ساختار وزارت بهداشت ایران

0 1,099

شناخت ساختار وزارت بهداشت ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی به کسب و کارها کمک می‌کند تا بدانند چه زمانی باید با چه بخشی تعامل نمایند.

دکتر علی گنجی‌زاده، هم‌بنیان‌گذار و عضو هیات مدیره‌ی شرکت اَوِسِن در این ویدیوی ۳ دقیقه‌ای مهم‌ترین ساختار‌های وزارت بهداشت ایران را از منظر کسب و کار توضیح داده‌اند.

برای اطلاع بیشتر درباره ساختار کلی سیستم سلامت ایران، ویدیوی « ساختار کلی سیستم سلامت ایران برای استارتاپ ها» را ببینید.

متن ویدیوی ساختار وزارت بهداشت ایران

در ایران مهم‌ترین رکنی که برای حفظ سلامت جامعه وجود دارد، وزارت بهداشت است که در سال ۱۳۶۸ پس از ادغام بحث آموزش پزشکی با وزارت بهداری سابق به وجود آمده‌است. شاید مهم‌ترین موضوعی که برای کسب و کارها در ساختار وزارت بهداشت وجود داشته باشد، تعدادی از معاونت‌ها و ساختار دانشگاه‌های علوم‌پزشکی است که الان می‌خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم.

در ساختار وزارت بهداشت، معاونت بهداشتی وظیفه‌ی بهبود سلامت کلی جامعه را بر عهده دارد، یعنی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد در راستای ارتقای سلامت و بحث تندرستی و بحث آموزش سلامت و ارائه‌ی خدمات اولیه‌ی سلامت است.

معاونت درمان، وظیفه‌ی ارائه‌ی خدمات درمانی را به عهده دارد؛ در نتیجه‌ ارائه‌ی خدمات آن از طریق بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، پرستاری‌ها و مراقبت‌های در منزل و مطب‌های خصوصی است.

سازمان غذا و دارو یکی دیگر از معاونت‌های وزارت بهداشت است که وظیفه‌ی آن کنترل نظارت بر کیفیت غذا و داروی داخل ایران است و همچنین تأمین داروی جامعه به عهده‌ی همین معاونت است. همچنین زیر مجموعه‌ی این معاونت یک سازمان دیگر به نام اداره‌ی کل تجهیزات پزشکی است که وظیفه‌ی آن نظارت و کنترل تجهیزات پزشکی و بهبود عملکرد آن‌ها است.

معاونت دیگری که در وزارت بهداشت وجود دارد، معاونت آموزشی است که وظیفه‌ی آن تربیت و آموزش ارائه‌دهندگان خدمات سلامت مثل پزشکان، داروسازان، دندان‌پزشکان، پرستاران و افراد علوم‌آزمایشگاهی است.

معاونت تحقیقات و فناوری یکی دیگر از معاونت‌های وزارت بهداشت است که وظیفه‌ی آن توسعه‌ی فناوری و بهبود تحقیقات در علوم‌پزشکی است. به همین دلیل مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در ساختار وزارت بهداشت زیر مجموعه‌ی معاونت تحقیقات و فناوری است.

و در نهایت، توصیه‌ می‌کنم که کسب و کار‌ها ساختار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را بشناسند؛ برای این‌که بدانند در چه فازی از کسب و کارشان با کدام یک از بخش‌های این سازمان‌ها، چه در وزارت بهداشت چه در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید تعامل برقرار کنند.

 

 
0%
  • Criteria 0%
  • Criteria 0%
  • Criteria 0%
  • Criteria 0%
  • Criteria 0%
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.