بیست میلیارد دلار بودجه‌ی نوآوری سلامت در نیمه‌ی اول سال 2021، یک رکورد تاریخ‌ساز

0 624

این روزها اخبار بسیاری از تأمین بودجه و معاملات انجام شده در زمینه‌ی نوآوری در سلامت منتشر می‌شود. در تب و تاب داغی این اخبار ممکن است شرایط گذشته و چشم‌اندازها و مسیر اهداف آینده نادیده گرفته شوند. این سوال مطرح می‌شود که آیا سرمایه‌گذاری‌ها بر روی ابزار و خدماتی انجام می‌شوند که باعث افزایش دسترسی به مراقبت، درمان بیماری و هزینه‌های کمتر شوند؟ و آیا می‌توانند منجر به دستیابی به سایر اهداف بهداشت جهانی برای بهبود زندگی میلیاردها انسان شوند؟

در این گزارش که ترجمه‌ای از گزارش تحلیلی استارتاپ هلث (StartUp Health Insights Report) مربوط به نیمه‌ی اول سال 2021 است، نگاهی به روند سرمایه‌گذاری‌ها و تحولات بازار نوآوری در سلامت در این بازه‌ی زمانی خواهیم داشت. 

روند صعودی و پرشتاب سرمایه‌گذاری پس از گذر از شوک ناشی از کووید

یک سال پیش، در گزارش تحلیلی استارتاپ هلث در میانه‌ی سال 2020، رکورد یک دوره‌ی شش ماهه با بیشترین بودجه را ثبت کردیم. این گزارش در اوج اولین موج همه‌گیری کووید- 19 و زمانی منتشر شد که هیچ پیش‌بینی‌ای در مورد نتیجه‌ی این وضعیت انجام نمی‌شد. قفل‌شدگی، باعث توقف بازارها شد و هیچ کس نمی‌توانست حدس بزند که یخ آن با چه سرعتی باز می‌شود.

اکنون با نگاهی به گذشته به نظر واضح می‌رسد که نوآوری در سلامت، به سرعت به وضعیت قبلی خود بازگردد. در دنیایی پر از ویروس و بدون تماس، به چه چیزی بیش از تله‌مدیسین، نظارت از راه دور و بهداشت روان مبتنی بر اپلیکیشن نیاز داریم؟ اما در آن زمان، این قطعیت مشخص نبود. در اوایل همه‌گیری، مد سیتی نیوز (MedCity News) در تحلیل تأمین بودجه سه ماهه‌ی اول، نوشت: «بعید است که در مواجهه با یک همه‌گیری جهانی، این روند ادامه پیدا کند». همچنین یوگی بررا (Yogi Berra) تحلیل‌گر مشهور سرمایه‌گذاری گفت: «پیش‌بینی کردن به خصوص در مورد آینده دشوار است».

پس از یک دوره‌ی پر اضطراب اولیه (که تقریبا برای هر بازاری در هر جای دنیا رخ داد)، بازار نوآوری در سلامت، هم در پذیرش و هم در جلب نظر سرمایه‌گذاران، روندی صعودی را در پیش گرفت. این مسیر از یک سال قبل به طور ناگهانی آغاز شد، تا به امروز ادامه یافته و به طور چشمگیری شتاب گرفته است.

بودجه‌ای که سر به فلک می‌کشد و مگا معامله‌های رکوردشکن

بزرگ‌ترین عنوان خبری در این گزارش نیمه‌ی سال، میزان کلی سرمایه‌گذاری‌ها است. بودجه‌ای که در شش ماه اول سال 2021 پایش کردیم، کمی بیش از 20 میلیارد دلار بود. برای اینکه دیدی نسبت به این میزان داشته باشید؛ این مقدار تقریبا برابر با بودجه‌ای است که در تمام سال 2020 تأمین شد که خود نیز یک سال برجسته‌ی مالی محسوب می‌شد.

با وجود اینکه حجم سرمایه‌گذاری‌ها در سال 2021 فوق‌العاده زیاد بوده، اما تعداد معاملات بسیار تدریجی افزایش یافته است. دلیل آن این است که بیش از پیش شاهد مگا معاملات (معاملات بزرگ) پرهیاهو و تأثیرگذار بوده‌ایم. بزرگ‌ترین معامله‌ی سرمایه‌گذاری که در سه ماهه دوم انجام شد، تأمین مالی 600 میلیون دلاری برای سی.ام. آر. سرجیکال (CMR Surgical) بود.

در ادامه علت قابل‌توجه بودن این افزایش بودجه‌ی خاص را توضیح می‌دهیم، اما در حال حاضر کافی است بگوییم معاملاتی به این بزرگی (بودجه‌ی موجود در همین یک معامله به اندازه‌ی نیمی از موارد تأمین مالی در تمام سال 2020 بود)، در تغییر چشم‌انداز نقش چشمگیری دارند. این معاملات فضا را تغییر می‌دهند، سقف‌ها را می‌شکافند و تعریف جدیدی از ممکن‌ها ارائه می‌کنند. همچنان این سوالات مطرح است که یک شرکت نوآوری سلامت چقدر می‌تواند بزرگ و تأثیرگذار شود؟ چقدر حاضریم برای دستیابی به هلث مون‌شات‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

معاملات برتر بازارهای جهانی نوآوری سلامت

برای آموختن در مورد نحوه‌ی تغییر در اولویت‌های بازار، نگاهی به لیست معاملات برتر (Top Deals)، چه در داخل و چه خارج از ایالات متحده می‌اندازیم. نخستین موضوع قابل‌توجه در این لیست، تنوع موجود است. در گزارش‌های قبل دیده‌ایم که در لیست معاملات برتر فقط چند بخش سلامت مانند تناسب اندام در خانه و حوزه‌های مشارکت بیمار غالب بوده‌اند. پیش از شوک ناشی از کووید در بازار، این تصور وجود داشت که فقط انواع خاصی از شرکت‌های نوآوری در سلامت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان، مقیاس‌پذیر و سودآور هستند. اکنون این تصورات تغییر کرده است.

در این گزارش شاهد معاملات بزرگ رکوردشکنی در زمینه‌های کاهش وزن، تله‌مدیسین، کشف دارو، بهداشت روان، فناوری داروسازی، پژوهش، فناوری بیمه و موارد دیگر هستیم. سرمایه‌گذاری‌ها به سمت مصرف‌کننده و B2B، آزمایشگاه و افراد عادی می‌روند. این واقعیتی است که هم در داخل و هم خارج از ایالات متحده شاهد آن هستیم. شاید ما در حال ورود به دوره‌ای از رشد خلاقانه (و ریسک‌پذیری) هستیم که ارزیابی پتانسیل و توانمندی آن کمتر به عملکرد گذشته‌ی بازار بستگی دارد و بیشتر مبتنی بر چشم‌انداز هلث مون‌شات‌ها و نیازهای واقعی جهانی است.

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ، جایی خارج از ایالات متحده

برای اولین بار در تاریخ ده ساله‌ی نگارش این گزارش، بزرگ‌ترین معامله‌ در بازه‌ی زمانی مورد بررسی، در خارج از ایالات متحده انجام شده است. در این معامله، سی.ام. آر. سرجیکال که در کمبریج انگلستان مستقر است، برای گسترش دسترسی به سیستم جراحی رباتیک خود با نام ورسیوس (Versius) مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. این معامله نه تنها به دلیل افزایش چشم‌گیر بودجه قابل‌توجه است، بلکه باید توجه داشت که این سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی سخت‌افزار پزشکی انجام شده است. به طور معمول معاملاتی با این اندازه به محصولات مصرفی سودآور (مانند پلوتون (Peloton)) و پلتفرم‌های بیمه‌ای که زندگی میلیون‌ها نفر را پوشش می‌دهند (مانند برایت هلث (Bright Health)) اختصاص داده می‌شوند.

این واقعیت که بزرگ‌ترین تأمین مالی سه ماهه‌ی آخر، زمینه‌ی جدید مهیجی را در تله‌مدیسین با فناوری پیشرفته باز کرده، گویای نگرش هلث مون‌شات – و اشتیاق برای مخاطره- در سرمایه‌گذاری نوآوری در سلامت است. باید دید که این افزایش سرمایه‌ی بزرگ انگلیسی آغاز یک الگو است، یا تغییری در تمرکز سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند، و یا انرژی‌بخش سرمایه‌گذاری در اروپا خواهد شد؟

اپلیکیشن‌های تغییر رفتار؛ همیشه در صدر

در رأس فهرست بزرگ‌ترین معاملات انجام شده در ایالات متحده، جذب سرمایه‌ی 540 میلیون دلار توسط نوم (Noom) قرار دارد. یک اپلیکیشن تغییر رفتار که به افراد کمک می‌کند «لاغر شوند و آن را حفظ کنند». چندان جای تعجب نیست، زیرا طی چند سال گذشته شاهد رقابتی بین شرکت‌ها برای ایجاد یک روش تغییر رفتار مبتنی بر شواهد مقیاس‌پذیر بوده‌ایم. این مورد در حوزه‌ای فاقد فناوری تخصصی و پیچیده قرار دارد. هرکس که بتواند کدهایی از مواردی مانند کاهش وزن، خواب و ورزش را رمزگشایی کند، می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را نجات داده یا بهبود بخشد، و در عین حال هزینه‌های خدمات سلامت را میلیاردها دلار کاهش می‌دهد. با اینکه استارتاپ «نوم» در بالای لیست ما قرار دارد، تنها یکی از شرکت‌های متعددی است که در تلاش هستند در رفتارهای روزمره که منجر به چاقی، دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی می‌شوند، مداخله ایجاد کنند. هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این بخش در کجا متزلزل یا تقویت می‌شود.

فناوری در خدمت سلامت روان کارمندان

یکی دیگر از مگا معاملات سه ماهه‌ی دوم سال 2021، جذب سرمایه‌ی 387 میلیون دلاری لیرا هلث (Lyra Health) است که با هدف گسترش برنامه‌‌های بهداشت روان برای کارمندان انجام شده است. این افزایش، اشاره‌ای است به عوارضی که کووید- 19 بر سلامت روان و تندرستی کارمندان ایجاد کرده است. اعتماد به یک مشاور سلامت روانشناس در دفترچه راهنمای کارمندان که فقط در دو درصد موارد ممکن است استفاده شود، دیگر کافی نیست.

شرکت‌هایی مانند «لیرا» (و شرکت‌های پرتفوی استارتاپ هلث، هاردل (Hurdle)، رز هلث (Rose Health) و وی فوروارد (wayForward))  در شرایط درگیری با فرسودگی، اضطراب و استرس، راهکارهایی جدید و مجهز به فناوری برای کارمندان ارائه می‌دهند. کاوی میسری (Kavi Misri)، مدیرعامل و بنیان‌گذار رز هلث، که در سال 2020 به پرتفوی استارتاپ هلث پیوست، می‌گوید: «اکنون کارفرمایان به کارمندان خود گوش می‌دهند و برای برآوردن انتظارات روزافزون آنها، پیشنهادات قدرتمندی برای مراقبت از سلامت روان ارائه می‌کنند».

استارتاپ سوئدی کرای (Kry)، برای گسترش پیشنهادات تله‌مدیسین خود در اروپا، 312 میلیون دلار افزایش سرمایه داشت. در حالی که استفاده از خدمات سلامت به طور کلی پایین بوده، این شرکت در سال گذشته، افزایشی 100 درصدی در پذیرش داشته است. پس از همه‌گیری، زمانی که افراد برای جبران سلامتی خود تلاش می‌کنند و به طور ناگهانی به ارائه‌دهندگان مراجعه می‌کنند، «کرای» با یک روش جدید برای تجارت آماده خواهد بود.

افزایش توجه به نوآوری در بیمه‌ی سلامت و خدمات دارویی

دو معامله‌ در بالای این لیست‌، مربوط به ارتقا نحوه‌ی دریافت داروهای تجویزی توسط بیماران هستند. در هند، استارتاپ فارم ایزی (PharmEasy) برای گسترش قابلیت دسترسی اپلیکیشن داروخانه‌ی خود، 323 میلیون دلار جذب کرد، در حالی که در ایالات متحده، کپسول (Capsule) برای کاری مشابه، 300 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. دو معامله‌ با بودجه‌ی بیش از 200 میلیون دلار، بر بازنگری در نحوه‌ی پرداخت بیمه متمرکز بودند. کالکتیو هلث (Collective Health)، مبلغ 280 میلیون دلار برای پلتفرم خود جمع‌آوری کرد. این پلتفرم مدیریت مزایای آنلاین و خدمات مراقبتی مجازی را برای حفظ سلامت کارمندان ترکیب می‌کند.

آلان (Alan)، یک استارتاپ مستقر در فرانسه، 220 میلیون دلار سرمایه برای توسعه‌ی پلتفرم فناوری بیمه‌ی خود، که برای بازارهای اروپا طراحی شده، جذب کرد. در گذشته چنین محیط تک پرداخت‌کننده‌ای باعث ترغیب نوآوری در حوزه بیمه نمی‌شد. بنابراین خواهیم دید که «آلان» چگونه خواهد توانست دنیای خدمات سلامت تحت مدیریت دولت و اپلیکیشن‌های مستقل مجهز به فناوری را ترکیب کند. نسخه‌ی اروپایی فناوری بیمه چگونه خواهد بود و آیا می‌تواند مانند یک لحظه‌ی جهش برای بیمه‌های امریکایی باشد؟

تأثیر بزرگی بازار بر فعالیت‌های خروجی

جای تعجبی نیست که افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران در نوآوری سلامت، منجر به افزایش ادغام و اکتساب‌ها نیز می‌شود. این یک چرخه‌ی بی‌نقص است که در آن پذیرش مشتری به افزایش سرمایه‌ی بیشتر دامن می‌زند و منجر به ارزیابی‌های بالاتر و معاملات اکتسابی ارزشمندتر می‌شود. در سه ماه دوم سال 2021 شاهد سه معامله بزرگ و متمایز M&A (ادغام و اکتساب) میلیارد دلاری در این حوزه بوده‌ایم. در حالی که در سه ماهه اول 2021، فقط یک معامله‌ی M&A میلیارد دلاری انجام شد. در رأس این لیست، اکتساب 13 میلیارد دلاری چنج هلثکر (Change Healthcare) توسط یونایتد هلث گروپ (United Health Group) و به دنبال آن اکتساب 7 میلیارد دلاری دیتاوانت (Datavant) توسط سیوکس هلث (Ciox Health) قرار دارند.

به طور کلی، خریداران در این بازار فعال، شرکت‌های فناوری سلامت آینده‌نگر هستند که بازار را ادغام می‌کنند یا رقبا را حذف می‌کنند و برخلاف متصدیان امر، مسیر خود به بازار نوآوری را خریداری می‌کنند. چنین اتفاقی را با اکتساب آیورا هلث (Iora Health) توسط وان مدیکال (One Medical)، اکتساب اوودا هلث (OODA Helalth) توسط سیدر (Cedar) و اکتساب مدرن فرتیلیتی (Modern Fertility) توسط رو (Ro) مشاهده کردیم.

ورود به بازارهای عمومی

گرمی بازار نوآوری‌ در سلامت باعث شده بسیاری از شرکت‌ها به بازارهای عمومی وارد شوند. در سال 2020، هفت پیشنهاد عرضه اولیه سهام (IPO) سلامت دیجیتال و یک SPAC (شرکت‌ اکتساب با هدف خاص) مطرح شده بود. (SPAC شرکت‌های پوسته‌ای هستند که از طریق عرضه اولیه سرمایه جمع می‌کنند و سپس با ادغام با شرکت‌های خصوصی آنها را به بازار عرضه‌ی عمومی وارد می‌کنند). این تعداد بسیار قابل‌توجه بود، زیرا پیش از سال 2020 فقط یک یا دو IPO در سال وجود داشت. تاکنون در شش ماه نخست سال 2021، هشت IPO و دوازده SPAC مشاهده شده است.

از موارد قابل‌توجه برای خانواده‌ی استارتاپ هلث این بود که در تاریخ 9 ژوئن، کلاودبرک هلث (Cloudbreak Health) ( که در سال 2017 توسط استارتاپ هلث حمایت شد)، به عنوان بخشی از معامله‌ی SPAC به رهبری گیگ کپیتال (GIGCapital)، یک ادغام تجاری را با آپ‌هلث هولدینگز (UpHealth Holdings) تکمیل کرد. جیمی ادواردز (Jamey Edwards)، مدیرعامل کلاودبرک هلث می‌گوید: «این ادغام به ما این فرصت را می‌دهد تا رسالت خود را در مقیاس جهانی، برای حل ناسازگاری‌های سلامت، تغییر شکل خدمات سلامت و تقویت تحول دیجیتال، انجام دهیم». در تمامی IPOها و SPACها، و با شرکت‌هایی مانند شرکر (Sharecare)، 23 اند می (23andMe)، بابیلون هلث (Babylon Health) و تاک اسپیس (Talkspace)‌، شاهد تمرکز فزاینده بر روی مصرف‌کننده و تعامل با بیمار هستیم.

سرمایه‌گذاران برتر و سطوح بالاتر سرمایه‌گذاری

در سال 2021 تا به اینجا، موسسات سرمایه‌گذاری بیش از 196.4 میلیارد دلار بودجه را تأمین کرده‌اند. این میزان، در مقایسه با 94.7 میلیارد دلار بودجه در مدت مشابه در سال 2020، نشان‌دهنده‌ی افزایشی 107 درصدی در سال (Year Over Year) است. چنین بودجه‌ای به این معنی است که سرمایه‌گذاران نوآوری در سلامت، توانایی سرمایه‌گذاری سریع و در سطوح بالاتر را دارند، بنابراین می‌توانند از تعداد روزافزون ورودی‌های خدمات سلامت به بازار حمایت کنند و با استفاده از تاثیر مقیاس پذیری، به تأمین بودجه‌ی برندگان ادامه دهند. در لیست سرمایه‌گذاران برتر در نوآوری سلامت، موسسات شناخته‌شده مانند جنرال کاتالیست (General Catalyst)، تایگر گلوبال (Tiger Global)، اپتوم ونچرز (Optum Ventures) و اندریسن هورویتز ( (Andreesen Horowitz قرار دارند.

آنچه شاهد هستیم، عمیق‌تر شدن تعهد آنها به نوآوری در سلامت است. جنرال کاتالیست در این سه ماهه 600 میلیون دلار کمک مالی را افزایش داده است. تایگر گلوبال افزایشی 6.7 میلیارد دلاری داشته که به نظر می‌رسد یکی از بزرگ‌ترین تأمین مالی‌های خطرپذیر تا به حال می‌باشد.

نتیجه‌گیری

ارقام بودجه‌ی رکوردشکن این گزارش که بر ارقام چشمگیر سال گذشته نیز سایه افکنده، افق‌های ذهنی جدیدی را در مورد آنچه امکان‌پذیر است، به وجود آورده است. موضوع بسیار مهم دیگر مطرح در این گزارش، جهانی شدن بخش‌های اصلی نوآوری در سلامت است. فناوری بیمه افزایش بودجه‌ی چشمگیری را در استارتاپ «آلان» مستقر در فرانسه مشاهده کرد. فناوری داروخانه‌ای با «فارم ایزی» شاهد توسعه در هند بود. با تأمین مالی «کرای» در اروپا، تله‌مدیسین پایه‌های جدیدی را ایجاد می‌‌کند. استارتاپ مراقبت خانگی کانادایی آلایا کر (AlayaCare) نوعی از سرمایه را که برای گسترش در بازارهای ایالات متحده مورد نیاز است، جذب کرده است.

 این فعالیت‌ها طی سال‌ها انجام شده‌‌اند، اما آنچه قابل توجه است، میزان سرمایه‌گذاری است- هر یک از افزایش‌ بودجه‌‌هایی که ذکر شدند شامل صدها میلیون دلار هستند، سطحی که پیش از این در خارج از ایالات متحده وجود نداشت. این روند بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا هلث مون‌شات‌ها حد و مرزی نمی‌شناسند و ما باید در این مبارزه با هم باشیم.

امیدواریم ارقام و تغییرات مطرح شده در این گزارش حاکی از آغاز یک تغییر طولانی‌مدت و بسیار ضروری در اولویت‌های سرمایه‌گذاری به سمت هلث مون‌شات‌ها و اهداف بهداشت جهانی باشد.

منبع گزارش: healthtransformer

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.