وعده طراحی، چشم‌انداز طراحی خدمات

0 661

محصول و خدمت کسب‌وکار باید بتواند نیاز اساسی مشتری را رفع کند. اگرچه این جمله بدیهی به نظر می‌رسد، زمانی که ایده‌ای به نظرمان می‌رسد یا زمانی که تکنولوژی و دانش فنی در اختیار داریم و می‌خواهیم از دل آن کسب‌وکاری خلق کنیم، به راحتی آن را فراموش می‌کنیم. رعایت اصول طراحی خدمت می‌تواند ما را ملزم به در نظر گرفتن نیاز و خواسته‌های مشتریان و توجه به مشکلات رفع‌نشده کند.

در این ویدیو، نیکو جاویدپور، هم‌بنیان‌گذار آژانس طراحی لین‌دیزاین و از مدرسان مدلین‌لب، درباره وعده خدمت توضیح می‌دهد. در مدل طراحی دو الماس که برای طراحی محصول و خدمت از آن استفاده می‌شود، پس از شناخت مشتریان و بررسی دقیق نیازهای آنها، وعده خدمت را مشخص می‌کنیم. چشم‌اندازی که به ما نشان می‌دهد، راهکار ما در نهایت باید چه تاثیری بر زندگی مشتریانمان بگذارد.

 

این ویدیو بخشی از درس‌های دوره‌های آموزشی آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین است. برای آشنایی بیشتر با این برنامه‌ها، به وبسایت مدلین مراجعه نمایید.

متن ویدیوی «وعده طراحی، چشم‌انداز طراحی خدمات»

در نگاه، رویکرد و متودولوژی طراحی زمانی که خلا موجود را احساس کردیم اول می‌رویم و شناخت بیشتر پیدا می‌کنیم. شناخت بیشتر از اینکه واقعا مخاطبانمان چه کسانی می‌توانند باشند؟ نیاز اصلی آنها چیست؟ برای آنکه آن نیاز را برآورده کنیم با چه شرایطی می‌توانیم راه حل مناسب به آنها ارائه دهیم؟ و بعد اینها را جمع‌بندی می‌کنیم و در یک هرمی می‌نشانیم تا برسیم به (این) نقطه اوج هرم که وعده خدمت است. وعده خدمت در واقع توصیف می‌کند که برای پاسخ دادن به نیازهایی که شناسایی کرده‌ایم، داریم چه نوع راه حلی ارائه می‌دهیم و تاثیر بلندمدت آن راه حل چیست. در واقع انگار داریم می‌گوییم اگر مخاطبان ما بیایند از خدمت یا محصولی که ما داریم ارائه می‌دهیم استفاده کنند، دنیا برایشان چه شکلی می‌شود. داریم یک دنیای ایده‌آل را تصویر می‌کنیم.

نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در این نقطه، آغاز راه پرداختن ایده برای طراحی محصول یا خدمتمان هستیم. یعنی همچنان، توسعه ایده، ساختن پروتوتایپ، لانچ کردن (launch) کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) و تست کردن آن و رسیدن به مدل کسب‌وکاری که کار می‌کند در مسیر ما قرار دارد. پس ما کسانی که داریم این مسیر طراحی را می‌رویم، یا طراح هستیم، یا کارآفرین یا عضو تیم بنیان‌گذاران و این وعده خدمت، نوعی افق بلندمدت پیش روی ما است. برای اینکه بدانیم در نهایت چه چیزی را باید برای مشتری‌مان خلق کنیم. چه ارزشی را به او به چه شکلی ارائه دهیم و وقتی آن ارزش را ارائه دهیم، دنیایش چه شکلی می‌َشود. از جنس چشم‌انداز توصیف کردن و کیفیت‌هایی که در آن نام می‌بریم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.