فرصت توسعه در انقلاب صنعتی چهارم

0 692

در دنیای امروز برای راه‌اندازی کسب‌وکار پیچیدگی‌هایی ناشی از گسترش تکنولوژی، ارتباطات، نوآوری و غیره به وجود آمده است که توسعه و نگهداری از کسب‌وکارها را با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو کرده است. لذا درک صحیح از موقعیت شکل‌گیری ایده تا ارائه محصول و خدمات نیازمند دید گسترده‌تری می‌باشد. به خصوص در حوزه سلامت، به جهت سرعت بالای تغییر در توسعه فضای دیجیتال و هم‌گرایی سایر علوم برای ارائه راه‌حل‌های هوشمندانه و کاربردی‌تر.

در این بخش از ویدیوهای آموزشی مدلین‌لب، دکتر فرهنگ باقری، مدیر اجرایی کارخانه نوآوری های‌وی، به موضوع صرف منابع کشور‌ها بر روی رشد در گذشته و انقلاب صنعتی چهارم و تکنولوژی می‌پردازند.

 

متن ویدیو «فرصت توسعه در انقلاب صنعتی چهارم»

در ابتدای این ویدیو دکتر باقری به بیان جمله‌ای از مجله اکونومیست می‌پردازند.

«کشور‌های صنعتی ثروتمند کمتر از گذشته بر اقتصاد دنیا مسلط هستند.»

دلیل این امر این است که آن‌ها از اکثر منابع خود به جهت صنعتی شدن استفاده کرده‌اند. طبیعتاً منابع، زیرساخت، نیروی انسانی برای پیشرفت آن‌ها به یک پلاتو (سکون) رسیده‌است. اگر بخواهیم نمودار آن را نگاه کنیم این شرایط بسیار سخت است مگر آنکه توسعه بازار آن‌ها در شرایط مختلف باشد یا این که اقدام به سرمایه‌گذاری در کشور‌های دیگر برای بزرگ کردن آن می‌کنند.

کشور‌هایی که این پتانسیل را دارند و این مسیر را نرفته‌اند، اکنون اگر هدف‌گذاری کنند که به طور مثال در انقلاب صنعتی چهارم از همین زیر ساخت‌های نوین تکنولوژی استفاده کنند، می‌توانند زمان از دست‌رفته گذشته را تا حدی جبران کرده و حتی در بازار پیشی بگیرند. 

کشور‌هایی با منابع بیشتر برای توسعه تکنولوژی

دلیلش این است که منابع این کشور‌ها صرف مدل‌های غیر تکنولوژی نشده‌ و اکنون منابع بیشتری در اختیار دارند که آن را در توسعه تکنولوژی خود استفاده کنند. در حالی که شرکت‌های بزرگ در کشور‌هایی که توسعه‌یافته هستند بخشی از این منابع را در مرحله‌ی قبلی انقلاب صنعتی گذرانده‌اند. پس بسیار مهم است سیاستگذار‌های ما، کسب‌و‌کار‌های ما با این نگاه که بتوانند از این منابع استفاده بکنند و کار‌هایی را ایجاد بکنند که امکان رقابتی شدن هم داشته باشد یا اینکه شرایطی را فراهم کنند که سرمایه‌گذار خارجی نیز بتواند منابع مالی خود را که سال‌ها در دوره‌های پیشین از منابع کشور خود استفاده کرده و آن سرمایه را ایجاد کرده، وارد چرخه‌ی اقتصادی یک کشور دیگر کند. 

این ویدیو، بخشی از درس «استراتژی کسب‌وکار در بازارهای نوظهور» دوره‌های آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین (مدلین‌لب) است. برای ثبت‌نام در دوره‌های مدلین‌لب و دسترسی به این درس می‌توانید به وب‌سایت medlean.ir مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.