معرفی بهترین کتاب های راه اندازی استارتاپ
در این مقاله تعدادی از بهترین کتاب های راه اندازی استارتاپ را که برای علاقهمندان کارآفرینی و راه اندازی استارتاپ ها مناسب است معرفی میکنیم.
معرفی کتاب «ای کاش وقتی بیست ساله بودم میدانستم»
چطور یک کارآفرین بالقوه باشیم؟
«ای کاش وقتی بیستساله بودم میدانستم» کتابی نیست که اصول و ابزارهای راهاندازی کسبوکار را آموزش بدهد. اما میتوان گفت یکی از بهترین کتابهایی است که نگرش کارآفرینانه را نشان میدهد و به خواننده کمک میکند دنیا را مانند یک کارآفرین یا بهتر است بگوییم ارزشآفرین ببیند. تینا سیلیگ، استاد دانشگاه استنفورد در این کتاب ویژگیهای کارآفرینان و نوآوران را برمیشمرد اما این ویژگیها را ذاتی و یادگیریشان را محدود به بیست سالگی نمیداند. بلکه او با شرح تمرینهایی که به دانشجوهایش میدهد – و برای هرکسی قابل انجام است- راهی برای یادگیری این مهارتها پیش روی مخاطب میگذارد.
«وقتی با مشکلی روبهرو هستید، در واقع فرصتها پابهپای شما حرکت میکنند تا به سادگی به چنگشان آورید و شما بیشتر اوقات ندانسته دست رد به سینهشان میزنید. بر این اساس، کارآفرین فردی است که گوش به زنگ برخورد با مسائل است تا از دل آن فرصتها را بیرون بکشد.»
نویسنده با بیان این نکته در فصل اول کتاب، هیچ بهانهای را برای نیافتن ایده جایز نمیداند و در فصلهای توصیههایی برای پیدا و اجرا کردن ایده ارائه میدهد. برای مثال، از از لزوم کنار زدن پیشفرضها و الگوهای ذهنی میگوید، بر نوآوری و پیدا کردن راههای جدید تأکید میکند و خواننده را تشویق میکند خطر کند و از شکست نترسد. چرا که معتقد است: «شکست جزء تفکیکناپذیر یادگیری است…»
بسیاری از ما سعی میکنیم در ساختار و قالبی خاص فکر کنیم، برنامههای بلندمدت داشته باشیم و کارهایمان خلاف انتظار دیگران نباشد. در حالی که برای نوآوری و کارآفرینی باید با ذهن باز و آزاد فکر کنیم و از تجربههای جدید استقبال کنیم. در واقع، آنچه باید در بیستسالگی بدانیم و پروفسور سیلیگ سعی میکند به ما بگوید این است که چطور خارج از هر قاعده و الگویی، فکر و عمل کنیم: «چنانچه ذهنتان را از مفروضات از پیش تعیینشده خالی کنید، کارهای روزمره و عادی را کنار بگذارید، به جستجوی تجربههای تازه برآیید، تن به ماجرا بسپارید، خطر کنید و چیزهای تازه کشف کنید، نیرومندترین رویدادهای زندگیتان متبلور خواهد شد.»
حداقل سه ترجمه متفاوت از کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم وجود دارد و حتی فایل صوتی کتاب به صورت رایگان قابل دسترسی است، اما ما برای احترام به حقوق ناشران، امکان قرار دادن آن را نداریم.
وب سایت متمم در خلاصهای که درباره این کتاب نوشته، به برخی از مثالها و تمرینهای آن اشاره کرده که میتوانید در لینک زیر ملاحظه نمایید.
https://bit.ly/2KgVAVG
معرفی کتاب «صفر به یک»
چه ایده ای میتواند تبدیل به یک کسب و کار موفق شود؟ این یکی از سوالاتی است که اغلب افراد از همان ابتدایی که به راه اندازی کسب و کار یا استارتاپ فکر میکنند در ذهنشان نقش میبندد.
پاسخ این سوال را پیتر تیل، بنیانگذار پِیپَل و سرمایهگذار خطرپذیر سرشناس، با معرفی اصطلاح «مونوپولی» (Monopoly) میدهد. شرکتهای مونوپولی محصولات و خدماتی با چنان کیفیتی ارائه میدهند که هیچ کس توان رقابت با آنها را ندارد. در واقع مونوپولی یعنی به دست آوردن انحصار با ارائه محصول و خدمت با کیفیت، مانند موتور جستجوی گوگل.
مونوپولی نقطه مقابل رقابت است. در رقابت باید قیمت و حاشیه سود را کاهش داد، در حالی که در مونوپولی سود زیاد به واسطه سرمایه گذاری در آینده به دست میآید.
برای ساخت یک شرکت مونوپولی ابتدا باید یک راهکار صفر به یک را در یک بازار حاشیهای (Niche Market) ارائه دهید و سپس آن را به سایر بازارها اشاعه دهید. راهکار صفر به یک، جدید و نوآورانه است و 10 برابر بهتر یا سریعتر یا با کیفیتتر از راهکارهای مشابه و جایگزین است.
به دنبال بازارهای مطرح و شناخته شده حتی در سطح بینالمللی نباشید چون این بازارها قبلا تسخیر شدهاند و رقابت در آنها بسیار زیاد است. راز موفقیت دوری کردن از رقابت به هر قیمتی است.
ساخت مونوپولی یک چالش است و حفظ و نگهداری آن چالشی دیگر. مواردی که نویسنده در این کتاب عنوان میکند برای راه اندازی استارتاپ و همچنین رشد و توسعه آن بسیار مفید و کاربردی است به همین دلیل مطالعه آن را به همه علاقهمندان به کارآفرینی توصیه میکنیم.
کتاب راه اندازی استارتاپ «صفر به یک» توسط مترجمان زیادی به فارسی ترجمه شده و میتوانید کتاب را در اغلب کتابفروشیهایی که کتابهای کارآفرینی و مدیریت را دارند پیدا کنید.
با این حال یک ترجمه رایگان از کتاب توسط علی بهزادیان نژاد به صورت آنلاین نیز در دسترس است که میتوانید تمام کتاب را در آنجا مطالعه کنید.
http://0to1.ir/
همچنین نسخه صوتی این کتاب نیز تهیه شده است که میتوانید از سایت نوار تهیه نمایید.
https://bit.ly/2w7KXhZ
اگر فرصت کافی برای مطالعه یا شنیدن تمام کتاب ندارید میتوانید خلاصه کتاب را به صورتی صوتی یا الکترونیک از سبکتو تهیه نمایید.
https://sabketo.com/zero-to-one/
ویدیوی خلاصه کتاب راه اندازی استارتاپ صفر به یک
معرفی کتاب «تست مامان»
برای آنکه بدانیم چطور با مشتریها صحبت کنیم و با وجود دروغهایی که از همه میشنویم، بفهمیم که آیا ایدهمان به درد میخورد یا نه باید تست مامان را بلد باشیم.
اگر فکر کارآفرینی، راهاندازی کسب و کار یا فقط یک ایده به ذهنتان رسیده و فکر کردهاید که ایده بدی نیست، قبل از هر کاری باید کتاب «تست مامان» را بخوانید. در این کتاب شما یاد میگیرید که چگونه به سادهترین و عملیترین شکل ممکن ایدههایتان را اعتبارسنجی کنید، اطلاعات واقعی از مشتریها به دست آورید و مهمتر از همه از ساختن چیزهایی که هیچکس نمیخواهد اجتناب کنید.
در چند خط اول این کتاب اینگونه نوشته شده است:
«مردم میگن نباید از مامانتون بپرسین که ایدهتون خوبه یا نه. آره یه جورایی درست میگن ولی اونایی که این حرف رو میزنن نکتهی اصلیِ ماجرا رو متوجه نشدن. شما در واقع نباید از هیچکس دربارهی خوب یا بد بودنِ ایدهتون سوال کنین. حداقل نه با این کلمات. کافیه این سوال رو بپرسین و تو جوابش مامانتون (چون خیلی دوستتون داره) بیشتر از همه بهتون دروغ میگه. در کل این سوال، سوالِ درستی نیست و هر کسی رو تشویق میکنه که تا حدی تو جواباش دروغ بگه.
هیچ کس وظیفه نداره حقیقت رو به ما نشون بده. این وظیفهی ماست که پیداش کنیم و روشِ رسیدن به حقیقت، پرسیدنِ سوالهای مناسبه.
تستِ مامان یه سری قانونِ ساده، برای طراحیِ سوالهای مناسب و خوبه؛ سوالهایی که حتی تو جوابشون مامانا هم نتونن بِهِمون دروغ بگن، چه برسه به مشتریها.»
ترجمه این کتاب توسط گروه پینگونیو و به سرپرستی آرش میلانی به بیانی ساده، روان و قابل فهم انجام شده و از طریق لینک زیر قابل دسترس است.
https://www.pingon.io/books/mom-test/fa
توجه کنید که ترجمههای دیگری نیز از کتاب راه اندازی استارتاپ تست مامان منتشر شده ولی ترجمههای خوبی نیستند و توصیه میکنیم ترجمه پینگونیو را مطالعه بفرمایید.
کتاب «تست مامان» را حتما به طور کامل مطالعه نمایید و به خواندن خلاصههای آن اکتفا نکنید.
معرفی کتاب «خلق مدل کسبوکار»
برای آنکه بتوانیم یک کسبوکار راهاندازی کنیم باید از کجا شروع کنیم؟ ایدهای را که به ذهنمان رسیده است چگونه پرورش دهیم؟ به چه جنبههایی باید فکر کنیم؟
یکی از مشهورترین ابزارهایی که در تمام دنیا برای طراحی یک کسبوکار به کار برده میشود بوم مدل کسبوکار یا Business Model Canvas است. بوم مدل کسبوکار به شما این امکان را میدهد که به سادهترین و کاربردیترین شکل ممکن مدل کسبوکار خود را طراحی، تحلیل و ترسیم کنید.
کتاب «خلق مدل کسبوکار» نوشته الکساندر استروالدر در سال 2010 منتشر شد و به سرعت به یکی از پرفروشترین کتابهای حوزه کسبوکار تبدیل گردید. این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم به فارسی ترجمه شده است.
نگاهی اجمالی به بوم مدل کسبوکار:
بوم مدل کسبوکار شامل 9 جزء است که در مجموع چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف میکند.
- بخش مشتریان: شما به یک یا چند بخش از مشتریان خدمت میکنید.
- ارزش پیشنهادی: مشکل یا نیاز مشتریان را از طریق ارزش پیشنهادی برطرف میکنید.
- کانالها: ارزش پیشنهادی را از طریق کانال ارتباطی به مشتری ارائه میدهید.
- ارتباط با مشتری: با مشتریان ارتباط برقرار و آن را حفظ میکنید.
- جریانهای درآمدی: مشتریان بابت ارزشی که دریافت میکنند چه هزینهای میپردازند.
- منابع کلیدی: داراییهایی که برای ایجاد و ارائه اجزای قبلی نیاز دارید.
- فعالیتهای کلیدی: فعالیتهایی که برای ایجاد و ارائه اجزای قبلی باید انجام دهید.
- مشارکتهای کلیدی: منابعی که باید از خارج از سازمان به دست آورید و فعالیتهایی که باید برونسپاری کنید.
- ساختار هزینه: هزینههایی که اجزای مدل کسبوکار ایجاد میکنند.
یکی از واجباتی که هر کارآفرینی باید آن را خوب بداند مدل کسبوکار است. مدل کسبوکار زبان مشترکی بین کارآفرینان، سرمایهگذاران و فعالان حوزه کسبوکار است.
کتاب خلق مدل کسبوکار را میتوانید از وبسایت انتشارات آریانا قلم خریداری نمایید.
https://aryanaghalam.com/book/business-model-generation/
همچنین، وب سایت متمم درس مختصر و مفیدی از بوم مدل کسبوکار ارائه داده است که میتوانید در لینک زیر ملاحظه نمایید.
https://bit.ly/2KgVAVG
خلاصه کتاب راه اندازی استارتاپ خلق مدل کسب وکار
معرفی کتاب «نوپای ناب» یا Lean Startup
روش مدیریتی نوین برای کاهش ریسک در شرایط عدم قطعیت دنیای امروزی
حتما شنیدهاید که اکثر استارتاپها شکست میخورند. شاید این را هم بدانید که به جز چند توصیه کلی مانند اینکه به نیاز مشتریان توجه کنید و مزیت رقابتی مناسبی داشته باشید، راهکار عملیاتی برای کاهش احتمال شکست استارتاپها وجود ندارد. در این بین اریک رایز کسی بود که توانست راهکاری متفاوت را ارائه دهد. به نظر اریک رایز در شرایط عدم قطعیت امروزی نمیتوان احتمال شکست را کاهش داد بلکه باید در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه شکست خورد. بله درست است؛ باید سریع و کمخرج شکست خورد!
تئوری نوپای ناب بر یادگیری تاکید دارد، آن هم یادگیری معتبری که منجر به درک و شناخت بهتر از مشتری و بازار شود. نوپای ناب مفاهیم و راهبردهای مختلفی را برای زود شکست خوردنِ مفید ارائه میدهد. یکی از این راهبردها چرخه ساخت – سنجش – یادگیری است. این چرخه با ساخت یک آزمون برای یک فرضیه آغاز میشود. با ارزیابی و سنجش آن ادامه مییابد و در نهایت به یادگیری از نتایج آن ختم میشود. بعد از آن فرضیه دیگری داخل چرخه قرار میگیرد و چرخه ادامه پیدا میکند.
یکی دیگر از مفاهیم جالب توجه تئوری نوپای ناب، چرخش یا pivot است. در صورتی که فرضیههای اصلی یک مدل کسب و کار شکست بخورند، شما باید چرخش کنید. چرخش یعنی با حفظ چشمانداز، استراتژی را تغییر میدهید. اینکه بتوانید بفهمید چه زمانی باید هنوز به تلاش خود ادامه دهید و چه زمانی باید چرخش کنید بسیار حیاتی و دشوار است ولی اریک رایز برای آن نیز راهنماییهایی ارائه داده است.
به طور کلی جنبش نوپای ناب یک رویکرد جدید مدیریتی، متناسب با نیازها و شرایط کسبوکارهای امروزی است. نوپای ناب روشی مدیریتی است که باعث کاهش اتلاف وقت، سرمایه و انرژی کارآفرینان میشود و اطلاع از آن برای هر کارآفرینی، چه در کسب و کار نوپا، چه در یک سازمان خصوصی و یا یک ارگان دولتی کاربردی و مفید خواهد بود.
کتاب «نوپای ناب» توسط انتشارات پندارپارس به فارسی ترجمه شده است و در اکثر کتابفروشیهایی که کتابهای مدیریتی یا کسب و کار دارند وجود دارد.
هرچند توصیه میشود این کتاب را حتما کامل بخوانید ولی اگر فعلا فرصت آن را ندارید پیشنهاد میکنم حداقل خلاصه آن را مطالعه کنید.
معرفی کتاب نوپای ناب در وب سایت متمم:
https://bit.ly/2uc1w7h
میکروبوک کتاب استارتاپ ناب در وبسایت سبکتو:
https://microketab.sabketo.com/product/30
خلاصه کتاب راه اندازی استارتاپ نوپای ناب
معرفی کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی»
چگونه محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتریان خواهان آن باشند
خیلی وقتها پیش میآید که محصول یا خدمتی که ارائه میدهیم مورد استقبال قرار نمیگیرد. در این مواقع، اولین فکرمان این است که درست اطلاعرسانی نکردیم یا محتوای تبلیغاتیمان خوب نبود و یا مشتریها ارزش محصول یا خدمت ما را نفهمیدند. اما در اغلب اوقات هیچکدام از این موارد درست نیستند.
به احتمال خیلی خیلی زیاد یا مشکلی که از طریق محصول یا خدمت ما حل میشود برای مشتری مهم نیست و یا اینکه محصول یا خدمت ما آن مشکل را خیلی بهتر از قبل حل نمیکند. یعنی به تناسب راهکار- مشکل نرسیدهایم.
برای آنکه بتوانید یک کسبوکار موفق داشته باشید فقط باید یک کار انجام دهید! یک مشکل واقعی را عالی حل کنید.
البته انجام دادنش به راحتی گفتن آن نیست. الکساندر استروالدر، مبتکر بوم مدل کسبوکار در کتابی با عنوان «طراحی ارزش پیشنهادی» راهکارهایی ارائه نموده است تا بتوانیم محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتریان خواهان آن باشند.
در این کتاب، تابلوی ارزش پیشنهادی معرفی میشود که تعریف آن به صورت زیر است:
«تابلوی طراحی ارزش پیشنهادی دو بخش دارد. با استفاده از پروفایل مشتری درک واضح تری از مشتری پیدا میکنید. با استفاده از نقشه ارزش، چگونگی ایجاد ارزش برای آن مشتری را توصیف میکنید. هنگامیکه این دو بخش در راستای یکدیگر باشند به تناسب بین آنها دست خواهید یافت.»
همچنین در این کتاب استروالدر با ترکیب مفاهیم نوپای ناب با مدل کسبوکار خود، راهکارهایی به روز و کاربردی برای فرضیهسازی و آزمون آنها ارائه نموده است.
کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» در سال 2014 نوشته شده است و توسط انتشارات آریانا قلم به فارسی ترجمه و با کیفیت عالی منتشر شده است.
کتاب طراحی ارزش پیشنهادی را میتوانید از وبسایت انتشارات آریانا قلم خریداری نمائید.
https://aryanaghalam.com/book/value-proposition-design/
توضیحات بیشتری در مورد کتاب طراحی ارزش پیشنهادی را میتوانید در بلاگ انتشارات آریانا قلم مطالعه کنید.
http://www.aryanabook.com/blog/value-proposition-design/
معرفی کتاب «استراتژیهای کسب و کار در بازارهای نوظهور»
یکی از سوالات علاقهمندان به فضای کارآفرینی این سوال که چگونه برخی از کسب و کارهای نوپای (استارتاپهای) کپیبرداری شده از کشورهای توسعهیافته میتوانند در کشورهای در حالتوسعه که دارای زیرساخت ضعیفتر و موانع بیشتر هستند به سرعت رشد کنند و یا بسیاری از آنها با وجود کپیبرداری از کلیه شرایط یک استارتاپ موفق نیز به سرعت شکست بخورند.
برای پاسخ به چنین سوالی باید بدانیم؛ که همواره اتخاذ یک استراتژی مناسب برای یک کارآفرین، از جمله حیاتی ترین تصمیمات او در زندگی خواهد بود. در نتیجه یکی از مهمترین عوامل در انتخاب استراتژیک یک تصمیم، بررسی محیط رقابتی و فضایی است که میخواهیم کسب و کار خود را در آن ایجاد کرده و یا رشد دهیم. چه بسا ایجاد چنین کسب و کارهایی در یک بازار نوپدید میتواند، متفاوت از آنچه در یک کشور توسعهیافته اتفاق افتاده باشد.
حال اگر بخواهیم به شرایط هدایت یک کسب و کار در فضاهای متفاوت، به مثابه رانندگی در شرایط و امکانات متفاوت (از جمله: نوع خودرو/ آپشن های موجود در خودرو/ سلامت خودرو و یا وجود نقص فنی/ شرایط آب و هوایی و جوی/ روز یا شب بودن/ نوع جاده/ ترافیک) نگاه کنیم متوجه میشویم که هر انتخاب ما یا فضای انتخاب شده برای ما روند رسیدن به مقصد را تغییر خواهد داد.
کتاب «استراتژی های کسب و کار در بازارهای نوظهور» علاوه بر معرفی و بررسی بازارهای نوظهور، بازارهای در حال توسعه و همچنین مولفههای موثر بر آن، گنجینهای ارزشمند از تجربیات و بررسی استراتژی شرکتهای معتبر را در اختیار شما قرار خواهد داد که پس از این بتوانید تصمیمات خود را مبتنی بر دانش و اطلاعات دقیقتری بگیرید.
این کتاب، حاصل زحمات ارزشمند پانزده سالهی تارن کانا، کریشنا پالپو و ریچارد بولاک است که در دانشکدهی کسب و کار هاروارد حاصل شده است.
برای درک هرچه بهتر کتاب استراتژی های کسب و کار در بازارهای نوظهور توصیه میشود پیش از خواند آن با این مفاهیم آشنایی داشته باشید: کارآفرینی و انواع آن – طرح کسب و کار – استراتژی – تفکر استراتژیک – بازار سرمایه – سرمایه گذاری
این کتاب هم توسط انتشارات آریانا قلم و با همکاری فناپ ترجمه و منتشر شده است و میتوانید با مراجعه به سایت انتشارات آن را خریداری نمائید.
https://aryanaghalam.com/book/winning-in-emerging-markets/
همچنین، نسخه الکترونیک کتاب در فیدیبو موجود است:
معرفی کتاب «استراتژی اقیانوس آبی»
وقتی در کسب و کارها حرف از رقابت به میان میآید به این فکر میکنیم که چگونه رقبا را شکست دهیم. ولی چگونه؟ تبلیغات و بازاریابی بیشتری انجام میدهیم؟ خدمات و محصولات بیشتری ارائه میدهیم؟ حتی بعضی وقتها آنقدر رقابت بالا میگیرد که به جنگ تبدیل میشود. به هر حال هیچ کس حاضر نیست به راحتی در رقابت شکست بخورد.
ولی به نظر چان کیم و مابورنیا بهترین راه موفقیت در رقابت، وارد نشدن در رقابت است. آنان معتقد هستند که ما به فضای رقابتی مانند جنگ در کسب و کار عادت میکنیم و آن را اجتنابناپذیر میبینیم و با راهکارهایی مانند کاهش هزینهها برای کاهش قیمت یا سرمایهگذاری بیشتر برای افزایش مقیاس فعالیت، سعی در پیروزی در آن را داریم. اما چگونه میتوان از این رقابت خارج شد؟
یا به بیانی دیگر چگونه میتوان از اقیانوس قرمز خارج و وارد اقیانوس آبی شد؟ اقیانوس قرمز در واقع همان فضای رقابتی است که به واسطه جنگ سختی که در آن وجود دارد خونین و قرمز شده است. در مقابل آن اقیانوس آبی بازاری آرام، به دور از هیاهو و حتی ناشناخته است که چون هنوز تقاضایی در آن وجود ندارد در نتیجه رقابتی نیز درنمیگیرد.
اما این موارد تنها در حد تعریف نیستند و برای ورود به اقیانوس آبی راهکارهایی عملیاتی و کاربردی ارائه شده است که به آنها «استراتژی اقیانوس آبی» میگوییم. بدون شک برای کارآفرینان به خصوص افرادی که به فکر راهاندازی استارتاپ هستند دانستن و به کار بردن این استراتژی لازم و ضروری است.
یکی از نکاتی که همیشه در کارگاهها و مشاورهها به آن اشاره میکنم این است که استارتاپها منابع کمی دارند و در یک اقیانوس قرمز خیلی زود شکست میخورند و از بین میروند. تنها راه نجات و موفقیت استارتاپها یافتن اقیانوس آبی و ورود به آن است.
توصیه میکنم حتما کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» را که در سال 2005 توسط پروفسور چان کیم و پروفسور مابورنیا نوشته شده است مطالعه نمایید.
کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» توسط علیرضا پورممتاز به فارسی ترجمه شده و انتشارات آریاناقلم آن را منتشر نموده است. برای خرید این کتاب به وبسایت آریاناقلم مراجعه نمایید.
https://bit.ly/2NLVNhH
اگر فرصت کافی برای مطالعه تمام کتاب ندارید میتوانید خلاصه کتاب را به صورت صوتی یا الکترونیک از فیدیبوک تهیه نمایید.
https://bit.ly/2Jqr6eA
وبسایت متمم نیز خلاصهای کاربردی از کتاب را ارائه نموده که میتوانید در زیر مطالعه نمایید.
https://bit.ly/2uxDvYD
بدون شک تعداد کتاب های راه اندازی استارتاپ بسیار بیش از این است، اما ما این کتاب ها را در ابتدای راه مناسبتر میدانیم و خواندن آن را توصیه میکنیم. برای آشنایی بیشتر با کاربرد این کتاب ها در مسیر راه اندازی استارتاپ سلامت، مقاله «4 نکته اصلی درباره آنکه چگونه استارتاپ سلامت راه اندازی کنیم؟» را مطالعه نمایید.
نویسندگان: دکتر آیدین پرنیا – دکتر فرشته کاظمیپور – دکتر فرهنگ باقری
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%