Oura، مالکیت سلامت شخصی با حلقه هوشمند

0 277

اورا رینگ (Oura Ring) یک ابزار سلامت پوشیدنی است که اطلاعاتی در مورد وضعیت خواب و سلامتی افراد به صورت شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌کند. تاکنون حدود 500 هزار حلقه اورا در 100 کشور جهان به فروش رسیده است. در سال 2021 مجله تجاری Fast Company، اورا را در رتبه پنجم لیست نوآورانه‌ترین شرکت‌های سلامتی 2021 قرار داد.

مهمان اپیزود 20 پادکست Digital Health Forward، مدیر عامل شرکت اورا، هارپریت سینگ رای (Harpreet Singh Rai) است. در این اپیزود درباره انگیزه‌های شخصی و علاقه هارپریت به فناوری و سلامت که او را به سمت اورا سوق داد، نحوه عملکرد حلقه اورا و روند و چشم‌انداز صنعت پوشیدنی‌ها صحبت می‌شود.

آقای رای توضیح می‌دهد که چگونه اورا در فناوری و ایجاد اعتبار و صحت بالینی متفاوت با سایر شرکت‌های پوشیدنی عمل کرده است. چگونه با لیگ‌های ورزشی متعددی مانند NBA، WNBA و NASCAR وارد همکاری شده و به بازگشایی آنها در دوران کووید کمک کرده است، و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های اخیر چه برنامه‌هایی برای توسعه شرکت خود دارد.

مسیری به سمت ارباب حلقه‌ها شدن

هارپریت رای در روایت داستان زندگی خود و مسیری که به شرکت اورا ختم شده، دو موضوع مورد علاقه خود را که آغازگر ورود به این مسیر بودند شرح می‌دهد. او از علاقه خود به ورزش و به ویژه فوتبال در کودکی صحبت می‌کند. در دوران دبیرستان به دلیل کندتر بودن نسبت به دیگران برای گرفتن نتایج ورزشی مشابه با دیگر همسالان، ناچار به تلاش بیشتری بوده است. او درمی‌یابد که بدن انسان‌ها با هم متفاوت و واکنش‌های مربوط به بدن افراد نیز متفاوت است. فقط نیاز است که هر فرد نسبت به آنچه برایش سودمند است آگاه باشد.

با توجه به اینکه پدر و پدربزرگ هارپریت مهندس برق بودند، او در دانشگاه میشیگان، رشته مهندسی برق را انتخاب کرده و جذب حوزه الکترونیکی سنسورهای MEMS شد؛ نوعی طراحی سنسور برای سیستم‌های میکروالکترومکانیکی. در همان زمان هارپریت به دنبال استفاده از این سنسورها برای اندازه‌گیری تغییرات بدن انسان بود.

پس از اتمام تحصیل، او وارد شغل بانکداری سرمایه‌گذاری شده و پس از چند سال به عنوان مدیر یک صندوق پوشش ریسک (Hedge fund) انتخاب شد. او پس از تجربه‌ی یک زندگی ناسالم، با کار زیاد و خواب نامناسب، به سبک زندگی سالم و خودمراقبتی روی آورد. اطلاعات بسیاری درباره ورزش‌ها و رژیم‌های غذایی مختلف آموخت و آزمایش‌هایی در این زمینه‌ها انجام داد.

در سال 2015، هارپریت با بنیان‌گذاران اورا رینگ که در کیک استارتر (Kickstarter) شرکت کرده بودند آشنا شد. تا آن زمان فقط 1000 حلقه اورا فروخته شده بود.

او پس از خرید و استفاده از حلقه اورا، در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و پس از تلاش‌هایی که به جذب سرمایه‌ی مناسب و گسترش تیم منجر شد، به سمت مدیرعاملی این شرکت انتخاب شد.

چشم‌انداز و ماموریت شرکت اورا

آقای رای در مورد ماموریت و چشم‌انداز شرکت اورا می‌گوید: «ماموریت ما توانمندسازی هر فردی در حد پتانسیل خودش است. تصور افراد از این مفهوم، پتانسیل فیزیکی استT ولی ما به فراتر از آن چشم دوخته‌ایم. خواب خوب علاوه بر عملکرد بهتر در ورزش و باشگاه، تمرکز بالاتر، بهره‌وری بیشتر و خلق و خوی بهتر را به همراه خواهد داشت.

ما نوعی مالکیت ایجاد می‌کنیم. هرکس مالک اطلاعات و وضعیت‌ بدن خودش است. در زمان بیماری هرکس باید به نشانه‌های بدن خودش گوش بدهد. ماموریت پلتفرم سلامت پوشیدنی اورا، کمک به رسیدن به این سطح است».

عملکرد و موارد استفاده از حلقه اورا

حلقه‌ی اورا سه نمره را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نمره خواب (Sleep Score) که به کیفیت خواب اشاره دارد. موارد متعددی مانند بررسی مراحل مختلف خواب، زمان‌بندی خواب، زمان‌های هشیاری و غیره از طریق این نمره نمایش داده می‌شوند.

نمره فعالیت (Activity Score) که براساس الگوهای طولانی‌مدت خواب و فعالیت تنظیم می‌شود. در هر ساعت چه حرکت‌هایی انجام شده و شدت فعالیت‌ها به چه میزان بوده است.

نمره اصلی در اپلیکیشن اورا، نمره‌ی آمادگی (Readiness Score) است. نمایی کلی از متوسط الگوهای خواب و فعالیت طی دو هفته ارائه می‌‌‌کند که برای کاربر قابل درک باشد. در این نمره، مجموع سیگنال‌های فیزیولوژیک یا بیومارکرهای دیجیتال با نمرات خواب در نظر گرفته می‌شوند. این پارامترهای فیزیولوژیکی شامل نرخ قلبی، نرخ تنفسی، دمای بدن، تغییرپذیری ضربان قلب (که شاخصی بسیار خوب برای سنجش استرس است) هستند.

در اورا هر روز اطلاعاتی از وضعیت فرد و توصیه‌هایی برای بهبود هر یک از سه نمره ارائه می‌شود و به کاربر کمک می‌شود رفتارهای خود را تغییر داده و عادات سالم‌تری ایجاد کند.

سودمندی اورا در دوران کووید- 19

کاربرد دیگر حلقه اورا برای پیش‌بینی برخی بیماری‌ها از جمله کووید بوده است. تغییر در شاخص‌های بدنی بدون اینکه تغییر در عادات رفتاری روزمره فرد ایجاد شده باشد، می‌تواند علامت شروع بیماری باشد. تحقیقات نشان داده است که افراد می‌توانند تا سه روز پیش از آغاز علایم بیماری، تغییراتی در داده‌های خود مشاهده کنند. این قابلیت به ویژه در دوره کووید باعث شد بسیاری از کاربران پیش از مشاهده علائم بیماری، تست داده یا خود را قرنطینه کنند.

اورا چگونه با مشکلات معمول پوشیدنی‌ها کنار آمده است؟

برخی از مشکلات مطرح در تمام فناوری‌های پوشیدنی سلامت، راحتی، کاربردپذیری و صحت اطلاعات آنها است.

این دستگاه‌ها مدام نیاز به شارژ دارند، اعلان‌هایی ارسال می‌کنند که ممکن است باعث حواس‌پرتی و اختلال در فعالیت روزمره یا خواب شود، و حس پوشیدن مداوم یک شیء همیشه با فرد است.

در حلقه‌ی اورا سعی شده این مشکلات برطرف شوند. هر بار شارژ حلقه برای 5 تا 6 روز استفاده مداوم از آن کافی است. اعلان‌ها در بازه‌های زمانی مشخص ارسال می‌شوند. جنس حلقه از تیتانیوم است و کاملا شبیه به یک حلقه‌ی معمولی است. ضد آب است و تا عمق 100- 150 متری آب مقاومت دارد و بسیار سبک است.

ارتقا صحت اطلاعات با فناوری نوآورانه

در مورد صحت، اورا رویکرد کاملا متفاوتی را به کار گرفته است. برخلاف پوشیدنی‌های دیگر مانند اپل واچ، FitBit و گارمین (Garmin) که روی مچ دست بسته می‌شوند، اورا سنجش را از ناحیه‌ی انگشت انجام می‌دهد. در ناحیه انگشت سیگنال‌های قلبی و همچنین سیگنال‌های قابل‌اندازه‌گیری با سنجش نوری قوی‌تر از مچ دست هستند. مواردی مانند رنگ پوست، موهای دست، تعداد زیاد استخوان‌ها، چربی و عضلات، بر سیگنال حاصل از مچ دست تأثیر می‌گذارند.

در اغلب پوشیدنی‌ها، به دلیل ضعیف بودن پالس‌ها، LEDها نور را برای مدت کوتاهی ارسال و سپس قطع می‌کنند و جهت حفظ طول عمر باتری، ثبت به صورت پیوسته انجام نمی‌شود. این سیستم‌ها بخشی از داده را از روش درون‌یابی به دست می‌آورند.

اما در حلقه اورا به دلیل قوی بودن سیگنال، می‌توان به صورت پیوسته و تمام وقت سیگنال‌ها را ثبت کرد. به گفته‌ی آقای رای، اورا تنها پوشیدنی است که ضربان قلب و تغییرپذیری ضربان قلبی را با همبستگی حدود 98- 99 درصد با سیگنال EKG اندازه‌گیری می‌کند. به دلیل عدم استفاده از درون‌یابی، داده‌های حاصل بالاترین میزان نسبت سیگنال به نویز را دارند.

مطالعاتی در همکاری با دانشگاه برکلی و UCSF (دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو) انجام شده و نتایج مربوط به اثبات صحت بالای داده‌ها در ژورنال‌های پزشکی معتبر منتشر شده است.

جهت‌گیری و همساز شدن با روند تحولات فناوری‌ها

این روزها انواع مختلفی از فناوری‌ها ایجاد شده و بازیگران بسیاری وارد این حوزه شده‌اند.

در حال حاضر برای صنعت فناوری‌های پوشیدنی، موارد استفاده بیشتری نسبت به فقط گام‌شمار یا ردیاب فعالیت مطرح می‌شود. ردیاب‌ها بیشتر به سمت سلامت جهت‌گیری کرده و مواردی مانند ردیابی آپنه خواب، فشار خون، پیگیری بیماری‌های شدید، پیگیری سلامت بانوان در طول سیکل ماهیانه، بیماری‌های قلبی- عروقی و غیره را هدف قرار داده‌اند.

هرچه موارد استفاده از پوشیدنی‌های سلامت بیشتر می‌شود، اعتبار آنها مشخص‌تر شده و مدل‌های درآمدی جدیدتری تعریف می‌شود. علاوه بر فروش مستقیم به مصرف‌کننده، ارتباط تجاری با شرکت‌ها، کارفرمایان یا ارائه‌دهندگان خدمات مراقبتی و بیمه‌ها ایجاد می‌شود و بازار بیش از پیش شتاب خواهد گرفت.

توسعه‌ی بیشتر این صنعت باعث می‌شود این فناوری نقش جدی‌تری ایفا کرده و به کارهای تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه‌ها وارد شود.

بازگشایی لیگ‌های ورزشی مانند NBA و NASCAR با کمک حلقه اورا

«حدود یک سال قبل ما به دنبال راهی بودیم تا تجارت خود را بیشتر در زندگی واقعی افراد به کار ببندیم. از سوی دیگر لیگ‌های ورزشی به دنبال تعطیلی و توقف در دوره کووید، به دنبال روشی برای بازگشایی در عین حفظ ایمنی و سلامت افراد بودند.

شرکت اورا به دلیل همکاری‌اش با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و چاپ مقالاتی که صحت داده‌های ثبت شده توسط حلقه اورا را نشان می‌داد، توانست اعتماد سازمان‌ها را جلب کند. این امر منجر به آغاز شراکت و همکاری اورا با لیگ‌هایی همچون NBA (لیگ بسکتبال امریکا)، WNBA (لیگ بسکتبال بانوان امریکا)، مسابقات اتومبیل‌رانی NASCAR و مسابقات قهرمانی مبارزه (UFC) شد.»

نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی کارمندان در راستای مشارکت اورا با کارفرماها

در پلتفرم اورا، روش‌هایی برای به اشتراک‌گذاری ناشناس داده‌ها در عین حفظ سودمندی اطلاعات در نظر گرفته شده است. کارفرمایان، مربیان و دیگر کارمندان نمی‌توانند به اطلاعات و داده‌های افراد دسترسی داشته باشند و فقط شاخص‌هایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. شاخص‌هایی تحت عنوان نمرات ریسک در نظر گرفته می‌شود که در صورت تغییر داده‌های فیزیولوژیک شخص، و بالاتر رفتن نمره از حدی مشخص، به کارفرما یا مربی اطلاع داده می‌شود.

این سیستم از جنبه مدیریت سلامت جمعیت بسیار سودمند است. شاخص‌هایی که در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد با توجه به گروه‌های هدف متفاوت است و به محیط و نوع ارتباطات بستگی دارد.

برنامه‌ پیش رو برای 100 میلیون دلار سرمایه جذب‌شده در سری C

شرکت اورا به تازگی موفق شده 100 میلیون دلار سرمایه در سری C به دست آورد. آقای رای درباره برنامه‌ریزی استفاده از این بودجه می‌گوید: «اهداف اصلی ما اثبات صحت سیستم، تعریف شاخص کلیدی عملکرد (KPI) و ایجاد اعتبار است. علاوه بر این به دنبال گسترش بخش تحقیق و توسعه شرکت هستیم. در تلاش هستیم موارد استفاده از پلتفرم اورا را بیشتر کنیم و به حوزه‌هایی مانند آپنه خواب و سلامت بانوان گسترش دهیم.

هر ساله هزاران نفر در بیمارستان‌ها در اثر سپسیس یا عفونت بیمارستانی فوت می‌کنند. امیدواریم با استفاده از پلتفرم خود بتوانیم از این عارضه و یا مواردی مانند بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) یا انواع بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری کنیم.

و برنامه‌ی دیگر ما آموزش به افراد برای فهم داده‌ها و استفاده‌ی مناسب از آنها خواهد بود.»

توصیه‌ هارپریت رای برای کارآفرینان و متخصصان جوانی که می‌خواهند در حوزه سلامت متفاوت عمل کنند.

«در سطح تیم قرار بگیرید و با تمام قدرت روی تیم سرمایه‌گذاری کنید. بهترین افرادی را که می‌توانید استخدام کنید تا بتوانند به حل مشکلات کمک کنند. هیچ کس نمی‌تواند کارها را به تنهایی انجام دهد اما زمانی که  گروهی از افراد با مهارت‌ها و زمینه‌های مختلف را گرد هم می‌آورید، واقعا می‌توانید چیزی بسازید که سودمند و یاری‌رسان است.

نکته دیگر اینکه ناامید نشوید. فکر می‌کنم کامل بودن، دشمن خوب بودن است. اگر کسانی که به شما نه می‌‌گویند زیاد هستند، شوکه نشوید. کاری را که می‌توانید انجام دهید و یک تیم فوق‌العاده در پس آن ایجاد کنید. این چیزی است که به شما کمک می‌کند تا با مشکلات سخت مقابله کنید.»

درباره پادکست:

پادکست Digital Health Forward داستان‌هایی از رهبران خدمات سلامت، کارآفرینان و مدیرانی را به اشتراک می‌گذارد که صنعت سلامت دیجیتال را رو به پیش می‌رانند.  

میزبان این پادکست، دندی زو (Dandi Zhu)، مهندس پزشک و فارغ‌التحصیل مدیریت اجرایی دانشگاه هاروارد است که به عنوان مدیر تعاملات در شرکت McKinsey & Company فعالیت می‌کند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.