پیش از راه‌اندازی استارتاپ خود این 6 مقاله را بخوانید

0 1,399

استارتاپ هم نوعی از کسب‌وکار است، اما عدم قطعیت و چند ویژگی بارز دیگر، باعث می‌شود راه‌اندازی، برنامه‌ریزی و مدیریت آن به رویکرد متفاوتی نیاز داشته باشد. استفاده از روش‌های متداول کسب و کارهای سنتی در شرایط استارتاپی به احتمال بسیار بالا منجر به شکست کسب و کار و هدر رفتن زمان و منابع مالی می‌گردد.

در این مقاله، مفاهیم پایه‌ای را که پیش از راه‌اندازی استارتاپ باید بدانید، شرح داده‌ایم.

4 جزء اساسی راه‌اندازی استارتاپ سلامت

4 جزء اساسی راه‌اندازی استارتاپ

راه اندازی یک استارتاپ عالی کار آسانی است! برای راه اندازی یک استارتاپ عالی فقط به یک ایده عالی، یک تیم فوق‌العاده، یک محصول بی‌نظیر و یک اجرای بی‌نقص نیاز دارید. البته، فهمیدن اینکه کدام‌یک از ایده‌هایمان بهتر است، یک تیم فوق‌العاده از چند نفر و چه نقش‌هایی تشکیل شده کمی سخت‌تر است. همین‌طور ساخت یک محصول عالی و اجرا و مدیریت کسب‌وکار با وجود چالش‌هایی که استارتاپ هرروز با آن مواجه می‌شود.

در مقاله «۴ نکته اصلی درباره آنکه چگونه استارتاپ سلامت راه اندازی کنیم؟» به برخی از مهم‌ترین نکات در مورد اینکه چگونه استارتاپ سلامت راه‌اندازی کنید اشاره کرده‌ایم. راه‌اندازی استارتاپ سلامت با استارتاپ های صنایع دیگر به طور کلی مشابه است ولی استارتاپ های سلامت ویژگی‌های متفاوتی نیز دارند. این مقاله، در توضیح 4 جزئی که به آنها اشاره شد، شرایط اختصاصی استارتاپ‌های حوزه سلامت را مد نظر قرار داده است.

پیدا کردن ایده استارتاپی خوب

ایده استارتاپی، ایده‌ای برای کسب‌ و کار است که نوآورانه، تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر باشد. البته، تعریف‌های متنوعی درباره استارتاپ ارائه شده و مرز مشخص و واضحی بین ایده‌های استارتاپی و سایر ایده‌های کسب‌وکار وجود ندارد. اما نوآوری، جزء ثابت ایده‌های استارتاپی است.

گفتیم که داشتن ایده عالی، یکی از الزامات راه‌اندازی استارتاپ موفق است. حال سوال این است که چطور یک ایده استارتاپی عالی پیدا کنیم؟

با دقت به برخی نکات و یادگیری چند تکنیک خلاقیت، می‌توان خلق یک ایده استارتاپی جذاب را آسان‌تر کرد.

اولین تکنیک این است که به دنبال ایده استارتاپ سلامت نگردید. متناقض به نظر می‌رسد، اما درست است. وقتی می‌خواهید مستقیم به ایده برسید، نه تنها به ایده‌های بدی می‌رسید، بلکه به شکل گمراه‌کننده‌ای آن ایده‌ها به نظرتان خوب می‌آید. ایده شما، باید بتواند یک مشکل مهم را رفع کند. پس به جای اینکه تلاش کنید ایده‌های استارتاپی خلق کنید، به دنبال مشکلات بگردید.

7 نکته دیگر درباره پیدا کردن ایده استارتاپی را در این مقاله بخوانید.

پس از پیدا کردن ایده چه باید کرد؟

  1. اعتبارسنجی ایده
  2. مشورت با افراد کاردان و باتجربه
  3. تکمیل سایر اجزای راه‌اندازی استارتاپ

اعتبارسنجی ایده استارتاپی

اغلب وقتی ایده‌ای به نظرتان جذاب می‌آید، آن را ایده‌ای عالی و با آینده‌ای موفق تصور می‌کنید. فکر می‌کنید، ایده‌تان قرار است مشکلی را حل کند که جان مشتریانتان را به لب رسانده! اما این فقط یک فرضیه است که باید تست شود.

اعتبارسنجی (Validation) به معنای به دست آوردن دلایل و شواهد معتبر در مورد فرضیه‌های کسب‌وکار، با هدف کم‌کردن ریسک تصمیم‌گیری است. زمانی که به تازگی یک ایده‌ استارتاپی انتخاب کرده‌ایم، اعتبارسنجی کمک می‌کند این فرضیه‌ها را اثبات یا رد کنیم:

  1. گروه مشتریان مورد نظر ما، مسأله‌ای را که شناسایی کرده‌ایم یک مشکل تلقی می‌کنند؛
  2. این مشکل برای مشتریان مهم است و به دنبال راهی برای برطرف کردن آن هستند؛
  3. ایده ما، از دید مشتریان روش مناسبی برای حل این مسأله است.

گفتگو با مشتریان، یکی از روش‌های اعتبارسنجی است که اطلاعات منحصر به فردی درباره نیازهای مشتریان و احتمال استقبال آنها از ایده به دست می‌دهد.

درباره روش‌ها و مراحل اعتبارسنجی ایده سلامت بیشتر بخوانید.

طراحی مدل کسب‌وکار، مهارتی مهم در راه‌اندازی استارتاپ

طراحی مدل کسب‌وکار، مهارتی ضروری برای کارآفرینان

مدل کسب‌وکار، منطق شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف می‌کند. درک عمیق و تسلط در طراحی مدل کسب‌وکار یکی از مهارت‌هایی است که به عنوان بنیان‌گذار استارتاپ به آن نیاز خواهید داشت. در کنار شناخت اجزا و ساختار کسب‌وکار، آشنایی با مدل‌های کسب‌وکاری که استارتاپ‌های کنونی از آنها استفاده می‌کنند می‌تواند مهارت شما را بیشتر کند و زمینه ایجاد خلاقیت در طراحی مدل کسب‌وکار را فراهم سازد.

مدل‌های کسب‌وکاری را که استارتاپ‌های سلامت دیجیتال از آنها استفاده می‌کنند، می‌توان در 12 گروه مشخص کرد. شخصی‌سازی، طعمه‌وشکار و فروش داده، تعدادی از این مدل‌ها هستند. البته، استارتاپ های سلامت دیجیتال همچنان مشغول نوآوری در مدل های کسب و کار هستند و هر روز مدل های جدید و خلاقانه‌ای در بین استارتاپ های این حوزه دیده می‌شود.

مقاله «۱۲ نوع مدل های کسب و کار استارتاپ های سلامت دیجیتال» از دو بخش تشکیل شده. در قسمت اول این مقاله تلاش شده است به صورت خلاصه و البته کاربردی مفهوم و نحوه طراحی مدل کسب و کار توضیح داده شود. در قسمت دوم، توضیحاتی اختصاصی به علاوه معرفی انواع مدل‌های کسب و کار سلامت دیجیتال معرفی شده است.

روش‌های جذب سرمایه استارتاپ‌ها

در دسترس بودن منابع مالی مناسب و متناسب با وضعیت رشد اینگونه از کسب و کارها، عنصری اساسی در توسعه‌ی آن‌ها به شمار می‌رود. بنیانگذاران استارتاپ‌ها می‌توانند در مراحل اولیه از دارایی‌های خود، دوستان و خانواده استفاده کنند، اما مجموع این سرمایه‌ها و سود اولیه‌ی این شرکت‌ها به تنهایی برای برآوردن نیازهای اساسی و سرمایه‌ای برای رشد کسب و کارشان کافی نیست چراکه میزان منابع لازم، برای توسعه‌ی محصول، توسعه‌ی زیرساخت و همچنین گسترش تیم چندین برابر مراحل اولیه است.

اما روش‌های سرمایه‌گذاری سنتی ویژگی‌هایی داشتند که باعث می‌شد برای استارتاپ‌ها مناسب نباشند. برای مثال، وام بانکی، منبع تامین مالی مناسبی برای استارتاپ‌ها نیست. همین موضوع زمینه‌ساز شکل‌گیری مدل‌های جدیدی برای تامین سرمایه مورد نیاز استارتاپ‌ها شد.

3 منبع مهم تامین مالی استارتاپ‌ها عبارتند از:

منابع شخصی و خویشاوندان و خودراه‌اندازی

سرمایه‌ی خطرپذیر

جمع‌سپاری مالی

برای آنکه در هر مرحله از رشد استارتاپ، روشی را انتخاب کنید که بیشترین فایده را برای استارتاپ شما داشته باشد، لازم است ویژگی‌های هر روش و تعهداتی را که برای شما در قبال سرمایه ایجاد می‌کند، بدانید.

در این مقاله‌ مفاهیم و ویژگی‌های هریک از منابع تأمین مالی استارتاپ‌ها را معرفی کرده‌ایم.

کتاب‌های راه‌اندازی استارتاپ

بهترین کتاب‌های کارآفرینی

کتاب‌های فراوانی برای آموزش راه‌اندازی و مدیریت استارتاپ نوشته شده است. بسیاری از آنها کتاب‌های خوبی هستند، اما تعداد کمی هستند که خواندنشان در ابتدای مسیر تعیین‌کننده است. از نظر ما، این 8 کتاب، چنین کتاب‌هایی هستند:

  1. «ای کاش وقتی بیست ساله بودم می‌دانستم» نوشته تینا سیلیگ
  2. «صفر به یک» نوشته پیتر تیل
  3. «تست مامان» نوشته راب فیتزپاتریک
  4. «خلق مدل کسب و کار» نوشته الکساندر استروالدر
  5. «نوپای ناب» نوشته اریک رایز
  6. «طراحی ارزش پیشنهادی» نوشته الکساندر استروالدر
  7. «استراتژی‌های کسب‌ و کار در بازارهای نوظهور» نوشته تارن کانا، کریشنا پالپو و ریچارد بولاک
  8. «استراتژی اقیانوس آبی» نوشته چان کیم و مابورنیا

خلاصه موضوع، ویدیو و راه‌های تهیه کتاب‌ها را در مقاله «معرفی بهترین کتاب‌های راه‌اندازی استارتاپ» بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.