150 استارتاپ برتر سال 2020 از نگاه مجموعه CB Insight

0 948

فهرست 150 استارتاپ برتر سال 2020 در حوزه سلامت دیجیتال به انتخاب مجموعه CB Insight در ماه اکتبر سال جاری منتشر شد.  برای تهیه این فهرست، مجموعه CB Insight، بیش از 8000 استارتاپ از 18 کشور و در 12 حوزه اصلی مرتبط با سلامت دیجیتال را مورد بررسی قرار داده است. برای بررسی عملکرد این استارتاپ‌ها، CB Insight از مجموعه‌ای از شاخص‌ها استفاده نموده است که مهمترین آنها عبارتند از : تجزیه و تحلیل پتنت‌ها و اختراع‌ها، امتیاز شرکت در شاخص موزاییک، ارتباطات تجاری، اندازه بازار، گزارش‌های عمومی مالی،تحلیل رقبا و روندها و ترندهای خبری.

روش و متودولوژی CB Insight در انتخاب 150 استارتاپ برتر

برای انتخاب 150 استارتاپ برتر، CB Insight  از شاخص‌های متعددی استفاده نموده است ولی 7 شاخص اصلی به عنوان شاخص‌های تعیین‌کننده برای این انتخاب معرفی شده‌اند:

  • تجزیه و تحلیل پتنت‌ها و اختراع‌ها: این شاخص برای ارزیابی  توانایی تیم تحقیق و توسعه در ارائه راهکارهای نوآورانه استفاده می‌شود.
  • امتیاز شرکت در شاخص موزاییک (MOSAIC): شاخص موزاییک که توسط CB Insight تدوین شده است، یک چارچوب محاسباتی است که با کمک آن می‌توان میزان سلامت و قدرت رشد هر استارتاپ را بررسی نمود. این چارچوب بر اساس عملکرد شرکت در 3 زمینه مالی، بازار و قدرت تاثیرگذاری شرکت تعیین می‌گردد. امتیاز شرکت در هر سه زمینه به صورت مطلق و همینطور به صورت نسبی (با توجه به رویکرد سایر رقبا) ارزیابی می‌گردد.
  • ارتباطات تجاری: این شاخص به بررسی توانایی شرکت در جذب شرکای تجاری و ایجاد و حفظ ارتباط بین فروشنده و مشتریان می‌پردازد.
  • ابزار تعیین اندازه بازار: این شاخص برای ارزیابی فرصت‌های رشد شرکت و میزان درخواست بازار برای محصول فناورانه این شرکت استفاده می‌شود.
  • بررسی گزارش‌های عمومی مالی: این شاخص در واقع الگوریتمی محاسباتی است که با آنالیز و تحلیل دقیق اطلاعات و ادبیات استفاده شده در گزارش‌های عمومی مالی شرکت، دید و بینشی واقعی نسبت به ذهنیت مدیران در خصوص مهمترین محصولات هر شرکت و خطرها  و فرصت‌های پیش روی آنها به دست می‌دهد.
  • تحلیل رقبا : این شاخص برای ارزیابی میزان نو بودن فناوری، قدرت بازار و تحلیل وضعیت رقبا استفاده می‌شود.
  • روندها و ترندهای خبری: این شاخص با بررسی و آنالیز معنایی اخبار، به شناخت و درک ذهنیت مشتریان نسبت به استارتاپ می‌پردازد.

دسته‌بندی 150 استارتاپ برتر سال 2020 به انتخاب CB Insight

دسته‌بندی 150 استارتاپ برتر

در گزارش CB Insight، مجموعه 150 استارتاپ برتر از لحاظ تمرکز حوزه کاری به 12 گروه طبقه‌بندی شده‌اند. این 12 گروه عبارتند از:

  • کارآزمایی بالینی (Clinical Trials)
  • توانمندسازی و هوش بالینی (Clinical Intelligence & Enablement)
  • غربالگری و تشخیص (Screening & Diagnosis)
  • خدمات مجازی سلامت (Virtual Care Delivery)
  • مدیریت بیماری و درمان (Disease Management & Therapeutics)
  • مراقبت‌های آنلاین – آفلاین : مراقبت‌های اورژانسی و اولیه (Online-Offline Care: Emergency & Primary Care)
  • برنامه‌های سلامت و تسهیلات (Health Plan & Benefits)
  • کشف دارو (Drug Discovery)
  • اتوماسیون و دیجیتال کردن فرآیندهای اداری (Administrative Automation & Digitization)
  • شواهد واقعی (Real-World Evidence)
  • زنجیره تامین دارویی (Pharma Supply Change)
  • مراقبت‌های آنلاین – آفلاین : مراقبت‌های تخصصی (Online-Offline Care: Specialty Care)

از میان 12 دسته موضوعی معرفی شده، بیشتر استارتاپ‌ها (26 استارتاپ) در حوزه هوش بالینی و توانمندسازی قرار دارند. هوش بالینی مجموعه ابزاری هستند که به کادر درمان و شرکت‌های بیمه این امکان را می‌دهند که تصمیمات بهتر، دقیق‌تر و مبتنی بر اطلاعات اتخاذ نمایند. در واقع هوش بالینی فرآیندی است که طی آن با استفاده از جمع‌آوری، ارزیابی، آنالیز و تفسیر داده‌های کلینیکی، دانش و خردی به دست می‌آید که به تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر کادر درمان و شرکت‌های بیمه‌کننده منجر می‌گردد.

در رده دوم دسته غربالگری و تشخیص (24 استارتاپ) قرار دارد. استارتاپ‌های موجود در این دسته می‌کوشند تا با استفاده از توانایی یادگیری، ذخیره‌سازی و آنالیز فناوری‌های دیجیتال، محصولاتی ارائه نمایند که به پزشک و کادر درمان در تشخیص به موقع و صحیح، کاهش خطاهای انسانی و بررسی همه‌جانبه علائم و نتایج آزمایش‌های بیمار کمک می‌نماید.

در رده سوم، خدمات مجازی سلامت (16 استارتاپ) قرار دارند. استارتاپ‌های این دسته می‌کوشند تا با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، ارتباط آنلاین پزشک و بیمار را ممکن سازند .

دسته‌بندی خدمات سلامت

ترندهای برتر در میان استارتاپ‌های سلامت دیجیتال در سال 2020

سلامت از راه دور (TeleHealth) مهمترین ترند در بین 150 استارتاپ‌ برتر سلامت دیجیتال

مطابق با تعریف سازمان جهانی بهداشت (+)، سلامت از راه دور (TeleHealth) نامی است که به راهکارهای ارائه خدمات سلامت در شرایطی که پزشک و بیمار از هم جدا هستند، اطلاق می‍شود. TeleHealth با تکیه بر فناوری‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) به انتقال اطلاعات پزشکی و سلامت بین گروه‌های مختلف درگیر در فرآیندتشخیص و درمان کمک می‌کند. TeleHealth می‌تواند برای تشخیص و درمان صدمات و بیماری‌ها، تحقیق، توسعه و ارزیابی، آموزش تکمیلی پزشکی و حتی مداخله پزشکی استفاده گردد.

مهمترین مزیت‌های TeleHealth تسهیل دسترسی به خدمات تخصصی پزشکی، ایجاد فرصت و شرایط یکسان جهت دسترسی به خدمات باکیفیت پزشکی برای گروه‌های مختلف جامعه و کاهش چشمگیر هزینه‌های درمانی هستند.

در لیست 150 استارتاپ برتر 2020، تعداد 62 استارتاپ معادل با 41% از کل استارتاپ‌ها در دسته TeleHealth  قرار دارند.

سلامت از راه دور (Telehealth)

این 62 استارتاپ را می‌توان بر اساس تمرکز کاری به 6 زیردسته تقسیم نمود:

  • پلتفرم‌های پزشکی از راه دور (TeleMedicine) : معادل 31% از کل استارتاپ‌های این دسته
  • تشخیص و پایش از راه دور (Remote Monitoring & Diagnosis): معادل 27% از کل استارتاپ‌های این دسته
  • مربی و درمانگر (Therapy & Coach): معادل 18% از کل استارتاپ‌های این دسته
  • مراقبت‌های اولیه مجازی (Virtual Primary Care): معادل 11% از کل استارتاپ‌های این دسته،
  • داروخانه از راه دور (Telepharmacy): معادل 6% از کل استارتاپ‌های این دسته،
  • دستیار مجازی (Virtual Assistants): معادل 6% از کل استارتاپ‌های این دسته

برخی از استارتاپ‌های این دسته به شرح زیر است:

 

استارتاپ Innovaccer

سال تاسیس

2014

سرمایه‌گذاری

124.1 میلیون دلار در Series C

وبسایت

http://innovaccer.com

استارتاپ Innovaccer با تکیه بر فناوری هوش مصنوعی و تحلیل داده کلان، مجموعه‌ای از محصولات مبتنی بر داده را ارائه می‌دهد که سیستم سلامت به خصوص پزشکان را برای تصمیم‌گیری صحیح و دقیق توانمند می‌سازد. محصولات اصلی این استارتاپ در 4 دسته سلامت عمومی، مدیریت اطلاعات بیمار، مدیریت درمان و نظام ارجاع و ارتباط با بیمار طبقه‌بندی می‌شود. پزشک با ثبت دقیق اطلاعات بیمار و تحلیل آن با توجه سابقه پزشکی کامل بیمار و نمونه‌های مشابه می‌تواند تمامی گزینه‌های پیش رو را بررسی و بهترین مسیر درمانی را انتخاب نماید.

این استارتاپ با ایجاد یک شبکه تعاملی و با استفاده از توانایی یادگیری هوش مصنوعی، اطلاعات درمانی بیش از 3.8 میلیون بیمار را در طی 6 سال فعالیت خود جمع‌آوری نموده و نتایج تحلیل این داده‌ها را در اختیار بیش از 25000 پزشک و پرسنل کادر درمان قرار داده است.

 

استارتاپ Capsule

سال تاسیس 2016
سرمایه‌گذاری 270 میلیون دلار در Series C
وبسایت https://www.capsule.com

استارتاپ Capsule، پلتفرمی طراحی کرده است که بیمار می‌تواند هر دارویی که توسط پزشک برای وی تجویز شده است را در همان روز دریافت نماید. این پلتفرم تمام هماهنگی‌های لازم را با سازمان بیمه‌کننده بیمار و پزشک شخصی وی انجام می‌دهد و داروی موردنظر را با بهترین قیمت در بازار به بیمار عرضه می‌نماید. بیمار پیش از ارسال دارو، قیمت را تایید می‌نماید و پس از تایید، دارو را در همان روز دریافت می‌کند.

 

استارتاپ Oscar

سال تاسیس 2012
سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلار
وبسایت https://www.hioscar.com

استارتاپ Oscar ، یکی از یونیکورن‌های سلامت، پلتفرمی برای ارائه خدمات تله‌مدیسین طراحی نموده است. این استارتاپ، با کمک تیم 1400 نفره خود، برای هر کاربر یک تیم درمانی تعیین می‌کند و افراد می‌توانند در قالب دو برنامه خدمات اورژانسی و خدمات مشاوره و مراقبت‌های عمومی از خدمات پلتفرم تله‌مدیسین این استارتاپ استفاده نمایند. از مهمترین خدمات این استارتاپ ارائه برنامه‌های درمانی با قیمت بسیار مناسب و حذف هزینه مشاوره در مواقع اورژانسی است.

 

استارتاپ Omada Health

سال تاسیس 2011
سرمایه‌گذاری 256.6 میلیون دلار
وبسایت https://www.omadahealth.com

استارتاپ Omada با بهره‌گیری از علم روز رفتارشناسی، برنامه‌ای دقیق برای زندگی سالم و تغییر رفتارهای ناسالم را به صورت مجازی ارائه می‌دهد. این استارتاپ تمرکز خود را بر بیماری‌های مزمن، به خصوص بیماری‌های قلبی ، دیابت نوع 2 و چاقی قرار داده است. با ورود به اومادا یک ترازوی دیجیتال در اختیار شما قرار داده می‌شود تا بتوانید وزن خود را پایش کنید. در ابتدای کار لازم است به تعدادی سوال در مورد سبک زندگی و عادت‌های خود پاسخ دهید و پس از آن یک مربی با توجه به وضعیت و شرایط شما برایتان انتخاب می‌گردد. این مربی به شما کمک می‌کند تا مطابق برنامه دقیق تغییر سبک زندگی اومادا پیش بروید و بتوانید عادت‌های سالم پیدا کنید. همچنین اومادا شما را با افراد دیگری که شرایطی همانند شما دارند مرتبط می‌کند تا از کمک یکدیگر نیز بهره ببرید.
هسته اصلی برنامه اومادا بر چهار جز اصلی شامل تغییر عادات غذایی، افزایش میزان فعالیت، آمادگی برای چالش‌ها و تقویت انتخاب‌های سالم استوار است که 16 هفته به طول می‌انجامد. پس از این مدت اومادا با حفظ ارتباط، عادت‌های جدید را نگه‌داری می‌کند.

 

استارتاپ Dental Monitoring

سال تاسیس 2013
سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلار
وبسایت https://dental-monitoring.com

استارتاپ Dental Monitoring، محصولی جهت مدیریت درمان‌های دندان‌پزشکی ارائه داده است. مهم‌ترین محصول این شرکت که به‌صورت اختصاصی به ارتودنتیست‌ها مرتبط است، وسیله‌ای است که ScanBox نام دارد. این وسیله، دوربین تلفن همراه هوشمند بیمار را به یک اسکنر داخل دهانی تبدیل می‌کند. دستگاه از دو جزء رترکتور (کنارزننده لب‌ها) و قسمتی که تلفن همراه را نگه‌می‌دارد تشکیل شده است. با اتصال تلفن همراه به نرم‌افزار نصب شده، دوربین تلفن‌همراه شروع به تصویر‌برداری از داخل دهان می‌نماید. این تصاویر در نرم‌افزار دستگاه به یک تصویر سه‌بعدی تبدیل شده و وضعیت دهان و دندان بیماران به صورت کامل بررسی می‌شود. این پلتفرم می‌تواند وضعیت هر براکت دندان و زمان استفاده از هر الاینر را مشخص کند و بر این اساس، نیاز به ویزیت دندان‌پزشکی تعیین شود.
دومین محصول دنتال مانیتورینگ، Smile Mate نام دارد. بررسی وضعیت دهان و دندان بیماران پیش از مراجعه به مطب، سرعت دندان‌پزشکان در روند درمان بیماران و دقت درمان را افزایش می‌دهد. سومین محصول این استارتاپ، Vision نام دارد. این نرم‌افزار با ارائه‌ی تصویری شبیه‌سازی‌شده از درمان نهایی قبل از شروع روند درمان به کمک هوش‌مصنوعی، اطمینان خاطر بیشتری از نتیجه کار به بیمار و دندان‌پزشک می‌دهد.

 

استارتاپ Healthy.io

سال تاسیس 2013
سرمایه‌گذاری 90 میلیون دلار در Series C
وبسایت https://healthy.io

استارتاپ Healthy.io محصولی به نام «دیپ آی‌او» (dip.io)، کیت خانگی آزمایش ادرار را ارائه می‌کند. این محصول، در وقت میلیون‌ها نفر در روز که برای آزمایش ادرار به آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند صرفه‌جویی می‌کند. متقاضیان این آزمایش علاوه بر افراد مشکوک به بیماری‌های نفرولوژیک و اورولوژیک، خانم‌های باردار، افراد مبتلا به دیابت و یا پرفشاری خون نیز  هستند. این کیت شامل نوار اندازه‌گیری (dipstick)، صفحه کالیبراسیون، محفظه ادرار و اپلیکیشن دیپ آی‌او می‌باشد.
نوار اندازه‌گیری دیپ آی‌او، مانند نوارهای معمولی، می‌تواند حدود ۱۰ فاکتور ادرار را بسنجد و براساس آن تغییر رنگ دهد. کاربر پس از آغشته کردن نوار اندازه‌گیری به ادرار آن را بر روی صفحه‌ی کالیبراسیون گذاشته و از مجموعه‌ی آن‌ها عکس می‌گیرد؛ این کار برای پیشگیری از خطای حاصل از تاثیر کیفیت دوربین یا نور محیط بر رنگ‌ها است. عکس آپلود شده در اپلیکیشن توسط هوش‌مصنوعی پردازش شده و ارزیابی می‌شود. نتیجه پس از تایید یک پزشک متخصص به پرونده‌ی الکترونیک بیمار اضافه شده و به کاربر نمایش داده می‌شود و قابل اشتراک‌گذاری با پزشک کاربر است.

 

رفتاردرمانی و سلامت روان (Behavioral & Mental Healthcare)

رفتاردرمانی می‌تواند جنبه‌های مختلفی از زندگی روزمره افراد مانند تغذیه، ترک عادات مضر، مشاوره در خصوص سبک زندگی و مشکلات روان را شامل شود. فناوری‌های دیجیتال با فراهم نمودن امکان مشاوره آنلاین، پایش مداوم علائم  افراد و پایش عادت‌های مختلف مرتبط با سبک زندگی، می‌توانند نقش مهمی در فرآِیند رفتاردرمانی ایفا نمایند.

در لیست 150 استارتاپ برتر 2020، تعداد 10 استارتاپ در دسته رفتاردرمانی و سلامت روان  قرار دارند.

این استارتاپ‌ها را می‌توان به دو دسته مشاوره روانشناسی از راه دور (Teletherapy) و مدیریت رفتارهای اعتیادآور تقسیم نمود

استارتاپ رفتارشناسی و روان

برخی از استارتاپ‌های این دسته به شرح زیر است:

استارتاپ Lyra Health

سال تاسیس 2015
سرمایه‌گذاری 288.1 میلیون دلار در Series D
وبسایت https://www.lyrahealth.com

استارتاپ Lyra، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به مراقبت‌های موثر و باکیفیت برای سلامت روان کارکنان خود دسترسی پیدا کنند. لیرا برای هر فرد، زوج یا خانواده، درمان‌ها و مشاوره‌هایی در قالب گفتمان اینترنتی تصویری، توصیه‌های خود درمانی و حتی جلسات حضوری با متخصصان منطقه‌ای ارائه می‌دهد. همه ارائه‌دهندگان خدمت لیرا از روش‌های درمانی مبتنی بر شواهد مانند مدل درمان پذیرش و تعهد(ACT) و رفتاردرمانی شناختی (CBT) استفاده می‌کنند.

 

استارتاپ Happify

سال تاسیس 2012
سرمایه‌گذاری 45.7 میلیون دلار
وبسایت https://my.happify.com

استارتاپ Happify ابزارها و راهکارهای موثری را برای سلامت روان و جسم به کاربران خود ارائه می‌دهد. این پلتفرم قابل دسترسی از طریق تلفن‌همراه و کامپیوتر می‌باشد.

این استارتاپ بستری را برای بهبود بی‌خوابی، درمان افسردگی و اضطراب کاربران خود فراهم کرده است. در این محیط ، کاربران با انتخاب یکی از موارد: همدردی، تشکر، کمک رسانی و… موظف به انجام یک‌سری تمرینات پیوسته شده و پس از اتمام مراحل، بازخوردی از عملکرد خود دریافت خواهد کرد. تمرینات انجام شده توسط کاربر منجر به تغییر افکار منفی و رفتارهای ناصحیح او می‌شوند.
علاوه بر فعالیت‌های توضیح داده شده، ویدیوهای انگیزشی و آموزشی جهت تشویق کاربران برای تغییر عادات قرار داده شده است.

 

راهکارهای داده‌محور برای کاهش هزینه تحقیق و توسعه دارو

نتایج یک تحقیق در موسسه پژوهشی Tufts (+) نشان داده است که هزینه‌ی توسعه یک داروی جدید مبلغی در حدود 2.6 میلیارد دلار است، این در حالی است که نرخ موفقیت داروها در کارآزمایی‌های بالینی نزدیک به 12% است. همین آمار کافی است تا اهمیت کاهش هزینه‌های توسعه دارو را به خوبی درک کنیم.

استارتاپ‌های سلامت دیجیتال با استفاده از پایگاه‌های جامع داده، تحلیل داده کلان و روش‌های هوشمند محاسباتی می‌کوشند تا با پیش‌بینی موفقیت یا شکست یک دارو، ریسک توسعه و ساخت را کاهش داده و میزان موفقیت کارآزمایی‌های بالینی را افزایش دهند.

در لیست 150 استارتاپ برتر 2020، تعداد 26 استارتاپ در دسته راهکارهای داده‌محور برای کاهش هزینه تحقیق و توسعه دارو  قرار دارند. این استارتاپ‌ها را می‌توان به سه دسته کشف دارو، کارآزمایی بالینی و شواهد واقعی تقسیم نمود.

استارتاپ‌های حوزه تحقیق و توسعه دارو

برخی از استارتاپ‌های این دسته به شرح زیر است:

استارتاپ HealX

سال تاسیس 2014
سرمایه‌گذاری 67.9 میلیون دلار
وبسایت https://www.Healx.io

استارتاپ HealX با کمک هوش مصنوعی یک پلتفرم ویژه برای بیماری‌های نادر طراحی کرده است. این استارتاپ از راه آزمایش داروهای کنونی با استفاده از هوش مصنوعی، سعی دارد با کمترین زمان و هزینه، دارو و درمان‏‌های جدید برای بیماری‌‏های نادر پیدا کند. بانک اطلاعاتی این شرکت موسوم به HealNet، یکی از بزرگ‏ترین و پیچیده‌‏ترین بانک‌های اطلاعاتی بیماری‌‏های نادر در جهان است. این بانک اطلاعاتی بیش از یک میلیارد اطلاعات مستند از بیماری‌‏های نادر، بیماران و داروهایی را که پیش‌تر استفاده شده، در‌بر‌می‌گیرد. هوش مصنوعی با استفاده از پردازش زبان طبیعی، به تجزیه و تحلیل این داده‌ها می‌پردازد. الگوریتم‌های حاصل از پردازش این داده‌ها می‌تواند ارتباطات پنهان میان دارو و بیماری را کشف کرده و از این راه به کشف سریع‌تر داروهای جدید کمک کند.

 

استارتاپ Unlearn

سال تاسیس 2017
سرمایه‌گذاری 12  میلیون دلار در Series A
وبسایت https://www.unlearn.io

استارتاپ Unlearn، پلتفرمی طراحی کرده است که با ساخت دوقلوهای دیجیتال با تکیه بر روش‌های محاسباتی، به بهبود عملکرد و افزایش شانس موفقیت مطالعات بالینی کمک می‌کند. دوقلوهای دیجیتال جایگزین گروه کنترل در مطالعات بالینی می‌شوند که منجر به کاهش تعداد دریافت‌کنندگان درمان پلاسیبو خواهد شد.

این استارتاپ با جمع‌آوری تمامی اطلاعات و نتایج مطالعات بالینی پیشین و اطلاعات پروه کنترل را در زمینه موردنظر استخراج می‌نماید. این اطلاعات برای آموزش الگوریتم یادگیری ماشین Unlearn استفاده می‌گردند. بدین ترتیب الگوریتم حاصل می‌تواند برای هر بیماری که به فرآیند کارآزمایی بالینی وارد می‌شود، نسخه دوقلوی دیجیتال خود را طراحی نماید. این مدل بر اساس یادگیری قبلی، پیش‌بینی خواهد کرد که در صورت دریافت داروی پلاسیبو، وضعیت بیمار به چه ترتیبی تغییر خواهد کرد. نتایج این پیش‌بینی‌ها برای همه افراد شرکت‌کننده محاسبه و به عنوان نتایج گروه کنترل در مطالعه بالینی لحاظ خواهد شد.

 

استارتاپ Insitro

سال تاسیس 2018
سرمایه‌گذاری 243  میلیون دلار
وبسایت https://www.insitro.com

استارتاپ Insitro با استفاده از یادگیری‌ ماشین سریع‌ترین راه برای ساخت دارو و واکسن را طراحی و میزان تاثیر و بهترین راهکار درمانی را پیش‌بینی می‌کند. این استارتاپ در طی دو سال اول فعالیت خود مجموعه‌ای از اطلاعات ژنتیکی افراد سراسر دنیا، اطلاعات ژنتیکی افراد با بیماری‌های خاص و روند ساخت دارو‌های مختلف در شرکت‌های داروسازی معروف جهان را بررسی کرده و با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین بستری را مهیا کرده‌است که می‌تواند نتایج بالینی تست یک دارو یا واکسن را روی بدن انسان تخمین بزند. این الگوریتم همچنین می‌تواند بهترین راهکار و مسیر را برای ساخت یک دارو یا واکسن جدید به‌ویژه در زمان بروز بیماری نوپدید یا در مقابله با بیماری‌های نادر تشخیص دهد و راهکارهای توسعه‌ی روش‌های بالینی و درمان‌های موثر را پیش‌بینی نماید.

 

بهینه‌سازی هزینه‌های دسترسی به خدمات سلامت

با افزایش جمعیت جهان، نرخ فزاینده افزایش سن و گسترش بیماری‌های مزمن، هزینه‌های درمان بیش از پیش در حال افزایش است. این مسئله نه تنها برای بیماران، بلکه برای سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی و سازمان‌های بیمه‌کننده نیز به یک معضل جدی تبدیل شده است. این موضوع در کنار نارضایتی بیماران از سیستم سلامت، سبب شده است که راهکارهای بیمارمحور بیش از پیش موردتوجه قرار گیرند. این راهکارها بر ارزش تولید شده برای بیمار به بهینه‌سازی هزینه‌های ایجاد شده برای سیستم سلامت متمرکز است.

اتوماسیون و یکپارچه‌سازی فرآیندهای غیردرمانی در بیمارستان، هوشمندسازی بیمارستان به منظور کاهش هزینه‌های جانبی، تغییر ساختار و عملکرد بیمارستان و کادر درمان برای افزایش رضایت بیمار، استفاده از پلتفرم‌های مجازی برای پایش مداوم علائم بیمار و تشخیص زودهنگام بیماری و مداخله‌ی به‌موقع، همگی بخشی از این فرآیند بهینه‌سازی به حساب می‌آیند.

استارتاپ‌های بهینه‌سازی هزینه‌های درمان

از بین 150 استارتاپ برتر حوزه سلامت دیجیتال، تعداد 20 استارتاپ در این دسته قرار دارند . برخی از استارتاپ‌های این دسته از قرار زیر هستند:

 

استارتاپ Protenus

سال تاسیس 2014
سرمایه‌گذاری 36.2 میلیون دلار در Series C
وبسایت https://www.protenus.com

استارتاپ Protenus، با استفاده از مزایای تکنولوژی هوش مصنوعی، راه‌حل‌هایی برای کاهش ریسک، افزایش کارایی عملیاتی و افزایش اعتماد و انطباق با قوانین و ضوابط ارائه می‌دهد. این استارتاپ تا کنون در راستای افزایش تطابق با قوانین و ضوابط، دو محصول ارائه نموده است.

حفاظت از اطلاعات بیمار

این محصول به مسئولین بیمارستانی این اجازه را می‌دهد که 100% موارد دسترسی به اطلاعات بیمار را بررسی نمایند و با تشخیص به موقع، از موارد و تخلفاتی که منجر به نقض حریم خصوصی بیمار می‌شوند جلوگیری نمایند.

نظارت بر توزیع دارو

این محصول به مسئولین بیمارستان این امکان را می‌دهد که مسیر توزیع داروهای خاص را از لحظه ورود تا لحظه‌ی مصرف به طور کامل تحت نظر بگیرند و از هر گونه مشکل و سوءاستفاده از این داورها پیشگیری نمایند.

 

استارتاپ Cedar

سال تاسیس 2016
سرمایه‌گذاری 151 میلیون دلار در Series C
وبسایت https://www.cedar.com

استارتاپ Cedar، با طراحی پلتفرم شخصی‌سازی شده برای بیمار، سیستمی را فراهم می‌آورد که تمامی  فعالیت‌های بیمار از لحظه‌ی تماس برای تعیین وقت مشاوره تا لحظه خروج و پرداخت هزینه در آن ثبت و کنترل می‌گردد. این پلتفرم بر سیستم و گردش کار مخصوص هر بیمارستان  و مرکز درمانی منطبق می‌گردد و هزینه‌های درمان را بر اساس سیاست و مبالغ تعیین شده، مشخص می‌نماید. پلتفرم Cedar مدیریت ارتباط با بیمار و ارائه توضیحات قابل فهم در خصوص نحوه محاسبه هزینه‌های درمان را برعهده می‌گیرد و از این طریق میزان رضایت‌مندی بیمار را افزایش می‌دهد.

 

استارتاپ Olive

سال تاسیس 2012
سرمایه‌گذاری 230.8 میلیون دلار
وبسایت https://oliveai.com

استارتاپ Olive با تکیه بر تکنولوژی هوش مصنوعی، نرم‌افزاری را ارائه نموده است که به طور اختصاصی برای تنظیم و اتوماسیون فرآیندهای اداری در محیط‌های درمانی طراحی شده است.  این محصول با درنظر گرفتن تمامی قوانین از جمله حفظ ایمنی و حریم خصوصی، قوانین مرتبط با بیمه، گردش کار بیمارستان، استانداردهای بیمارستانی و غیره، مدیریت فرآیندهای بیمارستانی را برعهده می‌گیرد. محصول استارتاپ Olive خدمات خود را در چهار مرحله شامل بررسی (Scoping)، پیاده‌سازی (Implementation)، پشتیبانی دائمی و بهینه‌سازی عملکردی انجام می‌دهد. این استارتاپ با ایجاد یک شبکه مشترک از تجربه‌های مختلف در بیمارستان‌ها و مراکز متعدد و با تکیه بر توانایی یادگیری در الگوریتم‌های هوش مصنوعی، محصولی پیشرفته طراحی نموده است که امکان خطا را تقریبا به طور کامل حذف می‌نماید.

 

استارتاپ Bright Health

سال تاسیس 2016
سرمایه‌گذاری 1.6 میلیارد دلار در Series E
وبسایت https://pharmeasy.in

استارتاپ Bright Health، یکی از یونیکورن‌های حوزه سلامت، استارتاپی است که با تکیه بر روش‌های تحلیل داده و اطلاعات پرونده الکترونیک بیمار بهترین پلان‌های بیمه درمانی را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این استارتاپ محصول خود را به صورت پکیج فردی، خانوادگی، سازمانی و پکیج کادر درمان در اختیار کاربران قرار داده است.

 

سلامت زنان

مسائل و مشکلات مرتبط با سلامت زنان،  شامل گروهی از بیماری‌های حاد و مزمن می‌گردد. بسیاری از بیماری‌ها در زنان شیوع بیشتری دارد یا اینکه چگونگی بروز آنها متفاوت است.  به‌عنوان مثال بیماری‌های قلبی و عروقی، عفونت‌های مجاری ادرار، سرطان سینه، بیماری‌های خودایمنی مانند MS و هاشیموتو و افسردگی و اضطراب در زنان شایع‌تر از مردان است. مشکلات و بیماری‌های زنانه مانند سرطان تخمدان و دهانه‌ی رحم، مشکلات مربوط به دوران بارداری، یائسگی، مشکلات هورمونی، اندومتریوز، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و غیره علاوه بر شیوع نسبتاً بالا، زندگی روزمره زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. با توجه به نیاز جدی موجود، ارائه راهکارهای نوین برای برطرف نمودن مشکلات سلامتی زنان و کاهش هزینه‌ها به خصوص هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن، از اهداف مهم استارتاپ‌های سلامت دیجیتال است.

استارتاپ‌های سلامت زنان

در لیست 150 استارتاپ برتر 2020، تعداد 10 استارتاپ در دسته سلامت زنان  قرار دارند. این استارتاپ‌ها را می‌توان به سه دسته درمان ناباروری، سلامت مادران و خدمات مجازی پزشکی تقسیم نمود تقسیم نمود.

برخی از استارتاپ‌های این دسته به شرح زیر است:

 

استارتاپ Nuvo

سال تاسیس 2007
سرمایه‌گذاری 30 میلیون دلار
وبسایت https://www.nuvocares.com

استارتاپ Nuvo کمربندی برای پایش وضعیت مادران باردار تولید کرده است. کمربند Nuvo با بهره‌مندی از داده‌های مبتنی بر فضای ابری و ثبت ضربان قلب جنین و مادر و فعالیت رحم قادر است شرایط مادر و جنین را به‌صورت شبانه‌روزی پایش و ارزیابی کند.

وجود داشبورد مختص به بیمار، ارسال و ذخیره اطلاعات دریافتی از گجت در پرونده بیمار، پزشکان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را قادر می‌سازد برای تصمیم‌گیری به‌موقع در مورد تغذیه، تحرک، خواب، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز مادر اقدام نمایند.
. در پلتفرم Nuvo والدین قادرند روند رشد و وضعیت تکامل نوزادشان را مشاهده و در صورت بروز مشکل و سوال در کوتاه‌ترین زمان ممکن با پزشک خود تماس ویدیویی برقرار کنند.

 

. استارتاپ Maven Clinic

سال تاسیس 2014
سرمایه‌گذاری 87.3 میلیون دلار در Series C
وبسایت https://mavenclinic.com

استارتاپ Maven کلینیکی دیجیتال است که با کمک تیم تخصصی خود، زنان را در فرآیند فرزندآوری از پیش از بارداری تا زایمان و مراقبت از کودک، چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی حمایت می‌کند.

Maven، با هدف ارائه مشاوره تخصصی و رفع نیازهای مادران، محصول دیجیتال خود را در پنج گروه مشاوره مجازی، ارجاع به متخصص، تولید محتوای اختصاصی، ارسال شیر مادر و کنترل هزینه طراحی کرده است. بدین منظور این استارتاپ دریافت مشاوره تخصصی و آنی را از طریق ویدیوچت یا پیام‌رسان اختصاصی ممکن ساخته و در‌صورت نیاز به مشاوره حضوری، مادران را در اسرع وقت به بهترین متخصص ارجاع می‌دهد. این محصول با کمک هوش مصنوعی و اطلاعات دریافتی از مادر، محتوای پزشکی اختصاصی وی را در اختیارش قرار می‌دهد و وضعیت سلامت جسمی و روحی وی را به طور مداوم بررسی می‌کند تا در صورت پیش‌بینی هرگونه بیماری، راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.
از آنجایی که یکی از اهداف اصلی این مجموعه کمک به مادران شاغل است، امکان ارسال شیر مادر به منزل در سفرهای کاری داخلی و بین‌المللی وجود دارد تا مادران بتوانند در کنار پیشرفت شغلی، به بهترین نحو از کودک خود مراقبت کنند.
جدیدترین محصول این شرکت کیف‌پول میون است که به زنان کمک می‌کند هزینه‌های پزشکی و تخصصی خود را مدیریت کنند.

 

استارتاپ Modern Fertility

سال تاسیس 2017
سرمایه‌گذاری 37 میلیون دلار در Series A
وبسایت https://modernfertility.com

استارتاپ Modern Fertility می‌کوشد تا رویه نظام سلامت در برخورد با مسئله باروری را تغییر دهد تا زنان در هر سن و شرایطی بتوانند فعالانه و با آگاهی کامل از وضعیت سیستم تناسلی و هورمون‌های جنسی، برای فرزندآوری خود تصمیم بگیرند  .این استارتاپ، کیت‌هایی نیمه‌تهاجمی را برای تعیین سطح هشت هورمون موثر در بارداری، طراحی کرده است. کاربران پس از ثبت‌نام آنلاین و پاسخگویی به سوالاتی در خصوص شرایط و سبک زندگی خود، کیت‌ها را دریافت و پس از گرفتن نمونه آنها را به آزمایشگاه پست می‌کنند. پس از یک هفته اطلاعاتی شامل سطح هورمونها، توانایی بارداری و مجموعه پیشنهادهای شخصی در صفحه هر فرد قرار گرفته و امکان مکالمه ویدئویی با یک پرستار متخصص در زمینه باروری فراهم می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.