سه مورد از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های قدم‌شمار

0 990

امروزه عدم تحرک به‌عنوان یک بحران جهانی در عرصه‌ی سلامت شناخته می‌شود. فعاليت بدنی كافی و منظم برای حفظ و ارتقا سلامت در سراسر دوران زندگی ضروری است. عدم تحرک سبب افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان، دیابت، مرگ زودرس، افسردگی، کمردرد و غیره می‌شود. ورزش منظم و در حد اعتدال، سبب افزايش طول عمر و كاهش ابتلا و مرگ ناشی از بيماری‌های مزمن می‌شود، و به‌ویژه اهمیت آن در دوران همه‌گیری کرونا برجسته‌تر شده است.

برای سلامتی بدنمان به چه میزان و چه نوع تمرین احتیاج داریم؟ تنها راه حل انجام فعالیت‌های ورزشی پرزحمت نیست به‌ویژه در شرایطی که به‌دلیل همه‌گیری کرونا انجام برخی از ورزش‌ها سخت یا غیرممکن شده است. پیاده‌روی و یا دویدن می‌تواند یک راه حل ساده و موثر باشد. در این مورد، بنابر توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی کمترین میزان فعالیت هفتگی برای افراد بزرگتر از ۱۸ سال برابر با ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط مانند پیاده روی چابک یا انجام ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید مانند دویدن است.

یک روش برای مدیریت دقیق مدت زمان پیاده‌روی یا دنبال‌کردن مسافت طی‌شده، استفاده از برنامه‌ها یا گجت‌های قدم‌شمار است که اطلاعاتی همچون تعداد قدم‌ها، مسافت طی شده و کالری مصرفی را محاسبه کرده و همچنین می‌توانند شاخصی از میزان فعالیت جسمانی فرد در طول روز ایجاد کنند.

در این میان، به‌جای خرید یک دستگاه کاملا جدید که معمولا نیازمند امکاناتی همچون بلوتوث، همگام‌سازی (syncing) و یا شارژنمودن مستقل است، می‌توانید با استفاده از برنامه‌های قابل نصب روی تلفن‌همراه خود به امکانات مورد نیاز برای یک قدم شمار با دقت قابل قبول دسترسی پیدا نمایید.

استفاده از قدم‌شمار می‌تواند مزایای متنوعی مانند آشکار ساختن سطح فعالیت‌های بدنی افراد، ایجاد انگیزه‌ی بالاتر در کنار تقویت روحیه، ایجاد تفکر مثبت برای رسیدن به هدف، تشویق به ورزش بیشتر را داشته باشد.

درحال حاضر، اپلیکیشن‌‌های قدم‌شمار ایرانی مختلفی در کافه بازار ارائه شده اند اما تعداد کمی به‌صورت کارآمد عمل کرده و رضایت کاربران را به‌دست آورده‌اند. در ادامه به معرفی ۳ اپلیکیشن که کارآمدی مناسب، میزان نصب بالاتر و یا رضایتمندی بیشتر کاربر را دارند، می‌پردازیم. لازم به ذکر است که برنامه‌های بررسی شده در این مقاله تنها قدم‌شمار و کالری شمار هستند؛ برنامه‌هایی که دارای امکانات فراوان‌تری افزون‌بر قدم‌شمار هستند اما عملکرد اصلیشان در دیگر حوزه‌های سلامت و یا تناسب اندام قرار می‌گیرد، جداگانه در مقاله‌های دیگر مدلین بررسی شده‌اند.

اپلیکیشن‌های قدم شمار در یک نگاه

اپلیکیشن‌های معرفی‌شده در این مقاله از «نقشه اپلیکیشن های سلامت ایران در سال 98» از میان ۲۰ اپلیکیشن قدم شمار ایرانی در کافه بازار که گزارش آن در اسفندماه ۹۸ تهیه گردید، ابتدا اپلیکیشن‌هایی با بیش از ۱۰۰۰ نصب انتخاب شدند و از میان آن‌ها باتوجه به امکانات و خدمات برنامه،کیفیت و نحوه‌ی عملکرد و نیز با در نظر گرفتن نظرات کاربران در نهایت به معرفی ۳ اپلیکیشن می‌پردازیم. 

جدول مقایسه اپلیکیشن‌های قدم شمار

جدول مقایسه بهترین اپلیکیشن‌های قدم‌شمار
     قدم‌شمار    قدم شمار پی‌گام | قدم بزن، خرج کن!    گام‌شمار
محاسبه‌ی تعداد قدم، مسافت و سرعت
محاسبه‌ی کالری
ثبت و ذخیره‌ی اطلاعات×
نمایش گزارش‌ها به‌صورت نمودار×
استفاده از اعلان‌ها
قابلیت هدف‌گذاری برای فعالیت‌ها××
قابلیت تبدیل قدم‌های طی شده به اعتبار××
دارا بودن توصیه‌های ورزشی×××
اشتراک‌گذاری قدم‌ها برای رقابت با دیگران××
قابلیت تغییر حساسیت حسگر
قابلیت نمایش مسیرهای طی شده روی نقشه×××
قابلیت کارکرد با قدم‌شمار یا با اتصال به مچ‌بند هوشمند به جای GPS×××
امکان استفاده برای دوچرخه سواری×××
قیمترایگانرایگانرایگان
تعداد نصب فعال10 هزار5 هزار1 هزار
امتیاز کسب‌شده4.23.52.7
تعداد نظرات7964138

بررسی 3 مورد از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های قدم‌شمار

نحوه‌ی عملکرد کلی برنامه‌های قدم‌شمار شباهت زیادی به یکدیگر دارند. این برنامه‌ها با دریافت اطلاعات قد، وزن، جنسیت و طول قدم و بااستفاده از اطلاعات GPS تلفن‌همراه کاربر، با کمک الگوریتم‌های مختلف تعداد قدم‌ها، مسافت، کالری و یا سرعت کاربر را محاسبه می‌نمایند. از جمله تفاوت‌های اصلی میان این برنامه‌ها، می‌توان به دقت نتایج ارائه‌شده، گرافیک و رابط طراحی اشاره نمود.

قدم‌شمار

توسعه‌دهنده : مهرداد مومن طایفه
تعداد نصب : 10 هزار
امتیاز : 4.1 بر اساس نظر 79 نفر کاربر
بهترین اپلیکیشن‌های قدم‌شمار - اپلیکیشن قدم‌شمار

معرفی اپلیکیشن

شما به کمک برنامه‌ی «قدم‌شمار» می‌توانید هر روز در طی پیاده‌روی‌های خود اطلاعاتی همچون تعداد قدم‌ها، کالری مصرفی و مسافت طی‌شده را به‌صورت دقیق داشته باشید. همچنین می‌توانید میزان تغییرات فعالیت خود را در طول هفته‌ها، ماه‌ها و در طول یک سال ارزیابی نمایید.

خدمات ارائه شده توسط اپلیکیشن

  • محاسبه و نمایش تعداد قدم، مسافت، سرعت و کالری
  • ثبت و ذخیره‌ی اطلاعات به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه
  • نمایش گزارش‌ها به صورت نموداری
  • امکان هدف‌گذاری روزانه و در هر پیاده‌روی
  • محاسبه‌ی شاخص توده‌ بدنی (BMI)
  • امکان اشتراک‌گذاری قدم‌ها

نحوه عملکرد

برای استفاده از برنامه‌ی «قدم‌شمار» ابتدا اطلاعات قد، وزن و طول قدم، همچنین هدفتان برای تعداد قدم‌های روزانه را وارد می‌نمایید. این اپلیکیشن با دسترسی به اطلاعات مربوط به گیرنده‌های حرکتی، مواردی همچون تعداد قدم‌ها، سرعت لحظه‌ای، مسافت و کالری مصرفی را محاسبه و نمایش می‌دهد. داده‌ها ثبت و ذخیره می‌گردد و کاربر می‌تواند اطلاعات را به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه در قالب نمودار مشاهده نماید. همچنین باتوجه به هدف‌گذاری کاربر، میزان تکمیل هدف‌های روزانه نمایش داده می‌گردد.

تحلیل کاربردی اپلیکیشن

خدمات شاخص:

دقت بالای نتایج ارائه شده، قابلیت اشتراک گذاری قدم‌ها به‌منظور رقابت با دیگران، امکان هدف‌گذاری، ثبت و نمایش نموداری آمارها برای بررسی میزان تغییرات فعالیت‌ها از جمله خدمات شاخص این برنامه است.

پشتوانه علمی: 

مرجع برنامه مقالات دانشگاه MIT آمریکا عنوان شده است.

قیمت‌گذاری:

رایگان

لینک نصب نرم‌افزار در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.androidd.mehrdadajd.pedometerv2

قدم‌شمار پی‌گام – قدم بزن، خرج کن!

توسعه‌دهنده : پی‌گام آویسا شایسته پرداز
تعداد نصب : 5 هزار
امتیاز : 3.5 بر اساس تعداد 642 نظر
بهترین اپلیکیشن‌های قدم‌شمار - اپلیکیشن پیگام

معرفی اپلیکیشن

قدم شمار «پی‌گام» میان خلاق‌ترین برنامه های سال ۹۷ از دیدگاه کافه بازار قرار گرفته است. نوآوری این برنامه‌ی قدم‌‌شمار افزون‌بر خدماتی همچون محاسبه‌ی مسافت طی شده و کالری مصرفی، در مدل درآمدی خلاق آن است که این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا به ازای پیاد‌ه‌روی روزانه‌ی خود اعتبار دریافت نمایند و در دنیای واقعی مصرف کنند.

خدمات ارائه شده توسط اپلیکیشن

  • محاسبه‌ی تعداد قدم، سرعت و کالری
  • ثبت و ذخیره‌ی اطلاعات
  • نمایش گزارش‌ها به‌صورت نموداری
  • تبدیل قدم به سکه‌ی مجازی، و امکان خرید از فروشگاه (محصولات فیزیکی و مجازی)
  • استفاده از اعلان‌ها به‌منظور آسودگی کار با اپلیکیشن

نحوه عملکرد

این برنامه مانند دیگر برنامه‌های قدم‌شمار بااستفاده از حسگر GPS گوشی اطلاعاتی همچون تعداد قدم، مسافت، کالری و … را ارائه می‌کند. همچنین داده‌ها ثبت و ذخیره می‌گردد و کاربر می‌تواند این اطلاعات را در قالب نمودار مشاهده کند. نوآوری برنامه در این است کاربران می‌توانند به ازای هر ۱۰۰۰ قدم یک سکه‌ی «پی‌گام» به ارزش ۱۰۰ تومان دریافت کنند و یا با دیدن تبلیغات داخل برنامه به اعتبار خود بیفزایند و با خرج کردن سکه‌های «پی‌گام» از فروشگاه مجازی «پی‌گام» یا فروشگاه‌های فیزیکی طرف قرارداد «پی‌گام» از محصولات یا خدمات مختلفی مانند شارژ رایگان، وسایل دیجیتال و بیمه‌ی عمر بهره‌منده شوند. 

تحلیل کاربردی اپلیکیشن

خدمات شاخص:

نوآوری در تبدیل قدم به سکه‌ی مجازی و تشویق افراد به فعالیت از این راه، امکان خرید محصولات یا بهره‌مندی از خدمات فروشگاه مجازی «پی‌گام» یا فروشگاه‌های فیزیکی طرف قرارداد، رابط کاربری مناسب و نمایش نموداری نتایج از جمله خدمات شاخص این برنامه است.

پشتوانه علمی: 

برای این اپلیکیشن مرجعی نام‌ برده نشده است.

قیمت‌گذاری:
رایگان

لینک نصب نرم‌افزار در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.p_gum.p_gum

آدرس وبسایت :

http://p-gum.com/fa/home-fa/

 گام‌شمار

توسعه‌دهنده : نیما هروی
تعداد نصب : 1 هزار
امتیاز : 2.7 بر اساس تعداد 38 نظر
بهترین اپلیکیشن‌های قدم‌شمار - اپلیکیشن گام‌شمار

معرفی اپلیکیشن

برنامه‌ی «گام‌شمار» یک برنامه‌ی قدم‌شمار کلاسیک است که می‌توان در آن اطلاعاتی از پیاده‌روی خود را همچون سرعت، مسافت پیموده‌شده، کالری سوخته شده و غیره دریافت نمایید.

خدمات ارائه شده توسط اپلیکیشن

  • محاسبه‌ی تعداد قدم، کالری مصرفی، مسافت طی‌شده و سرعت
  • استفاده از اعلان‌ها

نحوه عملکرد

برنامه‌ی «گام‌شمار» با استفاده از حسگر GPS گوشی و با دریافت اطلاعاتی  همچون قد، طول قدم، وزن، نوع تمرین (پیاده روی/دویدن)، به محاسبه و نمایش تعداد قدم، کالری مصرفی، مسافت طی‌شده، سرعت و تعداد قدم در دقیقه می‌پردازد.

تحلیل کاربردی اپلیکیشن

خدمات شاخص:

این اپلیکیشن نسبت به اپلیکیشن‌های منتخب معرفی‌شده دارای ویژگی شاخصی نمی‌باشد.

پشتوانه علمی: 

برای این اپلیکیشن مرجعی نام‌ برده نشده است.

قیمت‌گذاری:

رایگان

لینک نصب نرم‌افزار در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.nimaheravi.gaamshomar

تا چه میزان اپلیکیشن‌های قدم‌شمار توانسته‌اند نیاز و انتظار کاربران را برآورده کنند؟

از میان نظرات کاربران از جمله مواردی که می‌توان اشاره نمود و کمبود آن حس می‌شود و توسعه‌ی آن ممکن است اقبال بیشتری برای برنامه‌های قدم‌شمار ایرانی را به همراه داشته باشد، امکان استفاده برای دوچرخه‌سواران و یا قابلیت کارکرد برنامه‌ها بدون نیاز به GPS گوشی بااستفاده از گام‌شمار یا با بهره‌مندی از داده‌های مچ‌بندهای هوشمند که مدیریت بهتر مصرف باتری گوشی را نیز سبب می‌گردند، است.

با وجود تعداد بالای اپلیکیشن‌های قدم‌شمار، یا اپلیکیشن‌هایی با امکانات فراتر از قدم‌شمار و نیز نمونه‌های موفق خارجی، رقابت برای طیف برنامه‌های قدم‌شمار سخت خواهد بود. از سوی دیگر برندهای سازنده‌ی تلفن‌های هوشمند، برنامه‌های تناسب اندام و قدم‌شمار را به‌صورت پیش‌فرض از ابتدا روی این تلفن‌ها ارائه داده‌اند؛ برای نمونه می‌توان به برنامه‌ی سلامتی سامسونگ (Samsung Health (S-Health و یا برنامه‌ی سلامتی ال جی LG’s Health app اشاره نمود. از آنجا که سازنده‌ی تلفن هوشمند به نوعی توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌ نیز است، احتمالا این برنامه‌ها حتی همگامی بیشتر و دقت بالاتری در نتایج داشته باشند، پس بهتر است پیش از همه، برنامه‌های پیش‌فرض تلفن خود را بررسی کنید شاید نتیجه‌ی آن برایتان رضایت‌بخش‌تر باشد. اما اگر شما هم‌اکنون مشغول مطالعه‌ی این مقاله هستید پس احتمال دارد نیاز شما توسط برنامه‌های پیش‌فرض تلفنتان برآورده نشده باشد و به دنبال موارد بهتر باشید.

در پایان، اگر برنامه‌ی قدم‌شمار محبوبتان را در این مقاله پیدا نکردید یا برنامه‌ی قدم‌شمار فوق‌العاده ای را سراغ دارید، لطفا در قسمت زیر در بخش نظرات، نظر و تجربه‌ی خود را با ما درمیان بگذارید.

0%
  • Criteria 0%
  • Criteria 0%
  • Criteria 0%
  • Criteria 0%
  • Criteria 0%
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.