چقدر در مدیریت زمان توانمند هستید؟
مدیریت زمان، فرآیند برنامهریزی و کنترل آگاهانه زمانی است که به هر فعالیت اختصاص داده شده است. این فرآیند در نهایت به افزایش موثر کارایی و بازدهی افراد منجر خواهد شد. استفاده از تکنیکهای مدیریت زمان به افراد این امکان را میدهد تا وظایف و فعالیتهای مورد نظر خود را به صورت هوشمندانه و کوتاهترین زمان ممکن به انجام برسانند و از استرس و اضطراب ناشی از تاخیر در ارائه نتیجه جلوگیری نماید.
در این درس از ویدیوهای آموزشی مدلینلب مهندس نسیم لحیمگر زاده، مدیر اجرایی مدلینلب، سوالاتی را مطرح میکند که به شما کمک میکند دریابید چقدر در مدیریت زمان توانمند هستید؟ و باید روی یادگیری چه تکنیکهایی تمرکز کنید.
متن ویدیو «چقدر در مدیریت زمان توانمند هستید؟»
قبل از اینکه بخواهیم در مورد مدیریت زمان صحبت بکنیم باید یک ارزیابی از وضعیت فعلی خودمان داشته باشیم. اینکه الان در چه وضعیتی هستیم و عملکردمان به چه ترتیب است، در اینکه چه مهارتهایی را باید یاد بگیریم و اینکه بعدا چه راهکارهایی را اعمال بکنیم خیلی موثر است.
تستهای خیلی زیادی وجود دارد که شما میتوانید در فضای آنلاین به صورت رایگان انجام دهید. این تستها، یک دید اولیهای به شما میدهند که وضعیت شما از نظر مدیریت زمان به چه ترتیب است و در کدام مهارتها ضعف دارید و باید رویشان کار کنید.
اما در کل اگر بخواهیم بررسی کنیم، یکسری سوالها هست که ما باید به آنها پاسخ دهیم تا بفهمیم چطور مدیریت زمان را انجام میدهیم. حالا چندتا از این سوالها را با هم بررسی میکنیم.
وقتی که کاری به من ارائه میشود آیا من بررسی میکنم که اهمیت آن کار به چه ترتیب است؟ ضرورت آن کار چیست و چه اولویتی برای من دارد؟
آیا وقتی کاری را به عهده میگیرم، زمانی را به آن اختصاص میدهم و بررسی میکنم که احتمالا چقدر باید برای آن کار زمان بگذارم؟
چندبار در طول روز پیش میآید که برای انجام کار دیگری، کاری را که مشغول انجامش هستیم رها میکنیم و مشغول انجام کار دیگری میشویم؟ به عبارت دیگر، تعدد کارهای ما در طول روز چقدر است؟ و چقدر بین کارهای مختلف جابهجا میشویم؟
چندبار برای ما پیش میآید که کاری را لحظه آخر تمام میکنیم و مجبوریم که ساعتهای بیشتری کار کنیم. شبها بیدار بمانیم تا کاری را انجام دهیم.
آیا من خودم برای انجام کارهایم ددلاین تعیین میکنم؟ یا اینکه صبر میکنم وقتی ددلاینش برسد کار را تحویل میدهم؟
چقدر استرس دارم موقع انجام کار؟ چقدر با فراغ بال و راحتی کاری را انجام میدهم؟
و مورد آخر اینکه چقدر در ماه یا در هفته اتفاق میافتد که من مجبور شوم زمانی بیشتر از آنچه برای زمان کاری خودم اختصاص دادهام را برای انجام کارهایم و تمام کردنشان وقت بگذارم؟
اینها سوالهایی است که پیشنهاد میکنم همین الان وقت بگذارید و به آنها فکر بکنید. اینها تعیین میکنند که چقدر شما مدیریت زمان را خوب انجام میدهید.