راهنمای ارائه مراقبت مجازی
آنچه امروز شاهد آن هستیم:
تغییر رویکردی سریع در ارائه ی خدمات مراقبتی
در نتیجهی شیوع کرونا (COVID-19)، مراقبت مجازی در کانادا تا حد مطلوبی به واقعیت تبدیل شده است؛ بسیاری از ارائهدهندگان خدمات سلامت در زمانی کوتاه، بخش قابل توجهی از خدمات مراقبتی خود را به مراقبت مجازی تغییر دادند.
پیش از این تغییر چشمگیر، ارائه مراقبتهای مجازی معمول نبود و این مراقبتها اغلب به صورت محدود و تنها در ضرورتهای خاص بالینی ارائه میشد. دسترسی بیمار به مراقبت مجازی، چه مراقبت اولیه و چه تخصصی، جزء استانداردهای مراقبتی نبود.
به موازات این، توقع راحتی و دسترسی که در سایر بخشهای زندگی روزمرهی بیمار، برای او به وجود آمده بود، منجر به موج فزایندهی ارائه خدمات مراقبت مجازی به صورت مستقیم (direct to consumer) شد.
امروزه در سراسر کانادا، چشم انداز متنوعی از خدمات مراقبت مجازی که مستقیم به مصرفکننده ارائه میشود، راهکارهای مراقبت مجازی در سطح استانی و همچنین برنامههای مناسب کارفرمایان در پیش روی خود داریم که دسترسی تکمیلی به خدمات مراقبت مجازی ارائه میدهند.
مضاف بر این، روزانه صدها راهکار جدید فناوری توسعه مییابد، به بازار مراقبت مجازی وارد و یا از آن خارج میشوند.
گام بعدی
تداوم تغییرات فراتر از نیازهای فوری
با وجود این چشمانداز متنوع و پیچیده، روی آوردن به مدلهای مجازی مراقبت، به عنوان بخشی از مراقبتهای معمول، تحولی است که باید فراتر از نیازهای فوری ناشی از شیوع کرونا (COVID-19) ادامه یابد.
در حالی که مراقبت مجازی نمیتواند و نباید به طول کامل جایگزین انواع دیگر مراقبتها شود، موارد استفادهی شناختهشده و معتبری وجود دارد که استفاده از ابزار مراقبت مجازی توانسته باعث بهبود تجربهی بیمار و ارائهدهندهی خدمات شود، دسترسی به مراقبت را بهبود بخشد و هزینههای عملیاتی نظامهای سلامت را کاهش دهد.
تأمین کنندگان و نظامهای سلامت نیز نیاز به مراقبتهای مجازی پایدار را به رسمیت شناختهاند و شهروندان نیز متقاضی این خدمات هستند.
برای رسیدن به این تغییرات، چند نیازمندی اصلی وجود دارد:
- پاسخ سریع:
نظامهای سلامت و ارائهدهندگان خدمات مراقبتی باید به سرعت راهکارهای مراقبت مجازیای ارائه دهند که به آسانی قابل استفاده باشند و پاسخگوی نیازهای ضروری بیماران و تامینکنندگان باشند. - توسعهی بلندمدت:
باید اطمینان حاصل کنیم که مراقبتهای مجازی همینطور که به مراقبت معمول تبدیل میشوند، مقیاسپذیر هم باشند. این امر بر نیاز به ارائهی راهکارها و مشارکتهای پایدار و موثر در زمینهی مراقبت مجازی تاکید میکند. - دید انسانی:
ارائه مراقبتهای مجازی چیزی فراتر از فناوری صرف است – چرا که به افراد و فرایندهایی وابسته است که از راهکارها استفاده میکنند. یک عامل مهم موفقیت، ایجاد و پشتیبانی این مدلهای عملیاتی و داشتن استراتژیهای بلندمدت است.
نمای کلی
مثالهایی از دستهبندی ابزارهایی که مراقبتهای مجازی را ارائه و پشتیبانی میکنند:
پلتفرمهای مراقبت مجازی:
پلتفرمهای ارتباطی و مدیریت کلینیک، ارتباط بیماران با ارائهدهندهی مراقبت آنها را از طریق ویدئو و یا پیامرسانی غیرهمزمان (به عنوان مثال Medeo، Novari، Think Research و غیره) برقرار میسازند.
ویزیت مجازی بدون نوبت:
سرویسهایی که با فروش مستقیم به مصرفکننده(D2C)، بدون پوشش بیمه یا با پوشش بیمهای گسترده، بیماران را به هر مراقب سلامتی که در دسترس است متصل میکنند تا نیازهای بیمار را پاسخ دهد (برای مثال Maple، Babylon، EQcare و غیره).
پایش از راه دور:
ابزارها و پلتفرمهایی که امکان جمعآوری اطلاعات بیومتریک را از راه دور فراهم میکنند (به عنوان مثالCloudDX ، Telus Health و غیره).
همکاری سازمانی:
ابزارهایی که در اصل برای همکاری در محل کار استفاده میشدهاند، در حال حاضر برای تسهیل مراقبت مجازی نیز استفاده میشوند (به عنوان مثال Microsoft Teams، Zoom و غیره).
جهان تازهی ارائهی خدمات مراقبتی
موانعی که مراکز درمانی در کانادا و سطح جهان بر سر راه مراقبت مجازی میبینند:
یک)
مسأله: زمان کافی نداریم!
- سازمانها برای پاسخگویی به نیازهای بالینی فوری بیماران و پشتیبانی از تامینکنندگان، تحت فشار زیادی قرار دارند.
- زمان ناکافی برای شناخت راهکارهای پیشنهادی بازار مراقبت مجازی و اینکه آیا نیازهای آنها را برآورده میکنند یا خیر.
- اقدامات تدارکاتی شتابزده که منجر به تدارک تکنولوژیهایی شدهاند که به احتمال زیاد نیازهای طولانیمدت را برآورده نخواهند کرد.
راه حل مطلوب:
تثبیت اطلاعات کلیدی در مورد راهکارهای مراقبت مجازی، در دستیابی سریعتر به «شناخت بازار» مفید است.
دو)
مسأله: اطلاعاتش را نداریم!
- مشخص نیست که چگونه راهکارهای مراقبت مجازی با معماری فناوری موجود تطبیق پیدا میکنند
- به ارزیابی دقیق معماری فنی، انطباق، ظرفیت رسیدگی به نیازهای اعلامشده، هزینههای اولیه و جاری، ظرفیت خدمات پشتیبانی مداوم و غیره درباره راهکارها احتیاج است.
- لازم است بدانیم آیا این راهکار در جای دیگری با موفقیت استفاده شده است یا خیر.
راه حل مطلوب:
ارزیابی فناوری با استفاده از یک روششناسی با چارچوب معتبر، سازمانها را در انتخاب گزینههای مناسبتر فناوری و شرکا یاری میکند.
سه)
مسأله: چگونه این تغییرات را تثبیت کنیم؟
- تلاش زیادی در نظام سلامت و سطوح سازمانی برای ارائه دسترسی سریع به مراقبتهای مجازی صورتگرفته است.
- اکنون که شرایط دارد به ثبات میرسد، توجه به پایدار کردن مدلهای مراقبت مجازی معطوف شده است.
- ممکن است بسیاری از سازمانها تاکنون فناوری مراقبت مجازی را در مقیاس وسیع اجرا نکرده باشند که این پیامدهایی برای مدلهای بالینی و عملیاتی دارد.
راهحل مطلوب
تدوین برنامهای برای بهرهبرداری، حفظ و توسعهی خدمات مراقبت مجازی «پس از کرونا»، با هدف تداوم موفقیت.
به سوی آینده
انتخاب شرکای تکنولوژی مناسب و در نظر گرفتن نیازهای کاربرانتان، برای موفقیت بلندمدت شما بسیار مهم است.
اولویتهایتان را مشخص کنید:
- نیازهای کاربر: کاربران خود را در کار مشارکت دهید. برآورده نکردن نیازهای اصلی اولین کاربران، منجر به عدم استقبال از محصول شما خواهد شد – نیازهای کاربران باید چراغ راه و راهنمای اصلی شما در مسیرتان باشند.
- ذهنیت کمینه محصول پذیرفتنی: سعی کنید به این پرسش پاسخ دهید که در این لحظه برای رفع فقط یک نیاز که از همه مهمتر است به چهچیزی احتیاج دارم؟
- از زیر و بم کار سردرآوردن: شناخت خدمات و فناوری پیشنهادی مناسب و موفقیتها (یا شکستهای) قبلی آن راهکار
از این موارد پرهیز کنید:
- درگیر ظواهر و زرق و برق شدن: به آنچه که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید فکر کنید و فهرستی از نیازهای اصلی و ضروری برای رسیدن به موفقیت کوتاهمدت و بلند مدت تهیه کنید.
- حل کردن تمام مشکلات برای همهی مردم: پلتفرمهای فناوری قابلیتهای زیادی دارند، اما از وسوسهی ارائهی راهکاری همهفنحریف در ابتدای راه پرهیز کنید.
- قابلیت تعامل ناشیانه: باید ملاحظات بلندمدت را همواره در چشمانداز خود داشته بشید. پس از فناوریای که با معماری فعلی شما سازگار نیست اجتناب کنید.
آینده؛
استفاده از مراقبت مجازی به عنوان سکوی پرش شما به سوی تحولی بزرگتر
- با ایجاد بنیانی اساسی و محکم برای مراقبت مجازی، شما راه را برای یکپارچگی مراقبت، بهبود تجربهی بیماران و ارائهدهندگان خدمات سلامت و کاراتر شدن نظام سلامت هموارتر میکنید.
- فرصت مناسبی برای تغییر و تحول وجود دارد و باید جستجو کنیم چگونه میتوان با کمک مراقبت مجازی دستاوردهای تحولآفرینی در نظامهای سلامت خود و با روشهای زیر حاصل کنیم:
- بهرهمندی از سرمایهگذاری در مراقبتهای مجازی برای پرداختن به چالشهای مطرح در دادههای بالینی و انجام اقداماتی در بخش مدیریت سلامت جمعیت
- سرمایهگذاری در زمینههای دیگر فناوری برای بازگشت سرمایهی بیشتر (به عنوان مثال هوش مصنوعی و اتوماسیون فرآیند رباتیک)
- توسعهی دسترسی به مراقبتهای مجازی در سایر بخشهای مراقبتهای بهداشتی برای پشتیبانی از نیازمندیهای بهرهوری و پایداری
- ایجاد یک مرکز تعالی در سازمان برای سنجش آموختهها و دستیابی به صرفهجویی به مقیاس (economies of scale) برای سرمایهگذاری، با پشتیبانی از بخشهای دیگر نظام سلامت
- ایجاد فرصتهای تحقیق و نوآوری که از فرصتهای جدید اقتصادی و توسعه حمایت میکنند