توانمندسازی افراد نوآور در خدمات سلامت
با وجود این واقعیت که پیشرفت چشمگیری در صنعت سلامت صورت گرفته است، هنوز ناکارآمدیهایی وجود دارد. ایجاد نوآوری در خدمات سلامت یکی از رویکردهای غلبه بر این ناکارآمدیها است. اما چگونه سازمانهای خدمات سلامت و سیستمهای مدیریت و سرمایهگذاری در کسب و کارها ایدههای نوآورانه را مورد استفاده قرار میدهند؟ چه استراتژیهایی برای تصمیمگیریهای ابتکاری و خلاقانه در توانمندسازی افراد نوآور به کار گرفته میشود؟
در قسمت 14 پادکست «بخش سلامت دیجیتال انجمن سلطنتی پزشکی (RSM)» در این رابطه و در مورد اهمیت تنوع در شتابدهی نسل آینده کارآفرینان صحبت میشود. مهمان این اپیزود، دکتر ایان کمپبل (Dr Ian Campbell)، مدیر اجرایی Innovate UK و مدیر ارشد کسب و کار MedCity لندن است.
دکتر ایان کمپبل در معرفی خود عنوان میکند که متولد شرق آسیا بوده و در دانشگاه گلاسکو در رشته بیوشیمی تحصیل کرده است. تحصیلات خود را تا مقطع PhD و با تحقیق در زمینه مقاومت انسولین و دیابت ادامه داده است. در همین اثنا درمییابد که علاوه بر پژوهش بنیادی به تجاریسازی دانش نیز علاقهمند است. پس از مدتی همکاری با چند آزمایشگاه معتبر و شرکتی با نام Vehicle، کار خود را به عنوان یک دانشمند کاربردی و مدیر توسعه کسب و کارها آغاز میکند. پس از 15 سال فعالیت در زمینه مدیریت اجرایی در بخش سلامت و علوم زندگی، به دلیل علاقهمندی به نوآوری و توسعه فناوری، به عنوان مدیر اجرایی به اینوویت یو. کی. (Innovate UK) میپیوندد.
کمپبل در زمان ضبط این پادکست (نوامبر 2020) اعلام میکند که در حال جدا شدن از اینوویت است و تا اوایل سال 2021 دوباره به سِمَت مدیر ارشد کسب و کار بازمیگردد و این بار در MedCity لندن فعالیت خواهد داشت. یک سازمان مستقر در لندن که با ترکیب کار بیمارستانهای تحقیقاتی و شرکتهای تجاری و با توسعه راهکارهای جدید، به بیماران و رشد حوزهی سلامت کمک کند. او دلیل این تغییر موقعیت خود را نیاز سازمانها به طراوت و تغییر میداند.
تفاوت کار در استارتاپ با رهبری و مدیریت کسب و کارها
کمپبل استارتاپ را چنین تعریف میکند: «چهار یا پنج نفر که با ارائه ایدهای به دنبال جمعآوری سرمایه خصوصی هستند. از طریق آزمایشهای مشخص شده دادههایی ایجاد میکنند. آزمایشهایی روی بازار انجام میدهند و در نهایت به فروش محصول میرسند. در یک استارتاپ تمرکز اصلی بر ایجاد نوآوری فنی و تلاش برای جمعآوری کمکهای مالی است.
اما در رهبری توسعه کسب و کار، به شرکتها کمک میکنید از نظر تجاری مقرون به صرفه باشند و آنها را در مرحله تجاری شدن به جلو میرانید. باید بدانید چگونه میتوان چیزی را براساس کمک به جامعه و بهبود خدمات سلامت ایجاد کرد که از نظر تجاری نیز قابل دوام باشد.»
مسیر شکلگیری استارتاپ و حمایت از نوآوری
کمپبل میگوید: «در این مسیر، اولین مرحله نقشی است که سرمایهگذاران بذری (Seed) و سازمانهایی مانند اینوویت ایفا میکنند. چیزی را که در اساس یک ایده با ریسک بالا است، اما قابلیت تغییر بازی یا ایجاد تحول را دارد، میپذیرند. پس از تأمین بودجهی اولیه و در صورت توسعهی ایده در طول این چرخهی فناوری، سرمایهگذار خصوصی وارد شده و میتواند کنترل روند را در دست گیرد. سرمایهگذاری خصوصی به این معنی است که کسب و کار به بازار و عرضه محصول نزدیک شده است. بودجههای عمومی در اینجا از اهمیت کمتری برخوردار هستند.
برخی از این نوآوریها موفق شده و به بازار میرسند و کارهای بزرگی انجام میدهند. اما برخی موفق نمیشوند و سرمایهای را جذب نمیکنند. این افراد و استعدادها بار دیگر با یک ایده باز میگردند. آنها از درون خود الهام گرفته و میدانند که چه کاری را باید انجام دهند، در طول این دوره نیز آموختهاند که چه کاری را نباید انجام دهند. به این ترتیب میتوانیم یک استعداد و خصیصه کارآفرینانه را در افراد ایجاد کنیم. یک فرهنگ ریسکپذیری که منجر به توسعهی این حوزه و ارائه راهکارهای بهتر به بازار میشود.».
ایان کمپبل با اشاره به تحقیقات تجربی به دو نکته اشاره میکند. همکاری، به این معنی که دو یا چند مغز در کنار هم به یک مشکل واحد میپردازند که منجر به نتایج موثرتری میشود. و نکته دوم اینکه هیچ مهلت زمانی و یا ممنوعیتی برای ارائه ایده خوب وجود ندارد. ایده خوب ممکن است از هر جایی به وجود بیاید و نیازی نیست که لزوما از یک مبنای دانشگاهی شکل گرفته باشد. یک فرد، یک گروه و حتی یک دانشآموز مدرسهای می توانند ایده را ایجاد کنند.
توسعه تنوع (Diversity) در کارآفرینی
کمپبل از علاقه خود به تنوع بنیانگذاران، رشد و توسعه مفهوم تنوع (Diversity) و تجربه خود در اینوویت در این زمینه میگوید.
طی تحقیقات انجام گرفته توسط این سازمان بین سالهای 2016 و 2018، آنها متوجه شدند که فقط 12 درصد از متقاضیان ایجاد کسب و کار زن هستند. این آمار باعث شد به دنبال موانعی باشند که باعث چنین مشکلاتی میشوند.
ایجاد گروههای منتورینگی که به حمایت از زنان کارآفرینان کمک کنند، برنامهای که در آن گروهی از رهبران زن تشکیل شود که با هم کار میکنند و قرار دادن زنان در محیطی که در آن رشد و پیشرفت کنند، از جمله برنامههای قابل اجرا بود. به این ترتیب در این سازمان برنامهای تحت عنوان «زنان و نوآوری» شکل گرفت. این برنامه باعث شد تا در بررسی بعدی، آمار متقاضیان زن به 26 درصد برسد؛ بیش از دو برابر. و گروهی از بیش از 200 کارآفرین زن موفق شکل بگیرد.
در بخش دیگر، آنها به دنبال اجرای برنامه «نوآوران جوان» بودند که گروه سنی 18 تا 24 سال را هدف قرار میدهد. یکی از راهکارهای این سازمان برای ترغیب جوانان، ایجاد هشتگهای مرتبط و راهاندازی کافیشاپهایی در سراسر کشور برای برگزاری کمپینها و اجرای برنامهها بوده است.
سرمایهگذاری در نوآوری و ایجاد خدمات تحولآفرین
دکتر کمپبل ابتکار عمل سازمانی خود برای جذب ایدههای اثرگذار را به این گونه مطرح میکند که آنها به جای انتظار برای مراجعهی افراد نوآور، خود به دنبال آنها میروند.
«در روش سرمایهگذاری سنتی، اگر شما نیاز به پول دارید نزد من میآیید و ثابت میکنید که چرا باید به شما پول بدهم. در سازمان اینوویت، ما به دنبال افرادی که ایدهها را یافتهاند میرویم و میگوییم ما با شما هستیم».
ایان کمپبل در زمینه سلامت دیجیتال عملکرد دو شرکت اکیورکس (Accurx) و بیگهلث (Big Health) را مثال میزند. اکیورکس پلتفرمی برای بهبود مشاوره آنلاین با پزشکان است. همهگیری کووید- 19 باعث شد که 96 درصد از پزشکان این برنامه را پذیرفته و استفاده کنند و بیش از دو میلیون مشاوره توسط آن صورت گیرد. در این برنامه بیماران امکان ارسال تصویر، کنفرانس ویدیویی، مدیریت داده و دسترسی به پرونده را دارند.
شرکت بیگهلث نیز بر سلامت روان تمرکز دارد. اپلیکیشن خواب این شرکت بیش از 15 هزار بار دانلود شده است. 55 درصد کاربران اعلام کردهاند که به دنبال استفاده از برنامه، بیخوابیشان کاهش یافته و 74 درصد احساس بهتری داشتهاند.
روندهای این چنینی باعث شد سلامت دیجیتال به واقعیت تبدیل شود. و در واقع منجر به متحول ساختن روند حفظ سلامت در افراد شدهاند.
سلامت دیجیتال، فضایی برای شکلگیری سلامت و توانمندسازی افراد
کمپبل در انتها میگوید «سلامت دیجیتال فقط مربوط به توسعه درمانهای جدید و ایجاد فناوریهای تشخیصی جدید نیست. بلکه علاوه بر آن، فضای دیجیتالی و داده را متحول میسازد. در حال حاضر دادههای زیادی داریم و آنچه نیاز است دادهی بیشتر نیست، بلکه نیاز داریم از آنها بهتر استفاده کنیم.
این دادهها باید برای ایجاد معیارهای درست تصمیمگیری مورد استفاده قرار گیرند. باید روندهای تصمیمگیری را بشناسیم و انتخابها و رفتارهای خود را با آن تطبیق دهیم. توسعهی بزرگی که میتوان در این حوزه انجام داد، کمک به حفظ تندرستی و توانمندسازی افراد برای انتخابهای آگاهانه و تصمیمگیری آگاهانه برای مراقبت از خود است.»
معرفی پادکست
در پادکست بخش سلامت دیجیتال انجمن سلطنتی پزشکی (Royal Society of Medicine)، رهبران برجستهی سلامت دیجیتال دربارهی آخرین بحثها و مضامین مربوط به فناوریهای دیجیتالی که پیشران تحولات مراقبت سلامت هستند، صحبت میکنند. تاکنون 20 قسمت از این پادکست منتشر شده است.
میزبان پادکست
دکتر مالا ماوکین (Dr. Mala Mawkin) در Cellen کار میکند، یک شرکت فناوری مراقبت سلامت که در حیطهی درد مزمن به نوآوری میپردازد. وی همچنین رهبر نوآوری پزشکی دیجیتال در کالج امپریال لندن و میزبان پادکست سلامت دیجیتال برای انجمن سلطنتی پزشکی (Royal Society of Medicine) است.