روندها و فرصت‌های تکنولوژی سلامت بانوان (Femtech) از دیدگاه سرمایه‌گذاران

0 728

در این مقاله فوربز (Forbes) با سه خانم از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر فمتک، درباره پیش‌بینی‌شان از روندها و فرصت‌های این حیطه گفتگو شده است.

سال 2019 نقطۀ عطفی برای فمتک بود. فمتک یا تکنولوژی سلامت بانوان، بخشی از تکنولوژی سلامت است که به گزارش F&S، تا سال 2025 به صنعتی پنجاه میلیارد دلاری تبدیل می شود. در 12 ماه گذشته فمتک تنها کمی کمتر از هشتصد میلیون دلار سرمایه دریافت نموده است.

با ورود به سال 2020 سرمایه گذاران، دانشمندان و پیشگامان به طور چشمگیری بر نیاز به تحولی در مفهوم اولیۀ فمتک به مفهومی فراتر از باروری و مسائل مربوط به اندام‌های تولید مثل زنان تاکید می کنند. آنها معتقدند فمتک باید به دریچه‌ای متفاوت برای نگاه به مسائل سلامتی که ما (زنان) را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهد، به ویژه مواردی مانند آلزایمر و بیماری‌های نقص ایمنی که خانم‌ها را به طور نامتوازنی درگیر می‌کند، بدل شود.

جنبش فمتک در حال پیشرفت به حیطه‌های بین رشته‌ای است، جایی که مسائلی که منحصر به خانم‌ها نبوده‌اند، نیازهای خاص بیولوژی بانوان را برطرف می‌کنند.

بانوان در سمتهای راهبری موسسه های سرمایه گذاری به طور قابل ملاحظه ای سرمایه گذارانی را مورد حمایت خود قرار می دهند که روی مشکلاتی که به‌طور نامتوازنی بانوان را متاثر می‌کنند و پژوهش کمی در موردشان صورت گرفته کار می‌کنند. با حیطه‌هایی که فرصت‌هایی برای طراحی کالاها و خدمات بهتر وجود دارد.

آنها از وقوع خروج‌های بیشتری در سال جاری، هیجان‌زده هستند. زیرا معتقدند مسیری روشنتر برای خلق راهکارهای موثر و یک اکوسیستم سرمایه گذاری موفق را موجب می‌شود.

بیماری‌های قلبی، درمان‌های باروری و راهکارهای مدیریت درد، برخی از این روندهایی هستند که این سه خانم سرمایه‌گذار انتظار حضورشان در فمتک 2020 را دارند.

وانسا لارکو، شریک نیا (New Enterprise Associates)

موسسۀ نیا جزو 10 موسسه  سرمایه گذاری ریسک پذیر برتر جهانی است که سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای در فمتک داشته‌اند. وانسا لارکو یکی از شرکای صندوق سرمایه گذاری، نیازهای سلامت بانوان و مادران را به خوبی می‌شناسد  و به حوزه فمتک بسیار علاقمند است. حوزه‌ای که در سال 2019 به این منظور سرمایه ای بالغ بر هشتصد میلیون دلار دریافت کرد (منبع: Pitchbook).

خانم لارکو سری سرمایه گذاری B را هدایت می کند و عضو هیئت مدیره کلیو (Cleo)، پلتفرم پشتیبانی بارداری تا فرزندپروری است. همچنین، اخیراً به عنوان ناظر هیئت مدیره به شرکت ویلو (Willow) تولیدکننده‌ی پمپ شیردوشی پوشیدنی می باشد، پیوسته است. او مسئلۀ تغذیه نوزادان را که به نظرش مغفول مانده است به طورجدی پیگیری می کند. این مسئله از دید او هم شامل راهکارهای پیشرفته برای تسهیل تغذیه با شیر مادر برای مادران با هر سبک زندگی و مسئولیتی که دارند، می شود و هم راهکارهایی برای شیرخشک‌های بهتر.

علاوه بر آن، لارکو به یائسگی به حوزه هدفی که به اندازه کافی به آن پرداخته نشده اشاره می‌کند و می‌گوید همین، این حوزه را به فرصتی فوق‌العاده سودآور و تاثیرگذار بدل می‌کند. چرا که امروزه نسل زنانی که در دوران یائسگی و پیش از یائسگی قرار دارند، قدرت خرید بالاتری نسبت به هر زمان دیگر دارند و بنابراین، مصرف کنندگان بسیار جذابی هستند: آنها می‌خواهند در این مرحله از زندگی‌شان احساس خوبی داشته باشند و قدرت تقاضای راه حل‌های بهتر برای نیازهای خاص خود را دارند.

لارکو بر پتانسیل تکنولوژی‌های پوشیدنی تأکید می‌کند: «هنوز چیزهای زیادی در مورد عملکرد بدن بانوان و نحوه‌ی واکنش بدنشان در شرایط مختلف وجود دارد که نسبت به آنها آگاه نیستیم. تکنولوژی پوشیدنی که من را هیجان‌زده می‌کند، به ما بینش بی همتایی درباره اینکه چه‌چیزی در حال وقوع است و چگونه اتفاقات بر زندگی ما تاثیر می گذارد، می‌دهد. ویلو نه تنها به خانم‌ها این امکان را می دهد که راحت تر شیر خود را پمپ کنند، اطلاعاتی در مورد میزان شیری که مادر در هر بار پمپ کردن تولید می‌کند ارائه می‌دهد. اطلاعاتی که ما با این داده‌ها می‌توانیم به دست آوریم به ما در اخذ تصمیمات آگاهانه کمک می‌کند.»

در نهایت لارکو برای عرضه عمومی سهام (IPO) پراجینی (Progyny) و همچنین خروج‌های دیگر فمتک در سال 2020 هیجان‌زده است. او می‌گوید: «ما نیاز داریم سرمایه‌گذاران دریابند که می‌توانند در عین حال که درآمد کسب می‌کنند، تأثیر مثبتی بر سلامت بانوان بگذارند. هر چه خروج‌ها بزرگ‌تر باشند، مبلغ سرمایه‌گذاری‌ها هم بیشتر می‌شود و شرکت‌های بیشتری را –در این حیطه- شاهد خواهیم بود که نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت. درواقع این همان نیرویی است که برای تقویت این جریان به آن نیاز داریم. این‌گونه می‌توان صنعتی را که پشتوانه آن سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، به حرکت درآورد. و من به عنوان یک خانم و یک سرمایه گذار بسیار خرسند خواهم بود که شاهد این مهم باشم.

خانم کریستینا جنکینز (Christina Jenkins) سرمایه گذار پیشرو در صندوق سرمایه‌گذاری فمتک پورتفولیا

پورتفولیا سال 2017 اولین صندوق سرمایه‌گذاری متمرکز بر فمتک را تأسیس کرد. این صندوق از آن زمان تا کنون روی شرکت سلامت باروری فیوچر فمیلی (Future Family)، استارتاپ سلامت واژینال مدورا (Madorra)، شرکت ژنتیکی-تشخیصی پرایم ژنومیکز(Prime Genomics) که در حال توسعه رویکردی تحول‌آفرین در تشخیص سرطان است و به تازگی، روی شرکت سانا (Sana)، ابزاری نوآورانه برای مدیریت درد سرمایه‌گذاری کرده است. علاوه بر این، پورتوفلیا به واسطه صندوق‌های دیگر، روی پلتفرم سلامت یائسگی جنیو (Genneve) و شرکت تجهیزات پزشکی جویلکس (Joylux) ارائه شده است. کریستینا جنکینز پزشک است و همچنین به عنوان مشاور مستقل الکترا هلث (Elektra Health)، استارتاپی برای راهنمایی خانم‌ها در دوران یائسگی که در سال 2020 اغاز به کار کرد، مشغول به کار است.

جنکینز معتقد است با تدریج که با بگذر زمان، این بخش با سایر بخش‌ها ادغام شود دیگر نیازی به واژه‌ی فمتک نخواهد بود. در فمتک پورتفولیا، تیم آنها حدود 800 توافق را بین تمام شرکا شاهد بوده است. بنا بر نظر جنکینگز این نشان‌دهنده تقاضای مغفول‌مانده‌ای است که اکنون به طور فزاینده‌ای به آن پرداخته می‌شود. از نظر مسیر، ما شاهد بلوغ این حوزه خواهیم بود. برخی مدل‌ها شکست خواهند خورد و برخی موفق خواهند شد. همیشه همین‌طور است. آنچه اهمیت دارد، به وجود آمدن زیرساختی پایه‌ای است که شرکت‌ها بتوانند در آن رشد کنند.

ما به سرمایه گذاران بیشتری برای سرمایه‌گذاری در دورهای اولیه نیاز داریم و متعاقباً سرمایه گذاران بیشتری که بتوانند در دورهای بالاتر و مبالغ بیشتر ایفای نقش کنند. علاوه بر این، نیازمند مشارکت کسب‌وکارهای بزرگ در این فرصت هستیم: چرا شرکت‌های تکنولوژی سلامت بانوان یا تکنولوژی سلامت جنسی (Sextech) نمی توانند در پلتفورم‌های مشخصی تبلیغ کنند؟ چرا کارآزمایی‌های بالینی بیشتری روی خانم‌ها انجام نمی شود؟ برای رشد این شرکت‌ها به چه سیاست‌هایی نیاز داریم؟

وقتی در مورد فرصت‌های بکر صحبت می شود، جنکینز بر دو مورد تاکید می کند. اول، یائسگی است که بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها و سرمایه گذاران تا کنون فاصله خود را از آن دوری حفظ کرده‌اند. دقیقاً مانند میگرن که به علت پیچیدگی آن مورد بررسی بیشتر قرار نگرفته است، یائسگی چون تلاقی مسائل هورمونی، ذهنی، متابولیک و سلامت قلب است از آن فاصله گرفته‌اند. همۀ این‌ها ابعادی از بیماری هستند که تاثیرات متفاوتی بر هر خانم دارند و در مطالعات بیولوژی بانوان به اندازه کافی درباره آنها تحقیق نشده است. جنکینز همچنین نسبت به تلفیق این موارد با سلامت جنسی که هنوز به عنوان یک تابو در اجتماع (و همچنین کسب‌وکار) محسوب می شود هیجان‌زده است.

دوم، جنکینز به اهمیت موضوع سلامت روان خانم‌ها در مراحل مختلف زندگی اشاره می‌کند: «تاکنون تمرکز ما بر خانم‌های جوان (در مرحلۀ بارداری تا بعد از زایمان) بوده، اما من دوست دارم ببینم تمامی مراحل دیگر نیز پوشش داده شده. خانم‌ها نیازهای منحصربه‌فردی دارند و امیدوارم شاهد راهکارهایی عالی باشیم که این شکاف موجود در مدیریت شخصی سلامت را پوشش می‌دهند. با توجه به سابقه ای که در سیستم سلامت و بالین دارم، به راهکارهایی علاقه‌مندم که  با روشی واقعی و مبتنی بر شواهد، کنترل بیمار بر سلامتی‌شان را بیشتر می‌کنند و به این ترتیب، می‌توانند از دیدگاه سلامت عمومی هم تغییر قابل توجهی ایجاد کنند.

کریستینا سایمونز از خوسلا ونچرز (Khosla Ventures)

خوسلا ونچرز، شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیرِی است که که دفتر مرکزی آن در سن فرانسیسکو است و در مراحل بذری (seed) و رشد سرمایه‌گذاری می‌کند. خوسلا ونچرز تاکنون سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای در نوآوری‌ و تکنولوژی سلامت کرده است که شامل این موارد می باشد: استارتاپ سلامت روان جینجر (Ginger.io)، راهکارهای بالینی مبتنی بر گوشی هوشمند هلوهارت (HelloHeart) و شرکت غربالگری سرطان با نمونه خون گاردنت هلث (Guardant Health). استارتاپ‌هایی که هرسه با سلامت بانوان تلاقی می‌کنند. این شرکت سرمایه‌گذاری همچنین در بیمه سلامت اسکار هلث  (Oscar Health) نیز سرمایه گذاری کرده است.

به طور اختصاصی در زمینه فمتک، خوسلا چهار استارتاپ جدید و جالب را در سال 2019 به پورتفولیوی خود افزوده است: استارتاپ سلامت مادر و جنین میروی (Mirvie)، استارتاپ دی (Daye) مربوط به محصولاتی که به بهداشت بانوان مرتبط است و از مادۀ CBD که یکی از قسمتهای گیاه ماریجواناست، ساخته شده است، اِواتک (Eva Tech) تولیدکننده نیم‌تنه پوشیدنی تشخیص سرطان پستان و در نهایت شرکت فناوری پیشرفته باروری اورچر لایف (Overture Life)  که رسالت بلندپروازانه آن، دسترسی همگانی به تکنولوژی‌های تولید مثل است.

خانم کریستینا سایمونز رییس ستاد و سرمایه گذار خوسلا ونچرز، درباره‌ی اعتقاد آنها در خوسلا به بازآفرینی زیرساخت‌های اجتماعی از طریق فناوری توضیح می‌دهد. به عنوان سرمایه‌گذار، آنها در محل تلاقی بازگشت سرمایه و اثرگذاری قرار دارند. و به سرمایه‌گذاری در اجزای غیردولتی تولید ناخالص ملی (GDP) تمایل دارند. «ما فرصت‌های زیادی در حوزه سلامت می‌بینیم: ما چگونه سلامت را عادلانه و برای همگان قابل دسترس می‌کنیم؟ چگونه از هوش مصنوعی برای نتایج بهتر بهره گیریم؟»

سایمونز به گسترش حوزه فمتک در سال 2020 خوشبین است: «من درباره‌ی استارتاپ الایوکور (Alivecore) بسیار هیجان زده هستم.» داده‌های قلبی عروقی بسیار نامتوازن هستند چرا که مراقبت سلامت سنتی، داده‌ها را به طور عمدی در مردان جستجو می‌کرد. این شرکت بر حل این مشکل تمرکز کرده و کارآزمایی‌های بالینی را برای آن طراحی کرده است.

سایمونز معتقد است که ما به استارتاپ‌هایی که یک حیطه را به طور کامل بازآفرینی کنند بیشتر نیاز داریم تا اینکه فقط تغییراتی را بیافزایند. «علوم و تکنولوژی‌های عمیق‌تر بیشتر ما را به هیجان می‌آورد. ارائه این راهکارها به بازار بیشتر طول می‌کشد اما آنها واقعا تحول‌آفرین هستند. به طور مثال سال‌ها طول کشید شرکت ایمپاسیبل فود(Impossible Food) -که غذاهایی با مواد اولیۀ گیاهی تولید می کند- رشد کند و اکنون آنها اعلام کردند همکاری خود را با شرکت برگرکینگ آغاز کرده‌اند.» سایمونز به شرکت اورچر اشاره کرد که در حال استفاده از رباتیک برای خلق راهکارهایی است که تصور ما درباره حفظ باروری و روش‌های کمک‌بارداری متحول خواهد کرد.

بخش‌هایی که فرصت بیشتری دارند عبارتند از

یک) باروری، با تمرکز بر پشتیبانی تمام مسیر و استفاده از داده برای درک نتایج مثبت و منفی و علت وقوع آنها.

دو) کالاها و خدمات پیشرفته برای وارد شدن به دوران یائسگی

سه) محل تلاقی میکروبیوم و سلامت زنان است

چهار) و در نهایت آخرین مورد از دید سایمونز، استفاده از تکنولوژی برای شناخت بهتر بدنمان است. او می‌گوید: «اکنون با استفاده از سخت افزار و نرم افزار پیشرفته می توانیم داده ها و شاخص‌های زیستی سلامت را با سرعت فرکانس بالاتری به دست آوریم. مواردی مانند سطح هورمون‌ها، پنل‌های متابولیک و غیره. دسترسی به این داده ها و کنترل کردن آنچه در بدنمان می گذرد از بزرگترین فرصت‌ها محسوب می شود.»

در سطح کلان، خانم سایمونز بسیار خرسند است که جنبشهای برابری زنان توجه‌ها را معطوف خود کرده است. فشار بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای حضور بانوان در آنها و همچنین در هیئت مدیره شرکت‌ها بیشتر شده است. این تغییر درسطح راهبری به طور قطع در توافق‌های جذب سرمایه بازتاب خواهد داشت: « یک شکاف آموزشی وجود دارد که با افزایش تعداد خانم‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد برطرف می‌شود. بنابراین، همه نیاز به محصولات بهتر در حوزه سلامت بانوان را درک می‌کنند.

«من همیشه مراقب هستم که تعداد ارائه‌های آقایان و خانم‌ها در ارائه‌هایی که هیئت مدیره معرفی می‌کنم برابر باشد. هرچه خانم‌های بیشتری سرمایه جذب کنند، بانوان بیشتری ترغیب می‌شوند کسب‌وکار راه‌اندازی کنند و این، عدم تعادل فعلی را رفع خواهد کرد.

کسب‌وکار حمایت از بانوان در همه‌ی مراحل زندگی

اینگونه به نظر میآید که گرفتاری فمتک رسیدن به موفقترین مدل کسب‌وکار، چیزی بیش از فروش مستقیم به مصرف‌کننده باشد. استارتاپ‌های پیشرو در این حوزه، تشنه برهم زدن وضعیت موجود هستند. از طرفی فرصت‌های بزرگی برای همکاری با متولیان سلامت وجود دارد که می‌تواند تاثیر مثبتی در زندگی بانوان ایجاد کند. با این حال، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مانعی که بنیان‌گذاران هنگام رشد شرکتشان با آن مواجه می‌شوند، تغییز از مدل D2C به یک مدل سازمانی است.

سایمونز در تایید این نکته می‌گوید راهکارهای انقلابی با رشد ناگهانی و شدید مصرفکنندگان، فشار زیادی بر متصدیان سنتی برای اقدام وارد می‌کنند، برخلاف راهکارهایی که تغییرات آهسته را رقم می‌زنند و به نظر می‌رسد با چالش‌های بیشتری مواجه هستند.

لارکو می‌افزاید، سرمایه‌ای که در این حوزه در گردش است، توجه تمام ذی‌نفعان را جلب خواهد کرد و به نفع همه است.

جنکینز معتقد است از هماکنون بهترین مدل کسب‌وکار به این سوال پاسخ خواهد داد که: «چه چیزی خانم‌ها را مجبور خواهد کرد برای خودشان پول خرج کنند، نه فقط برای دیگران؟» چراکه فقط در این حالت است که بیمه‌های بزرگ، کارفرمایان و بیمارستان‌ها توجه بیشتری نشان خواهند داد.

ترجمه‌ای از:

forbes.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.