پزشک کارآفرین؛ چرا پزشکان باید شروع به کارآفرینی کنند؟
ترکیب دو واژه پزشک و کارآفرین (Entrepreneur) شاید در ابتدا کمی متناقض به نظر برسد ولی ما دلایلی داریم که معتقد هستیم امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند افرادی هستیم که هر دو عنوان را با هم داشته باشند. شاید مهمترین دلیلی که پزشک کارآفرین برای بعضی افراد متناقض به نظر میرسد برداشت ناکامل از کارآفرینی است. در حالی که اگر تعریف واقعی کارآفرینی را بدانند به احتمال زیاد این تناقض رفع میگردد.
چرا کارآفرینی در سلامت مهم است؟
تلاش انسان برای حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی و مدت عمر خود قدمتی چند هزار ساله دارد. در تمام این سالها انسان با تجربه و آزمون و خطا دریافت که چگونه بیماریها را دفع و سلامت خود را بهبود بخشد. برای آنکه این تجربهها و آزمون و خطا کردنها بتوانند قابل اطمینانتر و دقیقتر باشند روشهای پژوهشی طراحی شد. در همین راستا نیز پژوهش در علوم پزشکی به شدت گسترش یافت و همهگیر شد تا شواهد کافی برای طبابت متنی بر شواهد ایجاد گردد.
پژوهش برای علوم پزشکی جزئی الزامی و غیرقابل انکار است ولی مدلهای تفکر در پژوهش به تنهایی نمیتواند راهکاری برای حل مشکلات حوزه سلامت باشد. بسیاری از راهکارهای امروز به واسطه کشفیاتی است که در طی پژوهشهای مختلف به آن دست یافتهایم ولی به نظر میرسد که امروز حلقه گمشده حوزه سلامت تفکری مسئلهمحور است در حالی که غالب پژوهشهای ما راهکارمحور و برای آزمودن راهکارها بهینه شدهاند.
کارآفرینی همان جایی است که رویکرد و تفکر مسئلهمحور بهتر از هر جای دیگر توسعه یافته است. خلاف تصور غالب که کارآفرینی را در اصل ایجاد شغل یا ثروتآفرینی میدانند، کارآفرینی در اصل ایجاد راهکارهای واقعی و نوآورانه برای مشکلات و مسائل اساسی مردم است. در تفکر کارآفرینی میگویند که اگر محصول یا خدمت شما یک مشکل واقعی و اساسی از مخاطب یا مشتری را رفع نکند هرگز منجر به یک کسبوکار موفق نخواهد شد. در نتیجه کارآفرینی منجر به ایجاد شغل و ثروتآفرینی خواهد شد که راهکاری بسیار عالی به مردم ارائه دهد و گرهی از مشکلات ایشان باز کند.
با تفکر کارآفرینی میتوان برای مشکلات بومی و گاه کوچک که شاید در سیاستگذاریهای کلان و نگاه کلنگر خیلی به چشم نیایند یا در استراتژیهای کلان کماهمیت به نظر برسند را هدف قرار داد. بسیاری از مشکلات کوچک میتوانند تاثیرات مهم و اساسی در زندگی افراد داشته باشند و با ارائه راهکارهایی که به شکلی موثر این مشکلات را حل کنند میتوان در کیفیت ارائه خدمات و حتی زندگی افراد تاثیر مهم گذاشت.
در مجموع به نظر میرسد که با درک بهتر مشکلات حوزه سلامت به خصوص از دیدگاه مردم و بیماران میتوان راهکارهایی مناسب و موثر ارائه نمود. ابزارها و روشهای مناسب برای یافتن مشکلات و ارائه راهکارها را میتوان در حوزه کارآفرینی یافت. ولی چه کسانی میتوانند کارآفرینان خوبی در حوزه سلامت باشند؟
چرا نیازمند تربیت کارآفرینان در حوزه سلامت هستیم؟
لازم است متخصصان حوزه سلامت در فعالیت کارآفرینانه نقش داشته باشند
اولین قدم در کارآفرینی شناخت و درک عمیق و کامل از جنبههای مختلف یک مشکل است. حال آنکه حوزه سلامت برخلاف بسیاری از حوزهها و صنایع دیگر پیچیدگی بسیار زیادی دارد. این پیچیدگی از عوامل مختلفی ناشی میشود که از آن جمله میتوان به فوق تخصصی بودن رشتههای علوم پزشکی، وجود ذینفعان بسیار، قوانین و مقررات فراوان و حساسیت سلامت انسانها اشاره کرد. به هر حال این پیچیدگی باعث میشود که اگر فردی سابقه و دانشی در حوزه سلامت نداشته باشد و بخواهد با این حوزه آشنایی کلی در یکی از زمینههای تخصصی پیدا کند نیاز به مطالعه و تجربه کردن چندین ساله باشد.
در نتیجه بسیار سخت است که فردی بدون پیشزمینه سلامت بتواند به راحتی و در مدت کوتاه و البته به تنهایی فعالیت کارآفرینانه موثری در سلامت داشته باشد. به همین دلیل حضور افرادی که سابقه فعالیت در حوزه سلامت دارند برای پیشبرد فعالیت کارآفرینانه بسیار لازم و حیاتی است.
در بین متخصصان حوزه سلامت و پرسنل بهداشتی درمانی، پزشکان میتوانند نقشی کلیدی و پررنگتر داشته باشند. در بسیاری از سیستمهای سلامت از جمله ایران، پزشکان به عنوان رهبر تیم بهداشت و درمان فعالیت میکنند و تقریبا اکثر فعالیتهایی که در سیستم سلامت اتفاق میافتد به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به پزشکان ارتباط پیدا میکند. از سوی دیگر پزشکان در نقش بالینی خود ارتباط مستقیم و عمیقی با بیماران دارند و مشکلات و مسائل ایشان را میتوانند به خوبی درک کنند.
کارآفرینی دانشی است که باید آموخته شود
ولی در این بین یک مشکل اساسی وجود دارد. تجربه نشان داده که اگر متخصصان حوزه سلامت یا پزشکان در حوزه تخصصی خود به دنبال مشکلات بگردند معمولا مشکلاتی را مییابند که نمیتوان راهکاری کارآفرینانه یا کسبوکاری برای آن ارائه داد. در حقیقت اغلب مشکلاتی که توسط ایشان ارائه میگردد یا راهکاری حاکمیتی دارد یا آنقدر جامع است که ارائه راهکار برای آن منابعی در حد یک وزارت بهداشت میطلبد.
به نظر میرسد برای آنکه بتوان مشکلات و مسائلی مناسب برای کارآفرینی یافت لازم است که حداقلی از دانش کارآفرینی و یا نگاه و درک آن را آموخت. هر چند برخی افراد هستند که تجربیات قبلی ایشان یا ویژگیهای شخصتیشان کمک میکند که بتوانند تفکر کارآفرینانه مناسبی داشته باشند. اما برای اغلب افراد لازم است که این نوع تفکر و دانش به آنها آموزش داده شود. علاوه بر این چون توانمندی کارآفرینی یک مهارت است، نیازمند کسب تجربه و تمرین است و آموزش تئوری آن بدون شک نمیتواند نتیجهبخش باشد.
با این حال هرچند میتوان کارآفرینی را آموزش داد ولی آیا همه میتوانند کارآفرین شوند؟ پر واضح است که جواب این سوال منفی است. همه نمیتوانند و نباید کارآفرین شوند. فضای کارآفرینی افرادی را میطلبد که ریسکپذیر باشند و بتوانند فضای عدم قطعیت حاکم بر کارآفرینی را تحمل کنند. اگر کسی به دنبال ثبات در کار و شغل خود باشد کارآفرینی محیط مناسبی برای وی نیست. مشخصههای دیگری از جمله عملگرایی، پرسشگری و پشتکار نیز هستند که کارآفرینان باید داشته باشند.
آیا کارآفرینی برای پزشکان مناسب است؟
میدانیم که هر کسی نمیتوانند کارآفرین شود و کارآفرینان مشخصهها و خصوصیاتی دارند که ایشان را برای اینکار مناسب میکند. ولی ما معتقد هستیم که بسیاری از پزشکان زمینه این را که کارآفرینان خوبی شوند دارند و با پرورش توانمندیهای لازم میتوانند کارآفرینان قابلی شوند. و البته در حوزه سلامت نیز نیاز به تعداد قابل قبولی از پزشکان کارآفرین است تا بتوانند راهکارهای نوآورانه را توسعه دهند. در ادامه برخی از مشخصههای پزشکان و کارآفرینان را با هم مقایسه کردهایم و به ده مورد مشترک زیر رسیدهایم.
1.فرآیند تصمیمگیری و یادگیری پزشک و کارآفرین
پزشکان در روند تصمیمگیری بالینی نیازمند ساخت فرضیه، آزمودن فرضیه و یادگیری از آن هستند. این همان فرآیندی است که به تازگی در تئوری نوپای ناب (Lean Startup) برای استارتاپها توصیه شده است و پزشکان و طبیبان صدها سال است از آن استفاده میکنند.
2. تحقیق و آزمون نتایج کار پزشک و کارآفرین
فارغ از فعالیتهای پژوهشی رسمی، پزشکان هر روز در حال تحقیق و آزمودن نتایج کار خود و به چالش کشیدن درمانهای خود هستند. کارآفرینان نیز چنین رویکردی را خط مشی خود میدانند و هر روز تلاش میکنند تا نتیجه کار خود را مرور و آن را بهبود بخشند.
3. عدم قطعیت در کار پزشکی و کارآفرینی
هرچند علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده ولی تقریبا در هیچ موردی نمیتوان با قطعیت نظر داد و پزشکان میآموزند که بتوانند با وجود این شرایط عدم قطعیت کار خود را انجام دهند. این وضعیت عدم قطعیت بر کسبوکارها به ویژه استارتاپها نیز حاکم است و کارآفرینان میدانند که باید چگونه در این شرایط کار خود را پیش ببرند.
4. عملگرایی در کار پزشک و کارآفرین
پزشکان برای درمان بیماران خود باید هر چه زودتر وارد عمل شوند و میدانند که نباید در تشخیص و درمان تعلل کنند. کارآفرینان نیز این موضوع را میدانند که نباید برای پیادهسازی راهکار خود دست دست کنند و باید به سرعت وارد عمل شوند. حال این وارد عمل شدن می تواند اعتبارسنجی ایده یا ساخت محصول اولیه باشد.
5. اهمیت شناخت الگوها توسط پزشک و کارآفرین
در طبابت کردن شناخت الگوها بسیار مهم است و پزشکان برای انجام فعالیتهای خود نیازمند شناخت خوب و تشخیص الگوها هستند. کارآفرینان نیز برای آنکه بتوانند تصمیم بگیرند باید الگوها را بیابند، آنها را بشناسند و در تصمیمگیری از آنها بهره ببرند.
6. لزوم مشاهدهگری و پرسشگری در کار پزشک و کارآفرین
پزشکان در حرفه خود میآموزند که چگونه مشاهده کنند، شرح حال بگیرند، معاینه کنند و پاسخهایی که به دست آوردهاند را به شکلی منطقی در کنار هم قرار دهند. کارآفرینان نیز باید برای یافتن مشکلات و مسائل حل نشده مردم توانایی مشاهده و پرسشگری بالایی داشته باشند.
7. ارزیابی مزایا و معایب تصمیم در کار پزشک و کارآفرین
پزشکان باید بتوانند مزایا و معایب هر کدام از تصمیمات خود برای بیماران را در نظر بگیرند و اقداماتی که به نفع ایشان باشد را انجام دهند. اگر اقدامی نفعی برای بیمار نداشته باشد پزشک نیز آن را انجام نمیدهد. کارآفرینان نیز در کار خود به همین شکل تصمیم میگیرند. اگر اقدامی نفعی برای کسبوکارشان نداشته باشد آن را انجام نمیدهند.
8. نیاز به سرسختی و پشتکار زیاد در کار پزشک و کارآفرین
پزشکان از همان دوران تحصیل خود نیازمند مطالعه، یادگیری و کشیکهای سخت و طاقتفرسا هستند. کارآفرینان نیز برای آنکه بتوانند مهارتها، تواناییها و همچنین به ثمر رسیدن ایده خود را ببینید نیازمند سالها تلاش بسیار هستند.
9. روحیه یادگیری مداوم در پزشک و کارآفرین
علم پزشکی مدام در حال به روز شدن است و پزشکان برای آنکه بتوانند بهترین راهکارهای تشخیصی و درمانی را به بیماران خود ارائه دهند باید همواره در حال یادگیری باشند. کارآفرینان نیز باید به نیازهای مشتریان که آن هم مدام در حال تغییر است پاسخ دهند و از بازار بیاموزند و دائم در حال یادگیری باشند.
10. شجاعت برای گرفتن تصمیمات سخت توسط پزشک و کارآفرین
پزشکان غالبا در شرایطی قرار میگیرند که باید تصمیماتی سخت و گاه حیاتی برای بیماران خود بگیرند. هر تصمیم کارآفرین نیز میتواند تبعاتی جبرانناپذیر داشته باشد. هر دو آنها سعی میکنند بهترین تصمیم را بگیرند ولی در بسیاری از مواقع گرفتن این تصمیم کاری بسیار سخت و دشوار است.
فرصتهای کارآفرینی برای پزشکان چیست؟
بازار سلامت مملو از فرصتهایی برای کارآفرینی است. توجه به این نکته لازم است که ما نمیتوانیم بدون آنکه اطلاعی از راهکارهای محتمل داشته باشیم، مشکلات و مسائلی قابل حل بیابیم. بنابراین لازم است که همزمان با جستجوی مشکل به راهکارها و بازار آن نیز فکر کنیم. هدف نهایی در هر کارآفرینی، راهاندازی کسبوکاری است که بتواند آن راهکار را تبدیل به محصول یا خدمتی پایدار و مقیاسپذیر نماید.
سلامت دیجیتال فرصتی ناب برای پزشک کارآفرین شدن
بازار حوزه سلامت را میتوان به سه دسته اصلی دارو، تجهیزات و خدمات تقسیمبندی کرد. هر کدام از این بازارها ویژگیها و چالشهای خود را دارند و برای کارآفرینی در آنها باید اطلاعات کافی پیدا کرد. در این بین حوزه نوظهور سلامت دیجیتال (Digital Health) در دل هر کدام از این بازارها به وجود آمده که فرصت مناسب کارآفرینی به خصوص برای پزشکان و متخصصان سلامت را فراهم آورده.
سلامت دیجیتال به زبان ساده استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال در حوزه سلامت است. علاوه بر اینکه بازار سلامت دیجیتال در حال رشد است و فرصتهای دست نخورده زیادی در آن وجود دارد، راهکارهای سلامت دیجیتال میتواند در مدت و با هزینه کمتری نسبت به راهکارهای سایر حوزهها، پیادهسازی شوند و به بهرهبرداری برسند. هر چند نوظهور بودن این حوزه خود چالشهایی را ایجاد میکند ولی اگر به دنبال راهکارهایی تاثیرگذار و کسبوکارهایی بادوام در حوزه سلامت بگردیم، یکی از اولین پیشنهادها از میان راهکارهای سلامت دیجیتال خواهد بود.
شاید مهمترین چالش پزشکان کارآفرین برای ورود به حوزه سلامت دیجیتال، عدم شناخت کافی از این فضا و راهکارهای آن باشد. همانطور که پیشتر نیز ذکر شد عدم آشنایی با حوزهای مانند سلامت دیجیتال و ابزارهای آن باعث میشود که نتوانیم مشکلات مناسب را که میتوان برای آنها راهکارهایی کاربردی ارائه داد ببینیم. به همین جهت برای شناخت و یافتن فرصتهای بازار سلامت دیجیتال یکی از اقدامات پزشکان و متخصصان سلامت آشنایی کلی و پایهای با این حوزه است.
کارآفرینی از طریق استارتاپهای سلامت
استارتاپها (Startup) در واقع کسبوکارهای چابکی هستند که به دلیل شرایط عدم قطعیتِ راهکارهای نوآورانه، ریسک بالایی دارند. بنیانگذاران استارتاپها، ایدههای نوآورانهای را که هیچکس اطمینان ندارد که آیا بازار از آن استقبال خواهد کرد یا نه آغاز میکنند و با روشها و فرآیندهایی که برای کاهش ریسک در این شرایط عدم قطعیت طراحی شده است تلاش میکنند تا به محصول یا خدمتی متناسب با بازار و در بسیاری از موارد مقیاسپذیر (scalable) برسند.
استارتاپها دقیقا مدلی از تفکر کارآفرینی را دارند که بر مسائل و مشکلات مشتری یا مخاطب تمرکز دارد. هر چند واژه استارتاپ در ابتدا با رشد کسبوکارهای حوزه تکنولوژی اطلاعات شکل گرفت ولی امروز در همه زمینهها شاهد کسبوکارهایی هستیم که حتی بدون آنکه بهره زیادی از تکنولوژیهای روز ببرند از مدلها و روشهای استارتاپی استفاده میکنند. هرچند همچنان بین اینکه به چه کسبوکاری در چه مرحلهای استارتاپ اطلاق شود اختلاف نظر هست.
در چند سال اخیر تعداد استارتاپهای حوزه سلامت در بازارهای مختلف رشد روزافزونی داشته است. مانند سایر صنایع این استارتاپها محدود به تکنولوژیهای روز نیستند و شاهد استارتاپهایی در حوزههایی مانند دارو، بیوتکنولوژی و تجهیزات نیز هستیم. هرچند غالب استارتاپها از تکنولوژیهای دیجیتال و به روز برای ارائه راهکارهای خود بهره میبرند.
توجه به این نکته لازم است که استارتاپها شاید مدلها و روشهای خاص خود را داشته باشند ولی آنها نیز کسبوکارهایی هستند که قوانین و شرایط سایر کسبوکارها نیز بر آنها حاکم است. لذا مانند سایر کسبوکارها باید به مشکلات اساسی و مهم مشتریان خود بپردازند.
فرصت راهاندازی استارتاپهای سلامت برای پزشک کارآفرین
پزشکان و البته سایر متخصصان سلامت نیز میتوانند خود اقدام به بنیانگذاری استارتاپهای سلامت نمایند. هرچند همیشه برای راهاندازی یک استارتاپ نیاز به تیمی از همبنیانگذاران (Co-Founders) است. همبنیانگذاران یک استارتاپ باید بتوانند در حوزههای مختلفی که برای آن کسبوکار نیاز است تخصص داشته باشند. یعنی علاوه بر متخصص حوزه سلامت که به عنوان فرد آگاه و مطلع در مورد مشکل و تا حدودی بازار فعالیت میکند، باید تخصصهای مربوط به توسعه کسبوکار، تولید محصول یا توسعه خدمت و همچنین بازاریابی در همان مراحل اولیه در میان همبنیانگذاران وجود داشته باشد.
حضور به عنوان یکی از بنیانگذاران استارتاپ برای پزشکان یا متخصصان سلامت که فعالیت حرفهای در رشته خود دارند میتواند چالشبرانگیز باشد. باید دقت داشت که به عنوان یک قانون کلی راهاندازی استارتاپ نیازمند حضور تماموقت بنیانگذاران است ولی ممکن است در شرایطی متخصص حوزه سلامت بتواند همزمان شغل حرفهای خود را نیز ادامه دهد. پزشکان کارآفرین متعددی وجود دارند که ضمن حفظ شغل حرفهای خود به عنوان بنیانگذار استارتاپها نیز فعالیت میکنند و حتی برخی از ایشان کارآفرینان سریالی هستند که چندین استارتاپ را راهاندازی کردهاند.
پزشک کارآفرین در نقش مشاوران استارتاپها
یکی دیگر از نقشهایی که پزشکان در استارتاپها میتوانند داشته باشند به عنوان مشاور است. هر چند همانطور که ذکر شد اگر پزشکان تفکر و دیدگاه کارآفرینی نداشته باشند نمیتوانند درک صحیحی از مشکلات و راهکارها پیدا کنند و در این صورت به عنوان مشاور نیز نمیتوانند سودمند باشند.
شاید برای مشاوره نیاز نباشد که پزشکان توانمندیهای کارآفرینی را تجربه و تمرین کرده باشند ولی بدون شک لازم است که آشنایی حداقلی با مفاهیم، رویکردها و طرز فکر آن داشته باشند. وگرنه نقش پزشک مشاور استارتاپ که خود دیدگاههای کارآفرینی ندارد بیشتر در جایگاه یک مشتری، ذینفع یا مطلع در سیستم سلامت خواهد بود و نمیتواند راهنمایی مناسبی به استارتاپ ارائه دهد. البته اگر از راهنماییهای اشتباهی که به واسطه عدم آگاهی و با توجه به تصورات غلط از فضای کارآفرینی ممکن است ارائه دهد بگذریم. راهنماییهایی که میتواند به آسانی منجر به شکست یک استارتاپ خوب شود.
چگونه یک پزشک و کارآفرین شویم؟
همان طور که ما برای پزشک شدن نیاز به کسب دانش و تجربه داریم، کارآفرین نیز به همین شکل نیاز به دانش و تجربه دارد. منابع مختلف داخلی و خارجی برای یادگیری مباحث کارآفرینی وجود دارد. ما در مدلین مگ به مرور مراکز، منابع و برنامههای قابل اعتمادی که میتوانید از طریق آنها دانش و تمرین لازم برای کارآفرینی در حوزه سلامت را کسب کنید معرفی خواهیم کرد. همچنین ما در مجموعه مدلین از دادن مشاوره به پزشکان علاقمند به کارآفرینی استقبال میکنیم.
اما مهمترین نکته در مورد کارآفرینی آن است که تا زمانی که تجربه نکنید نمیتوانید مطمئن شوید که میخواهید وارد این عرصه شوید یا نه و تا وارد این عرصه نشوید نمیتوانید واقعا طعم شیرین کارآفرینی به خصوص در حوزه سلامت را تجربه کنید. بنابراین ما پیشنهاد میکنیم ضمن افزایش دانش و استفاده از مشاوران، برای کسب تجربه کارآفرینی وقت را از دست ندهید.
این مقاله را با نمونههایی از استارتاپهایی که پزشکان راهاندازی نمودهاند به پایان میبریم ولی در آینده منابع بیشتر برای یادگیری کارآفرینی و راهاندازی استارتاپهای سلامت دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.
نمونههایی از استارتاپهایی که پزشکان آنها را راهاندازی کردهاند
استارتاپ هلثلوپ – HealthLoop
هلثلوپ یک پلتفرم مدیریت و مانیتورینگ بیمار پس از ترخیص از بیمارستان است. این پلتفرم به پزشک این امکان را میدهد که بیمار را در زمان بهبودی از نظر علائم و نشانهها پایش و ارتباط موثری با وی برقرار کند. بیمار میتواند مشکلات و مسائل خود را به راحتی با پزشک مطرح نماید و به صورت مجازی راهنماییهای لازم را دریافت کند. هلثلوپ با جمعآوری اطلاعات بیمار میتواند در صورت وجود ریسک شکست درمان، عوارض و بستری مجدد به پزشک هشدار دهد.
دکتر جردن شلین پزشکی است که برای رفع چالش پیگیری بیماران و نبود ارتباط موثر پس از ترخیص استارتاپ هلثلوپ را در سال 2009 راهاندازی کرد.
استارتاپ والرا هلث – Valera Health
محصول والرا هلث پلتفرمی است که با استفاده از آنالیز و تحلیل دادهها امکان مدیریت بیماران را فراهم میکند. این پلتفرم ابزار پیگیری یا فالوآپ بیماران نیست بلکه با استفاده از آن در کنار سیستمهای پیگیری بیمار میتوان وضعیت بیمار و نیازهای وی را پیشبینی نمود. این محصول اکنون برای مدیریت اختلالات روانی و مداخلات رفتاری طراحی شده است و میتواند ارائه خدمات به روز و مبتنی بر شواهد را شخصیسازی نماید.
بنیانگذاران والرا هلث سه پزشک کارآفرین هستند که در سال 2015 این استارتاپ را راهاندازی کردند. دکتر توماس تسانگ، پزشک و کارشناس ارشد سلامت عمومی است که پیش از این در شرکت مِرک مشغول به فعالیت بوده است. دکتر دیوید مو، روانپزشک و کارشناس ارشد مدیریت است که در بیمارستان ماساچوست طبابت میکند. دکتر اوفر شارون نیز پزشک و کارشناس ارشد مدیریت است که سابقه فعالیت در شرکتهایی مانند روشه و مرک را دارد.
استارتاپ آیتریاژ – iTriage
آیتریاژ در زمان راهاندازی یک نرمافزار موبایل بود که به بیماران کمک میکرد بتوانند در زمان بیماری تصمیمات بهتری بگیرند. این کار از طریق ارائه اطلاعات مرتبط، شفافیت در مورد کیفیت و اطلاعات مراکز درمانی محلی و دسترسی به آنها انجام میگرفت. این اپلیکیشن امکان ارزیابی علائم را به بیماران میداد و لیستی از تشخیصهای احتمالی و مراکزی را که برای درمان میتوانستند به آنها مراجعه کنند ارائه میداد. در طول نزدیک به ده سال، فعالیت آیتریاژ امکانات بسیاری به این موارد افزوده شد.
بنیانگذاران آیتریاژ دو پزشک متخصص اورژانس هستند که در سال 2008 این استارتاپ را راهاندازی کردند. دکتر پیتر هادسون، پزشک و متخصص اورژانس است که در چندین شرکت و استارتاپ سلامت مسئولیت مدیریتی داشته و دارد. دکتر دیوید مو، پزشک متخصص اورژانس و کارشناس ارشد مدیریت است که بنیانگذار و هیات مدیره چند شرکت و استارتاپ بوده است. هر دو بنیانگذار آیتریاژ در سال 2014 از آن جدا شدند.
استارتاپ کیور اَپ – CureApp
کیوراَپ یک استارتاپ درمانهای دیجیتال است و هدف خود را تولید راهکارهای درمانی با استفاده از تکنولوژیهای روز قرار داده است. اولین محصول این استارتاپ در زمینه ترک سیگار بوده است. این محصول در قالب یک اپلیکیشن موبایل، سامانه مدیریت برای پزشک و پرسنل بهداشتی درمانی و دستگاه سنجش مونوکسیدکربن ارائه شده است. اپلیکیشن امکان ارائه راهنمایی شخصیسازی شده برای ترک سیگار و همچنین ربات برای گفتگوی هوشمند با مخاطب را دارد. دستگاه سنجش مونوکسید کربن نیز امکان صحتسنجی ترک سیگار را فراهم میکند. این استارتاپ محصول دیگری نیز در زمینه کبد چرب و سلامت روان تولید کرده است.
بنیانگذاران کیوراَپ دو پزشک ژاپنی هستند که در سال 2014 این استارتاپ را راهاندازی کردند. دکتر کوتا ساتاک، پزشکی است که پس از گذراندن دوره کارشناس ارشد سلامت عمومی خود در دانشگاه جانزهاپکینز و بازگشت به ژاپن کیوراَپ را راهاندازی کرده است . دکتر شین سوزوکی، پزشکی است که از دوران کالج برنامهنویسی را آغاز نموده و در نهایت به مسیر کارآفرینی علاقهمند شده است.
استارتاپ سنتینل – Sentinel Healthcare
سنتینل یک پلتفرم مجازی برای پایش فشار خون است. روش کار به این صورت است که پزشک پس از تشخیص فشار خون بالا، بیمار خود را در پلتفرم سنتینل ثبتنام میکند و یک فشارسنج مچبندی در اختیار بیمار قرار داده میشود. به طور روزانه اندازهگیری فشار خون از طریق اپلیکیشن به بیمار یادآوری میشود و اطلاعات به صورت اتوماتیک وارد پلتفرم میشود. پزشک هر زمان که بخواهد به اطلاعات و وضعیت بیمار خود دسترسی دارد و همچنین یک گزارش ماهیانه از وضعیت درمان وی دریافت میکند.
بنیانگذار سنتینل یک پزشک کارآفرین به نام دکتر نیراوا شاه، پزشک و متخصص مغز و اعصاب است که زمانی که دوره فلوشیپ خود را سپری میکرده ایده راهاندازی این استارتاپ به ذهنش رسیده است. جالب اینجاست که اکثر همکاران نیراوا شاه در سنتینل نیز پزشک هستند.
https://www.sentinel.healthcare/
استارتاپ الایو کور – AliveCor
محصول این استارتاپ دستگاهی به نام Kardia میباشد که از طریق لمس نوک انگشتان کاربر، الکتروکاردیوگرام قلب وی را رسم مینماید. این وسیله در ابعاد ۳x۸cm و در وزن ۱۸gr تولید شده و به راحتی قابل حمل بوده و در هر زمان و مکانی قابل استفاده است. کاربر پس از نشستن و به آرامش رسیدن دو انگشت از هر دست خود را به روی الکترودهای دستگاه گذاشته و به کمک اپلیکیشن موبایل کاردیا، رسم نمودار آغاز میگردد. پس از حدود ۳۰ ثانیه نتیجه به کاربر اعلام میشود.
در میان همبنیانگذاران این استارتاپ در کنار کیم بارنت و بروس ساچوِل، نام دکتر دیوید آلبرت نیز به چشم میخورد. دکتر آلبرت، پزشک اهل اوکلاهما بوده و یک مخترع و کارآفرین سریالی است که طی ۳۰ سال گذشته فناوریها و محصولات نوآورانهی متعددی را توسعه دادهاست. الایوکر که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده هماکنون در سیلیکنولی استقرار دارد.
استارتاپ آدا هلث – ADA Health
آداهلث، یک سیستم هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که برای پزشکان و بیماران کاربرد دارد. این اپلیکیشن با گرفتن اطلاعات اولیه از بیماران و انطباق آن با دادههای موجود در پایگاه داده خود، علائم اولیه را از لحاظ آماری بررسی میکند. در ادامه با توجه به تشخیص اولیه، سوالات تخصصیتر از بیماران پرسیده میشود و پرونده شخصی هر فرد با دقیقترین جزئیات از وضعیت سلامت وی تشکیل میشود. در این مرحله، در صورت جدی نبودن مشکل، نرمافراز مجموعهای از راهکارهای خانگی برای رفع علائم ارائه میدهد، در غیر این صورت، بیمار به پزشک با تخصص مرتبط ارجاع داده میشود.
این استارتاپ توسط کلِیر نوورل، متخصص طب کودکان، مارتین هرش، متخصص علوم اعصاب و دانیل ناثرَث، حقوقدان و فعال در زمینه استارتاپهای اینترنتی تاسیس شده است.
منابع:
- http://miter.mit.edu/10-reasons-why-doctors-make-great-entrepreneurs/
- https://www.linkedin.com/pulse/20140613164535-136311813-7-reasons-why-doctors-make-great-entrepreneurs/
- https://www.slingshotters.com/corporate-innovation/doctors-make-great-entrepreneurs/
- https://www.forbes.com/sites/larrymyler/2015/04/16/why-all-doctors-should-be-entrepreneurs/#6022f9bf5517
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
باسلام و وقت بخیر خدمت شما
سپاس بابت اشتراک گذاری مطلب “پزشک کارآفرین؛ چرا پزشکان باید شروع به کارآفرینی کنند؟”
میخواستم درخواست کنم سند یا سندهایی که باتوجه به اون مقایسه بین کارآفرینان و پزشکان صورت گرفته و 10 ویژگی مشترک شون بیان شده در صورت امکان معرفی بشه. اگر مقاله هست ممنون میشم سایتیشنش رو برای بنده ارسال بفرمایید
پیشاپیش سپاسگزارم
با سلام و احترام
ممنون بابت توجه شما به این مطلب.
تعدادی از منابعی که استفاده شده بود در انتهای مقاله اضافه شد. ولی در این زمینه مقاله علمی وجود نداشت و مطلبی که اینجا نوشته شده برداشتی از مقالات بلاگها یا مجلات اینترنتی مرتبط بوده.