در این قسمت از ویدیوکستهای مدلین، مهندس محمدرضا سبحان، مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان، دربارهی عوامل موفقیت یک شتابدهنده توضیحاتی را ارائه نموده و خوشنامی، منتورشیپ قوی و ارتباط موثر با گروههای مختلف سرمایهگذار را از مهمترین دلایل موفقیت این مراکز برشمردهاند.
متن ویدیوی چه چیز باعث موفقیت یک شتابدهنده میشود؟
معمولاً عوامل زیادی را بهعنوان دلایل موفقیت یک شتابدهنده در نظر میگیرند و در رتبهبندی شتابدهندهها در دنیا نیز همین معیارها را درنظر در نظر گرفته میشود و مطابق آن به شتابدهندهها رتبه میدهند. فکر میکنم یکی از مهمترین این عوامل، میزان خروج شتابدهنده است؛ تعداد خروجهای موفقی که استارتاپهای آن داشتهاند.
برای اینکه یک شتابدهنده بتواند به خروجهای موفقی برسد، فکر میکنم چند کار بسیار اهمیت دارد. شاید یکی از مهمترین دلایل، میزان خوشنامی است که یک شتابدهنده بتواند برای خود بسازد تا سبب شود استارتاپها به آن مراجعه کنند. روزی روزگاری در ایران چند شتابدهنده بیشتر وجود نداشت و همهی استارتاپها دوست داشتند که به آنها مراجعه کنند، پذیرش بگیرند و بتوانند با جذب سرمایه رشد نمایند. امروزه تعداد شتابدهندهها خیلی زیاد شده و در عمل رقابت برعکس شده، یعنی شتابدهندهها باید تلاش کنند تا استارتاپهای خوب به آنها مراجعه کنند، بنابراین خوشنامیای که یک شتابدهنده برای خودش میسازد، شاید یکی از اولین عوامل موفقیتش باشد.
پس از خوشنامی، منتورشیپ و مربیگری است که یک شتابدهنده میتواند انجام دهد؛ اینکه چه افرادی در کنار استارتاپها قرار میگیرند، چقدر میتوانند به رشد آنها کمک کنند و چقدر میتوانند آنها را درست راهنمایی کنند، بسیار مهمتر از میزان سرمایهای است که شتابدهنده در استارتاپ تزریق میکند.
ما امروزه شاهد هستیم که در بسیاری از شتابدهندهها ارائهی یک فضای کار اشتراکی، در عمل مهمترین سرویسی است که آنها به یک استارتاپ ارائه میدهند، منتورشیپ قوی و موثری در کنار آنها حضور ندارد؛ بماند که بسیاری از منتورشیپها سبب شکست یک استارتاپ شده، زیرا شتابدهندهها از منتورهای غیرحرفهای و ناواردی استفاده نمودهاند که کسب و کار را به خوبی نمیشناختند.
شاید یکی دیگر از عواملی که در موفقیت شتابدهندهها موثر باشد، این است که شتابدهنده از روز اول انتخاب نماید که قصد دارد بهعنوان یک شتابدهندهی تخصصی فعالیت کند یا یک شتابدهندهی عمومی و این موضوع در پذیرش گروهها یا نوع رشد دادن آنها میتواند موثر باشد.
آخرین عامل که بسیار اهمیت دارد، VC و سرمایهگذارهایی هستند که در زنجیرهای که شتابدهنده در آن فعالیت میکند، پس از شتابدهنده قرار میگیرند؛ این یعنی اگر یک شتابدهنده بتواند گروههای فعال خود را به تعداد زیادی VC، سرمایهگذار یا سرمایهگذار نیکاندیش که روی استارتاپ سرمایهگذاری میکنند، معرفی نماید و بتواند احتمال سرمایهگذاری در مراحل بعدی استارتاپها را بیشتر نماید، احتمال موفقیت و خوشنامی خود را بالاتر میبرد. در مقابل اگر شتابدهنده نتواند مراحل بعدی را (سرمایهگذاری) به خوبی بسازد، در عمل نتوانسته کار موثری برای گروه انجام دهد و به احتمال زیاد گروه پس از خروج از شتابدهنده شکست میخورد و این موضوع، احتمال موفقیت شتابدهنده را کاهش میدهد.
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%