مصاحبه مدیر آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین با مرکز فناوری سامسونگ – امیرکبیر

0 1,039

اخیرا توجه به سلامت دیجیتال و نوآوری‌های آن بسیار بیشتر شده و زمان مناسبی است که از بی‌نهایت فرصت این حوزه برای راه‌اندازی یک کسب و کارهای موفق، بزرگ و اثربخش استفاده کرد.

دکتر آیدین پرنیا، مدیر آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین که در یازدهمین دور شتابدهی مرکز فناوری سامسونگ – امیرکبیر به عنوان داور همکاری دارد، در این مصاحبه از اهمیت و فرصت‌های حوزه سلامت دیجیتال می‌گوید.

 

متن مصاحبه مدیر آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین با مرکز فناوری سامسونگ – امیرکبیر

بازار سلامت دیجیتال در کل دنیا بازار رو به رشدی هستش. در سال 2019 اندازه بازار سلامت دیجیتال دنیا در حدود 100 میلیارد دلار بوده. پیش‌بینی شده که با رشدی بین 26 تا 28 درصد ، اندازه این بازار در سال 2026 به چیزی حدود 600 میلیارد دلار می‌رسه. یعنی یک رشد زیاد و خوب خواهد داشت.

من آیدین پرنیا هستم، پزشکی خوندم و الان مدیر آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین یا اصطلاحا مدلین‌لب هستم.

سازمان بهداشت جهانی می‌گه که، سلامت الکترونیک (eHealth) به علاوه سلامت همراه (mHealth) به علاوه تکنولوژی‌های نوظهوری که داریم، اینا رو همه رو بهش می‌گیم سلامت دیجیتال.

کسی که می‌خواد یه استارتاپ سلامت دیجیتال راه اندازی کنه، الزاما نباید پزشک باشه. برای اینکه این تخصص بتونه توی کار اون استارتاپ وجود داشته باشه باید یک تیم بین‌رشته‌ای تشکیل بشه.

مشتری استارتاپ‌های سلامت دیجیتال رو من به طور کلی وخیلی ساده شده‌اش رو به سه دسته تقسیم می‌کنم. یه دسته می‌شن مردم و جامعه، حالا حقیقی هستن یا حقوقی. حقیقی‌ها که می‌شیم من و شمایی ک بیمار می‌شیم یا سالمیم و یه سری خدمات نیاز داریم. حقوقی‌ها می‌شن سازمان‌ها.

یه دسته دیگه می‌شن ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی، که اون هم حقیقی و حقوقی داره. حقیقی‌ها می‌شن پزشکان، پرستاران، داروسازان، دندان‌پزشکان و مثلا بهداشت کارها، بهیار، بهورز، هر کسی که داره خدمتی رو در حوزه سلامت ارائه می‌ده. حقوقی‌ها هم که می‌شن بیمارستان، کلینیک، مراکز بهداشتی درمانی و هر سازمانی که داره خدمات بهداشتی ارائه می‌ده.

یک قسمتی که یا یک مشتری که اکثرا استارتاپ‌های ما نمی‌بینش، تامین کننده‌های مالی هستن. بیمه‌ها یکی از بهترین و مهمترین مشتری‌های خدمات حوزه سلامت دیجیتال محسوب می‌شن. خیلی از خدماتی که ما ارائه می‌دیم می‌تونن هزینه‌های حوزه سلامت رو کاهش بدن و در نهایت بیمه می‌تونه مشتری اصلی اون خدمات باشه. شرطش اینه که استارتاپ ما بتونه هزینه‌ها رو واقعا توی بعد سیستماتیک کاهش بده.

یه نگاهی هم اگر به سرمایه‌گذاری‌های این حوزه بندازیم می‌بینیم که رشدش واقعا قابل توجه بوده. توی سال‌های 2018 و 2019 یه چیزی حدود 13 14 میلیارد دلار توی حوزه سلامت دیجیتال و استارتاپ‌های اون سرمایه‌گذاری شده. توی سال 2020، نیمه 2020 که الان آمارش رو داریم، 382 تا قرارداد سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های سلامت دیجیتال بسته شده با حجمی در حدود 2/9 میلیارد دلار.

حوزه سلامت دیجیتال یک عالمه فرصت‌های جدید داره که منتظر آدم‌هایی هستند که به استقبال چالش‌ها برن برای حل کردنشون. فارغ از اینکه اندازه بازارش داره رشد می‌کنه، سرمایه‌گذاریش بیشتر شده، تمایل افراد بیرون از حوزه سلامت و افرادی که درون حوزه سلامت هستن به نوآوری‌ها بیشتر شده، شما با کار کردن توی حوزه سلامت دیجیتال می‌تونید یک سری چالش‌های بزرگی که برای مردم واقعا دردآوره، برای کشور هزینه‌بره و حتی توی کل دنیا چالش بزرگیه رو حل کنید.

توی نیمه اول سال 99 تعداد استارتاپ‌هایی که توی حوزه سلامت تونستن یکی دو راند سرمایه جذب کنن کم نبوده. اقبال سرمایه‌گذارها و توجهشون به سلامت دیجیتال خیلی بیشتر از قبل شده و اصلا به خود کلا حوزه سلامت. توجه کل آدم‌ها، از سرمایه‌گذار تا کارآفرین تا دیگه کسایی که دارن توی خود حوزه سلامت فعالیت می‌کنن به نوآوری و کارهای جدید هم زیاد شده و فرصت‌های زیادی وجود داره که احتمالا شانس جذب سرمایه، درآمدزایی و راه‌اندازی یک کسب و کار رو خیلی بهتر می‌کنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.