2020، سالی که رکورد سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های سلامت شکسته شد

0 832

گزارش پایان سال استارتاپ‌ هلث (StartUp Health’s Year-End Insight) به سرمایه‌گذاری‌های سلامت در سال 2020 می‌پردازد و این را بررسی می‌کند که چگونگی روندهای فعلی، سرمایه‌گذاری‌های سال بعد را شکل خواهند داد.

کتاب سال 2020 در حالی بسته شد که سالی تاریخی برای سرمایه‌گذاری نوآوری سلامت بود. روند صعودی که از نیمه‌ی این سال آغاز شده بود، تداوم یافت و باعث شد سال 2020 را با افزایش سرمایه‌گذاری 21.5 میلیارد دلار در هر بخش نوآوری سلامت به پایان برسانیم. این شرایط موجب شد که سال 2020 بالاترین حجم سرمایه‌گذاری سالیانه در تاریخ فناوری سلامت باشد. از این منظر سال 2020، 55 درصد بهتر از 2019 و 46 درصد بهتر از سال 2018 بود.

به دلیل تغییر جهت چشمگیری که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا به سمت مراقبت‌های مجازی به وجود آمد، سرمایه‌گذاری در راهکارهای تله‌مدیسین بین سال‌های 2019 و 2020 تقریبا سه برابر شد. از 1.1 میلیارد دلار به 3.1 میلیارد دلار افزایش یافت و تعداد معاملات دو برابر شد. در همین مدت، سرمایه‌ی تخصیص‌یافته به شرکت‌های پایش از راه دور دو برابر شده و از 417 میلیون دلار به 941 میلیون دلار رسید. در این سال شاهد افزایش قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری در سلامت روان نیز بودیم. سرمایه‌گذاری در این بخش بیش از دو برابر رشد داشت و از 599 میلیون دلار در سال 2019 به 1.4 میلیارد دلار در 2020 رسید.

می‌توان فقط به این ارقام بسنده کرد. اما مسئله‌ی ما در استارتاپ هلث فقط تجزیه و تحلیل نیست. ما به دنبال این هستیم که تأثیر پتانسیل سلامت در پس روندهای سرمایه‌گذاری را درک کرده و قفل آن را باز کنیم.

مجموع سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های سلامت

سالی که گذشت

می‌توانیم به سادگی در ژانویه‌ی 2021 با نگاهی گذشته‌نگر، فکر کنیم که این مسیر شهاب‌گونه‌ی سرمایه‌گذاری اجتناب‌ناپذیر بوده است. به هر حال این اعداد پایان سال، خاتمه‌ی یک جریان شش ماهه‌ی فوق‌العاده قوی برای تامین مالی نوآوری سلامت هستند. شاید به‌نظر منطقی بیاید که بگویید یک بحران سلامت جهانی منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری سلامت می‌شود. اما نه تا این حد سریع!

برای درک سالی که گذشت و اهمیت این ارقام سرمایه‌گذاری تاریخی، باید مروری بر این مسیر داشته باشیم.

سه ماهه‌ی نخست سال 2020 حرکتی موشکی داشت. به لطف معاملاتی که پیش از وقوع همه‌گیری کرونا در سال 2019 انجام شده بود، سرمایه‌گذاری در نوآوری سلامت در سه‌ماهه اول پنج میلیارد دلار بود، بیشترین سرمایه‌گذاری انجام‌شده در یک فصل. سپس کووید- 19 باعث وقفه‌ای جهانی شد و تمام توافق‌ها متوقف شد. بین 19 فوریه تا انتهای ماه می، S&P 500 (شاخص بورسی که عملکرد سهام 500 شرکت بزرگ در لیست بورس ایالات متحده را می‌سنجد)، با افتی 13 درصدی روبه‌رو شد. رکود اقتصادی به وجود آمد و پایانی برای آن به نظر نمی‌رسید.

در 7 آوریل، MedCityNews نوشت در حالی که استارتاپ‌های سلامت دیجیتال در سه ماهه‌ی اول سال رکوردشکنی داشته‌اند، «اکنون با یک همه‌گیری جهانی مواجه شده‌ایم که باعث می‌شود ادامه‌ی این روند بعید به نظر برسد.» این تنها موردی نبود که پیش‌بینی می‌کرد سرمایه‌گذاری سلامت دیجیتال به خواب زمستانی خواهد رفت.

در حقیقت زمانی بود که به نظر می‌رسید تمام چرخ دنده‌ها متوقف می‌شوند. هر رویداد و ملاقات حضوری لغو شد. شرکت‌ها وارد وضعیت محافظتی شدند.

اندرو ایزاک (Andrew Isaacs)، مشاور استارتاپ هلث می‌گوید: «اولین چیزی که در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی دیدم این بود که آنها در تمام معاملات در حال انجام خود وقفه‌ای ایجاد کردند. آنها نیاز داشتند شرایط را برای شرکت‌های فعلی پورتفوی خود، که ممکن بود به تزریق سرمایه از صندوق نیاز پیدا کنند، بازتنظیم کنند.»

اما این شرایط چندان دوامی نداشت. اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم، سرعت تبدیل این «وقفه» به جهش سریع سرمایه‌گذاری، تکان‌دهنده است. آنچه پس از تمام اظهارنظرهای ماه آوریل پیش آمد، یک سه ماهه‌ی رکوردشکن برای سرمایه‌گذاری نوآوری سلامت بود.

در گزارش نگرش‌های نیمه‌ی سال  2020 نوشتیم: «آنچه شاهد هستیم فقط یک عملکرد عالی در نوآوری سلامت نیست، بلکه با روند تغییر چشمگیری نسبت به هنجارهای بازار روبرو هستیم».

رکوردشکنی دوباره اتفاق افتاد. سه‌ماهه سوم با سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری، رکورد دیگری به عنوان بیشترین مقدار سرمایه‌گذاری سه ماهه ثبت کرد. استیون کرین (Steven Krein) مدیرعامل، هم‌بنیان‌گذار و شریک مدیریتی استارتاپ هلث، سه ماهه‌ی سوم سال 2020 را «نقطه عطفی برای سلامت دیجیتال» می‌نامد. «در حال حاضر در نتیجه‌ی همه‌گیری جهانی، نوآوری سلامت برای هر ملت، سازمان و فردی در کره‌ی زمین یک اولویت است.»

در انتها، در سه ماهه‌ی آخر سال 2020، شاهد سرمایه‌گذاری 5.2 میلیارد دلاری در نوآوری سلامت بودیم که با افزایشی 58 درصدی نسبت به سال قبل (3.3 میلیارد دلار) همراه بود.

استوین کرین و یونیتی استوکز (Unity Stoakes) هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ هلث نوشتند: «گفته می‌شود دهه‌هایی وجود دارد که در آنها هیچ اتفاقی نمی‌افتد، و سپس هفته‌هایی وجود دارد که در آنها به اندازه‌ی چندین دهه اتفاق پیش می‌آید»

حصول این پیشرفت در پذیرش سلامت دیجیتال در سال 2020 به ما می‌گوید زمان آن است که هلث مون‌شات‌ها (Health Moonshots) را سه برابر کنیم. دیده‌ایم که فوریت و سرمایه‌گذاری و همکاری در سلامت توانایی انجام چه کارهایی را دارند- فقط نگاهی به سرعت تولید واکسن کووید-19 این نکته را روشن خواهد ساخت. اکنون زمان آن است که این انرژی و سرمایه را به سوی دیگر چالش‌های بزرگ سلامت امروزه گسترش دهیم.

سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های سلامت در کدام حیطه‌ها رشد بیشتری داشته

6 نکته که در سال 2020 آموختیم

امسال چه چیزی در مورد سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی نوآوری سلامت کلا این بازار آموختیم؟

نکته‌ی اول اینکه سرمایه‌گذاران آنقدر ریسک‌گریز نیستند که نتوانند به یک چالش پاسخ دهند. طی قرنطینه‌ی سراسری موج اولیه‌ی کووید، وقفه‌ای در سرمایه‌گذاری ایجاد شد، اما بسیار کوتاه بود و به دنبال آن دوره‌ی تاریخی و بسیار قدرتمندی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی سلامت پدید آمد. سرمایه‌گذاران فقط به فرصت‌ها پاسخ ندادند، آنها به لحظه و به بحران پاسخ دادند. این تمایل به خطرپذیری، برای دستیابی به هلث مون‌شات ضروری است.

همچنین در سال 2020 آموختیم که اولویت‌ها به سمت جمعیتی با بیشترین نیاز تغییر می‌یابند. نمونه‌ی بارز آن سیتی‌بلاک هلث (Cityblock Health) است. این استارتاپ که اخیرا جذب سرمایه‌‌ای 160 میلیون دلاری در سری C داشته، راه را برای مراقبت فناورانه از جوامع فقیر و حاشیه‌ای هموار می‌کند. سال‌ها تمرکز سرمایه‌گذاری سلامت به سمت مصرف‌کنندگان سالم با توانایی پرداخت هزینه‌ی خدمات متمایل بود- Peloton ،Fitbit یا DoctorOnDemand را در نظر بگیرید. استارتاپ‌هایی مانند سیتی‌‌بلاک که در سال 2019 به استارتاپ هلث پیوستند، تمرکز –و انگیزه‌های مالی– خود را به سمت افرادی که نیاز به بیشترین کمک دارند تغییر دادند.

امسال شاهد اکتساب‌هایی جنجالی بودیم که پلتفرم‌های سلامت فول استک (full stack) آینده را ایجاد کردند. تلاداک (Teladoc) با لیوونگو (Livongo) وارد همکاری شد (در معامله‌ای که یک نهاد قدرتمند مراقبت از راه دور با ارزش حدود 37 میلیارد دلار ایجاد کرد) تا فعالیت این غول تله‌‌مدیسن را به عرصه‌ی مراقبت مزمن گسترش دهند. اکتساب دیوی دوز (divvyDOSE) توسط یونایتدهلث گروپ (UnitedHealth Group ) به مبلغ 300 میلیون دلار و اکتساب کر زون (CareZone) توسط والمارت (Walmart) (مبلغ نامشخص) به ما نشان داد که شرکت‌هایی با دسترسی قابل‌توجه، به فکر ادغام‌های فناوری عمودی هستند. پرس گینی (Press Ganey)، سازمانی که در زمینه‌ی داده‌های اعتبار پزشک و اطلاعات رضایت بیمار در جهان پیشرو است، طی اقدامی شرکت داکتر دات کام (Doctor.com) از شرکت‌های استارتاپ هلث را خرید. ادغام‌های مهم دیگر شامل اکتساب 500 میلیون دلاری میرور (Mirror) توسط لولولمون (Lululemon) و اکتساب 225 میلیون دلاری کر آف (Care/of) توسط بیر (Bayer) بود.

در سال 2020 دریافتیم در زمان‌هایی که سطح اطمینان پایین است، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در معاملات استارتاپ‌های سری‌های بالاتر، توسعه‌یافته‌تر و پول‌سازتر مشارکت کنند. طی این سال، 33 درصد از معاملات در سری B یا پس از آن انجام شد (در مقایسه با 27 درصد در 2019)، که 70 درصد از کل سرمایه‌گذاری دلاری را شامل می‌شود (در مقایسه با 59 درصد در سال 2019). معاملات مهم انجام گرفته در ایالات متحده شامل سرمایه‌گذاری‌ 500 میلیون دلاری برایت هلث (Bright Health) در سری E، سرمایه‌گذاری 450 میلیون دلاری زویفت (Zwift) در سری C، و 390 میلیون دلاری گرایل (Grail) در سری D بودند.

معاملات چشمگیری که در خارج از ایالات متحده انجام شدند شامل سرمایه‌گذاری 230 میلیون دلاری در واتردراپ (Waterdrop) در سری D (چین)، 207 میلیون دلاری در آکسفورد نانوپر (Oxford Nanopore) (بریتانیا)، و 155 میلیون دلاری کرای (KRY) در سری C (سوئد) بودند. سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های توسعه‌یافته و دورهای بالغ توانستند تا حدودی محافظت از ریسک ایجاد کنند، اما با توجه به جو اقتصادی موجود نباید از جسارت این اقدامات غافل شویم.

در سال 2020 شیوه‌ی جدیدی از تجارت را نیز آموختیم. به طرز حیرت‌انگیزی، فقط کل سرمایه جذب‌شده نبود که نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش یافت، بلکه تعداد واقعی معاملات نیز همین شرایط را تجربه کرد. تعداد معاملات از 719 در سال 2019 به 764 در سال 2020 رسید که 6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این آمار نشانگر تغییر بزرگی در مکانیک‌های سرمایه‌گذاری در فناوری سلامت است.

در گذشته هیچ معامله‌ی سرمایه‌گذاری بزرگی بدون جلسات حضوری انجام نمی‌گرفت. اما شرایط جدید و فاصله‌گذاری اجتماعی فقط برای چند ماه، پیش از آن که شرکت‌ها از روند جدید مطلع شوند و شروع به انجام معاملات مجازی کنند، منجر به کاهش حجم سرمایه‌گذاری شد. این تغییر پیش آمده در فرضیه‌های سرمایه‌گذاری سلامت (که تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری‌ها منوط به ملاقات حضوری و نشستن روبه‌روی یکدیگر است)، نویدبخش تسریع بهره‌گیری از فرصت‌ها و گشایش کانال‌های جدیدی برای  سرمایه‌گذاری جهانی است که در آن هزینه‌ی سفر، مانعی برای عملکرد محسوب می‌شد.

در استارتاپ هلث، هر سرمایه‌گذاری را با هلث مون‌شات (Health Moonshot) دسته‌بندی می‌کنیم- هلث مون‌شات هدف جهانی بزرگی است که استارتاپ به دنبال دسترسی به آن است-. امسال هلث مون‌شات بهبود سلامت زنان، بیشترین رشد را در سرمایه‌گذاری‌ها داشته است. در سه‌ماهه اول گزارش دادیم که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سلامت زنان در حال افزایش است. این هلث مون‌شات، با پنج چهارم رشد، بیشترین مسیر رشد را طی کرده بود. این روند در سه ماهه‌ی سوم نیز ادامه داشت. با 477 میلیون دلار سرمایه‌گذاری که با هدایت منابع مالی 200 میلیون دلاری سری C شرکت رو (Ro)  و 121 میلیون دلاری سری C شرکت سما (Sema) انجام شده بود، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری سه ماهه در این پنج سال را در این فضا شاهد بودیم.

در اوایل سال 2020 شهرهایی از چین که سال‌ها در فهرست منابع مالی جهانی در رده‌ی اول قرار داشتند، به دلیل ویروس کرونا از منظر خارج شدند. در سه‌ماهه سوم، آنها به لیست 10 شهر پردرآمد بازگشتند. در سه‌ماهه چهارم، پکن شهری بود که بیشترین سرمایه‌گذاری‌های خارج از ایالات متحده را داشت (740 میلیون دلار). پس از پکن، مهم‌ترین مراکز بین‌المللی برای تأمین مالی نوآوری در سلامت تل‌آویو (486 میلیون دلار) و لندن (345 میلیون دلار) بودند.

تعداد توافق‌های صورت ‌گرفته در سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های سلامت

نتیجه‌گیری: این تازه آغاز کار است

اگر از رسانه‌های اجتماعی بزرگ بپرسید، سال 2020 آتشی در میان یک طوفان بزرگ بود که در ابری از ملخ‌های گرسنه پیچیده شده بود.

با وجود اینکه ممکن است این تعاریف از جهاتی درست باشد، اما این سال، سال خوبی برای نوآوری در سلامت بود. درد و عدم اطمینان ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، باعث ایجاد دوره‌ای از نوآوری، سرمایه‌گذاری و همکاری جسورانه شد که برای سال‌های آینده تأثیرات مثبتی بر سلامت و ارائه‌ی خدمات سلامت خواهد داشت.همه‌گیری، جهان را وادار کرد که وارد مراقبت‌های مجازی شود و پذیرشی که طی یک دهه روی می‌داد را در چند ماه تکمیل کند. از دل تاریکی، چیزهای خوبی  به دست آمد.

همچنین 2020 جنبش جدیدی را هلث مون‌شات‌ها ایجاد کرد و آنها را به واقعیتی ملموس نزدیک‌تر ساخت. با تولید واکسن کووید (و با تمام فعالیت‌های صنعتی که در مورد آنها نوشتیم)، دیدیم که چگونه فوریت، سرمایه‌گذاری، تعهد و همکاری می‌توانند اهداف غیرممکن را قابل دستیابی کنند. امسال این کار را با پذیرش تله‌مدیسین و مراقبت مجازی انجام دادیم. ما این کار را با واکسن انجام دادیم. حال باید همان هلث مون‌شات مشابه را به دیگر چالش‌های بزرگ سلامت موجود گسترش دهیم.

شاید برای شما جالب باشد اطلاعاتی در رابطه با بهترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی سلامت دیجیتال در سال 2021 کسب کنید. در این صورت می‌توانید به مقاله‌ی «در سال ۲۰۲۱ در کدام استارتاپ‌های سلامت دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنیم؟» که پیش از این در مدلین‌مگ منتشر شده است مراجعه کنید.

منبع

https://healthtransformer.co

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.