نقشه استارتاپهای دندانپزشکی
دندانپزشکی یکی از حوزههای پر چالش است که در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای گستردهای بر روی آن انجام شده است. استارتاپهای دندانپزشکی در حوزهی سلامت دیجیتال در طی یک دههی گذشته در تخصصهای مختلف دندانپزشکی به آهستگی جایگاه خود را یافتهاند. تعداد استارتاپهایی که محصول و ارزشی ایجاد میکنند که بهطور مستقیم با تسهیل در مراحل تشخیص و درمان بیماران توسط دندانپزشک مرتبط است، نسبت به دیگر استارتاپها به مقدار قابلملاحظهای بیشتر است.
به منظور شناخت و دستهبندی استارتاپهای دندانپزشکی در حوزهی سلامت، ما بیش از ۲۱۰ استارتاپ دندانپزشکی که بهترین CB Rank در کرانچبیس را داشتهاند، انتخاب کردیم و از میان آنها ۹۱ استارتاپی را که مرتبط با سلامت دیجیتال بودند، بررسی نمودیم و آنها را در ۱۰ دستهی اصلی قرار دادیم. هرچند ممکن است همچنان استارتاپهایی وجود داشته باشند که در این دستهبندیها نگنجند اما این دستهبندی نمایی خوب از استارتاپهای دندانپزشکی که تاکنون ایجاد شده و یا در حال توسعه است به ما میدهد.
عمدهی استارتاپهای دندانپزشکی مرتبط با سلامت دیجیتال را میتوان به ۱۰ دستهی اصلی تقسیم کرد:
۱. الاینرهای شفاف ارتودنسی
۲. نرمافزار مدیریت مطب
۳. تجهیزات نوآورانه
۴. نوبتدهی آنلاین
۵. مدیریت تامین کالا
۶. دندانپزشکی از راه دور
۷. خدمات دندانپزشکی در محل
۸. مسواکهای هوشمند
۹. تحلیل عکس با هوش مصنوعی
۱۰. آموزش
الاینرهای شفاف ارتودنسی
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۱۹ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۶۶۳.۱ میلیون دلار |
استارتاپهای این دسته، تولیدکنندهی الاینرهای شفاف هستند که برای مرتب کردن دندانها استفاده میشود. از آنجا که الاینرها به دندان چسبانده نمیشوند، بیماران در موقعیتهای حساس اجتماعی میتوانند آنها را از دهان خارج کنند و با دیگران تعامل داشته باشند، بنابراین اعتماد به نفس بیمار در طول دورهی درمان کاهش پیدا نمیکند. هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان، الاینر از دهان خارج میشود و بیمار میتواند دندانهای خود را تمیز نماید. بهعلت سهولت حفظ بهداشت دهان، احتمال پوسیدگی دندان و ضایعات لکهسفید و عفونت لثه کمتر است. حدود ۲۰ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در این استارتاپها ۴۱.۴ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
کاندید (Candid):
استارتاپ «کاندید» تولیدکنندهی یک الاینر شفاف است. روش کار به این صورت است که فرد متقاضی در سایت شرکت ثبتنام میکند، سپس از طرف شرکت مواد قالبگیری دندانها فرستاده میشود. کاربر پس از قالبگیری دندانهایش، قالب را برای شرکت میفرستد. در ادامه با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری رایانهای سهبعدی و بر اساس برنامهی درمانی که ارتودنتیست پیشنهاد میدهد، برای هر مرحله از درمان و حرکت دندانها، یک الاینر اختصاصی ساخته میشود. شرکت مجموعهی الاینرهای ساخته شده را برای بیمار میفرستد و او باید به نوبت از آنها استفاده کند. هر الاینر، یک مرحله از درمان و حرکتدرمانی را به عهده دارد و کمابیش بهمدت دو هفته استفاده و سپس با الاینر بعدی جایگزین میشود تا به تدریج دندانها جابهجا شده و به موقعیت نهایی برسند.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
اسمایلدایرکتکلاب (Smile Direct Club):
استارتاپ «اسمایلدایرکتکلاب» تولیدکنندهی الاینر شفاف است. روش کار به این ترتیب است که فرد متقاضی با پر کردن یک فرم اینترنتی در سایت شرکت ثبتنام کرده، سپس از طرف شرکت تری (Trey) و مواد قالبگیری برای قالبگیری دندانها توسط خود شخص فرستاده میشود. پس از قالبگیری، شخص باید قالب را برای شرکت بفرستد. در ادامه متخصصان ارتودنسی شرکت برنامهی درمان را تدوین میکنند و بر اساس قالب فرستادهشده یک مجموعه پلاک الاینر به کمک پرینتر سهبعدی برای بیمار ساخته میشود. در هر مرحلهی درمان که یک تا دو هفته ادامه دارد، بیمار از الاینر استفاده کرده و در مرحلهی بعدی به سراغ الاینر بعدی میرود. کاربر باید ۴ تا ۶ ماه از پلاکهای الاینر استفاده نماید. نسبت به محصولات مشابه شرکتهای دیگر، توانایی بهتری در منظم کردن دندانهای قدامی دارد.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
زنیوم (Zenyum):
استارتاپ «زنیوم» با استفاده از فناوری چاپ سهبعدی، نرمافزار CAD (طراحی رایانهای) و دستگاههای ترموفرمینگ، بریس مناسب را طراحی و تولید میکند. همچنین نرمافزار زنیوم بدون نیاز به معاینهی حضوری، برای تسهیل ارتباط با دندانپزشک طراحی شدهاست و بیمار هر پنج روز یکبار عکسی از دندانهای خود بارگذاری میکند تا دندانها بهصورت آنلاین، مداوم و رایگان ارزیابی شود. جنس بریسها از نوع فاقد لاتکس و BPA (بیسفنولآ) است. عدم وجود لاتکس و بیسفنولآ، مانع از بروز آلرژی، حساسیت و اثرات مخرب بیولوژیکی میشود. همچنین قیمت بریسها ۷۰ درصد مقرون به صرفهتر است. مدت طرح درمان از ۱تا ۱.۵ سال در بریسهای رایج به ۳ تا ۹ ماه در بریس نامرئی رسیدهاست.
کشور سازنده: اتحادیهی ملل جنوب شرق آسیا
نرمافزار مدیریت مطب
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۱۸ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۴۷.۲ میلیون دلار |
با افزایش کاربرد هوش مصنوعی و فناوریهای مبتنی بر فضای ابری در تمامی صنایع، این تکنولوژیها به بخش سلامت نیز وارد شدهاند. در این میان یکی از مهمترین کاربردهای این فناوری، کمک به مدیریت روند کاری مطبها است. فرایندهای قدیمی در مطبها مشکلات فراوانی مانند سردرگمی و انتظار بیش از حد بیماران در مطب هنگام نوبتدهی، عدم ارتباط مناسب و موثر با بیماران برای پیگیری وضعیت بیمار بعد از درمان (فالوآپ) و همچنین عدم دسترسی به اطلاعات بیماران در هر لحظه را به وجود میآورند. همچنین تمرکز بر مدیریت مالی مطب به تواناییهای فردی گروه دندانپزشکی واگذار میشود؛ در این صورت تمام دندانپزشکان نمیتوانند به خوبی مدیریت مناسبی را داشته باشند. حدود ۱۹ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در آنها ۳.۱ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
دنتالاینتلجنس (Dental Intelligence):
محصول اصلی این استارتاپ، پلتفرمی به نام «دنتالاینتلیجنس» یا به اختصار “DI” است. این محصول تلاش میکند تا در مدیریت مطب به دندانپزشکان کمک کند. تمرکز “DI” بر سه حیطهی افزایش کارایی تمام اعضای گروه، بهبود مراقبت از بیماران و افزایش سودآوری روند درمانی با کمک هوش مصنوعی است.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
دنتال کلاود یا دنتالتپ ( Dental Cloud, DentalTap):
این شرکت با بهرهگیری از فضای ابری در نرمافزار خود بهمنظور سهولت در کارها و کاهش زمان در مطب محصولی را طراحی نموده است. پروندهی الکترونیکی این امکان را برای دندانپزشکان فراهم مینماید که بهراحتی به پروندهی بیمار و تمام اطلاعات وی مانند پیشینهی طرح درمان، کلیشههای رادیوگرافی و داروهای تجویز شده دسترسی داشته باشند. این نرمافزار سبب ادغام شدن قسمتهای مختلف برای نوبتدهی، مدیریت مالی و طرح درمان میشود.
کشور سازنده: اتحادیهی ملل جنوب شرق آسیا
تجهیزات نوآورانه
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۱۵ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۱۷۴.۶ میلیون دلار |
استارتاپهای این دسته تولیدکنندهی تجهیزات دندانپزشکی هستند که کاربردهای نوآورانه دارند و سبب بهبود در تشخیص، ارائهی طرح درمان و روندهای درمانی میشوند. تعدادی از این استارتاپها با استفاده از گایدهای جراحی سبب تسهیل قرار دادن ایمپلنت در استخوان و تعدادی دیگر نیز سبب افزایش سرعت ترمیم استخوان بعد از قراردهی ایمپلنت میشوند. برخی دیگر از این استارتاپها، در تلاش برای دیجیتالی کردن ابزارها و استفاده از هوشمصنوعی برای افزایش دقت در تشخیص و درمان هستند. نزدیک به ۱۶ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در آنها ۱۱.۶ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
نئوسیس (Neocis):
«نئوسیس» توسعهدهندهی فناوریهای رباتیک مرتبط با سلامت است. این شرکت بر ارتقاء توانایی جراحان دندانپزشکی و پیشبرد مراقبت از بیماران از راه جدیدترین فناوریها، متمرکز شدهاست. محصول این استارتاپ، یک ربات جراحی به نام یومی (Yomi) است. این ربات هنگام جراحی با ایجاد یک نیروی مقاومت در برابر حرکت پس از رسیدن به نقطه و زاویهی مناسب برای ورود فیکسچر در بازوی دستگاه، به جراح در قراردهی ایمپلنت کمک میکند.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
اکسلدنت (Acceledent):
محصول این استارتاپ دستگاهی به نام «اکسلدنت» است که لرزشهای مشخصی را که میکروپالس نیز نامیده میشود، به تاج دندان و پس از آن به ریشهی دندان انتقال میدهد. سپس در طی یک روندی که ریمادلینگ استخوانی نامیده میشود، فعالیت سلولهای استئوبلاست و استئوکلاست اطراف ریشه افزایش مییابد و به تسریع حرکات ارتودنسی کمک میکند.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
ماوریک دنتال سیستمز (Mavrik Dental Systems):
محصول اصلی «ماوریک»، دستگاه Thera-Smile است. این دستگاه برای سفید کردن دندانها در مطب کاربرد دارد. تمامی مراحل بهصورت خودکار انجام میشود و دندانپزشک میتواند در لحظه، تمامی مراحل درمان را ارزیابی کند. همچنین این دستگاه، محیط وکیومشدهای را بهوجود میآورد که درمان را برای بیماران ایمنتر میکند. افزونبر این، با وجود وکیوم دستگاه میتواند حجم بیشتری از مواد را به دندانها برساند، به همین دلیل تعداد جلسات بلیچینگ تنها به یک جلسه کاهش مییابد.
دنتالاسمارتمیرر (Dental Smart Mirror):
استارتاپ «دنتالاسمارتمیرر» یک آینه دندانپزشکی هوشمند است که با استفاده از جنس آینه و الایدیهای خود سبب عدم بخارگرفتگی و افزایش روشنایی فضای داخل دهان میشود. همچنین این وسیله دارای میکرودوربینی است که تصویربرداری انجام میدهد. دنتالاسمارتمیرر همچنین دارای یک میکروفون است که میتواند به همراه تصویر، صدا را نیز ضبط کرده و در پروندهی بیمار در نرمافزار مدیریت مطب که توسط این شرکت ارائه میگردد، ثبت شود.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
نوبتدهی آنلاین
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۱۰ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۱۵۱.۲ |
استارتاپهای این دسته برای رفع مشکلات بیماران نیازمند درمانهای دندانپزشکی طراحی شدهاست. با استفاده از این پلتفرمها بیماران برای پیدا کردن دندانپزشکان اطرافشان، گرفتن بهترین تصمیم بر اساس بررسیهای تاییدشده، رزرو فوری قرار ملاقات، شنیدن نظرات دیگر بیماران، یادآوری برای قرارهای ملاقات، معاینه و غیره استفاده میکنند. بیماران میتوانند فرمهای اداری مورد نیاز را تنها برای یکبار پر کنند و برای همیشه آنها را ذخیره نمایند. موتورهای جستوجوگر این استارتاپها این امکان را میدهند تا بر اساس شهر، بیمهی درمانی، نام پزشک، وضعیت و تخصص دندانپزشک، اطلاعات دلخواه خود را جستوجو کرده و با توجه به آنها قرار ملاقات مطلوب خود را ترتیب دهند. نزدیک به ۱۰ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در این استارتاپها ۱۶.۸ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
۱۲۳دنتیست (123Dentist):
استارتاپ «۱۲۳دنتیست» شامل تعداد زیادی از دندانپزشکان کانادایی است که بیماران امکان پیدا کردن دندانپزشک مورد نظر خود و رزرو قرار ملاقات برای کارهای اورژانس دندانپزشکی یا کارهای عادی را میدهد.
کشور سازنده: کانادا
برایتر (Brighter):
استارتاپ «برایتر» امکان مقایسهی دندانپزشکان را بر اساس شهرت، تجربهی کاری و قیمت کارهای درمانی برای کاربر فراهم میکند.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
اپنکر (Open Care):
استارتاپ «اپنکر» امکان پیداکردن دندانپزشکان اطراف کاربر را بر اساس نظرات، رزرو قرار ملاقات و مراجعه به دندانپزشک فراهم میکند.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
مدیریت تامین کالا
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۸ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۱۳.۱ میلیون دلار |
استارتاپهای این دسته برای رفع مشکلات دندانپزشکان برای خرید کالاهای کاربردی مورد نیاز، کاهش قیمتها و تسهیل در خرید تجهیزات مورد نیاز طراحی شده است. در تعدادی از این استارتاپها، دندانپزشکان موجودی کالاهای انبار خود را اعلام میکند؛ سپس، استارتاپ مورد نظر به واسطهی خرید انبوه خود و همچین دارا بودن شبکهی وسیعی از تامینکنندگان مواد مصرفی و تجهیزات به دندانپزشک کمک میکند تا کالاهای مورد نظر خود را بدون ارتباط با واسطههای متعدد و همچنین با کاهش قیمت تامین کند. نزدیک به ۷ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در این استارتاپها ۱.۶ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
تورچ دنتال (Torch Dental):
استارتاپ «تورچ» تبلتی را در اختیار دندانپزشک قرار میدهد که کمک به در اختیار داشتن موجودی انبار مواد مصرفی دندانپزشک میکند. همچنین با استفاده از اپلیکیشن «تورچ» امکان سفارش همزمان کالاها و تجهیزات مورد نیاز و همچنین محصولاتی که در انبار رو به اتمام هستند، وجود دارد.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
کیورمینت (Cure Mint):
استارتاپ «کیورمینت» پلتفرمی SaaS است که امکان دسترسی دندانپزشک به تامینکنندگان گوناگون مواد و تجهیزات دندانپزشکی را فراهم میکند.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
دندانپزشکی از راه دور
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۸ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۱۳.۱ میلیون دلار |
دندانپزشکی از راه دور یا Tele-Dentistry به استارتاپهایی اطلاق میشود که ارتباطی میان درمانگر و بیماران بهصورت دیجیتال ایجاد میکنند یا بهطور کلی یک مدل جدید برای ارائهی خدمات بهشکل دیجیتال از پایه بنیانگذاری میکنند. نزدیک به ۵ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در این استارتاپها ۱۰.۷ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
دنتالمانیتورینگ(Dental Monitoring):
مهمترین محصول استارتاپ «دنتالمانیتورینگ» که بهصورت اختصاصی به ارتودنتیستها مرتبط است، وسیلهای است که “ScanBox” نام دارد. این وسیله، دوربین تلفن همراه هوشمند بیمار را به یک اسکنر داخل دهانی تبدیل میکند. محصول دیگر این استارتاپ، “Vision” نام دارد. این نرمافزار با ارائهی تصویری شبیهسازیشده از درمان نهایی پیش از شروع روند درمان به کمک هوشمصنوعی، اطمینان خاطر بیشتری از نتیجهی کار به بیمار و دندانپزشک میدهد.
کشور سازنده: اتحادیهی اروپا
ویرچوالدنتالکر یا تلهدنتیکس (Virtual Dental Care, Teledentix):
استارتاپ «ویرچوالدنتالکر»، اپلیکیشن طراحی شده در قالب نرمافزار بهعنوان سرویس (SaaS) برای مدیریت درمانهای دندانپزشکی است. هدف اصلی «ویرچوالدنتالکر»، کمک به دندانپزشکان برای بهبود سلامت بیماران از طریق دندانپزشکی از راه دور و مشاوره برای بیماران است. ارتباط میان دندانپزشک و بیمار میتواند از راه کامپیوتر، تبلت یا گوشیهای هوشمند باشد.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
دنتولو (Dentulu):
استارتاپ «دنتولو» با استفاده از اپلیکیشن خود امکان مشاورهی دندانپزشکی از راه دور و ارائهی خدمات دندانپزشکی درب منزل را در صورت لزوم فراهم کرده است.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
خدمات دندانپزشکی در محل
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۴ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۴۹.۲ میلیون دلار |
استارتاپهای این دسته خدمات گوناگون دندانپزشکی را در مکانی جز مطبهای دندانپزشکی مانند نزدیک محل کار فرد و یا خانهی وی داخل اتوبوسی که با تجهیزات دندانپزشکی مجهز شده است، ارائه میدهند. روند انجام کارها در این استارتاپها به این صورت است که ابتدا بیمار به سایت این شرکت مراجعه کرده و زمان و مکان مناسب خود را انتخاب و تاریخچهی پزشکی، دندانپزشکی و فرم بیمهی خود را بهصورت آنلاین پر میکند تا در روز معاینه از اتلاف وقت جلوگیری شود. سپس شرکت ایمیل تایید بههمراه مشخصات مورد نیاز را میفرستد. افزونبراین، با نزدیک شدن به روز ملاقات یادآورهایی نیز برای بیمار فرستاده میشود. نزدیک ۴ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در این استارتاپها ۱۲.۳ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
آنسایتدنتال (On-Site Dental):
استارتاپ «آنسایتدنتال» با فراهمکردن جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی داخل وسایل نقلیه و قرارداد با طیف گستردهای از دندانپزشکان و شرکتهای بیمهای و تجاری، یکی از گستردهترین استارتاپهای خدمات دندانپزشکی در محل است که سبب بهبود سلامت دهان و دندان و انجام درمانهای دندانپزشکی در کوتاهترین زمان ممکن میشود.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
فلاسبار (Floss bar):
«فلاسبار» با شبکهی گستردهای از دندانپزشکان در ارتباط است که خدمات دندانپزشکی ساده و پیشگیرانه را در اتوبوسهایی تجهیز شده ارائه میدهد و در صورت نیاز کارهای پیشرفتهتر مانند درمان کانال ریشه، پرکردن، روکش و غیره به دندانپزشک ارجاع داده میشود.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
مسواکهای هوشمند
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۵ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۱۶۰.۷ میلیون دلار |
استارتاپهای این دسته تولیدکنندهی مسواکهای هوشمندی هستند که با استفاده از هوشمصنوعی و اینترنت اشیا به بهبود سلامت دهان و دندان جامعه کمک میکنند. مسواکزدن یکی از مهمترین روشهای حذف مکانیکی پلاک دندانها است، اما به تنهایی روش موثری برای بهبود سلامت دهان و دندانها نیست. بهطور مثال متوجه نمیشویم که آیا همهی قسمتهای مختلف دندانها را به درستی تمیز میکنیم یا مدت زمان مسواک زدنمان کافی است یا خیر؟ عمدهی استارتاپهای این دسته کمک میکنند که کاربر از چگونگی و مدت زمان مسواک زدن خود گزارش دریافت کند. همچنین در تعدادی از استارتاپها این دادهها با دندانپزشک نیز به اشتراک گذاشته میشود که میتوانند از وضعیت بیماران خود آگاه شوند. حدود ۵ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در این استارتاپها ۳۲.۱ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
بیمدنتال (Beam Dental):
شرکت «بیمدنتال» مجموعهای از لوازم بهداشت دهان و دندان مانند مسواک، خمیردندان و نخدندان را در اختیار خریدار قرار میدهد. مسواک موجود در این مجموعه مجهز به حسگرهای ثبت موقعیت و چگونگی حرکت مسواک است. نقشهی سهبعدی از دهان بیمار، تعداد دفعات، مدت زمان و نواحی مسواک زده شده، همه در نرمافزار قابل مشاهده و بررسی است.
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
کولیبری (Kolibree):
این شرکت مجموعهای از مسواک و بازی قابل نصب در گوشیهای هوشمند را در اختیار خریدار قرار میدهد. «کولیبری» با استفاده از پیشرفتهترین حسگرها در مسواک، چگونگی حرکت مسواک را موقعیتیابی و نقشهی سهبعدی از دهان بیمار را تهیه میکند. همچنین با استفاده از الگوریتمهای یادگیری عمیق، دستگاه عادتهای مسواک زدن افراد را یاد میگیرد و هرچه تعداد دفعات بیشتری استفاده شود، دقت انجام این کار افزایش مییابد.
کشور سازنده: اتحادیهی اروپا
آنالیز عکس با هوشمصنوعی
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۴ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۹۸ میلیون دلار |
استارتاپهای این دسته با بهرهگیری از هوش مصنوعی، به دندانپزشک در تشخیص دقیق ضایعات در کلیشههای رادیوگرافی کمک میکنند. امروزه، رادیوگرافی دندانپزشکی در کنار معاینات بالینی برای تشخیص درست مشکل بیمار کاربرد فراوانی دارد. بااینحال، هنگام بررسی رادیوگرافیها، بهدلیل نظرات مختلف افراد میتوان اطلاعات متفاوتی را به دست آورد. این اختلاف نظر میتواند به تعیین تشخیصهای متفاوت برای مشکل بیمار و در نهایت انجام درمانی جز درمان مورد نیاز منتهی شود. هزینهی این اتفاق برای بیمار و دندانپزشک زیاد و تعیین تشخیص درست، یکی از مهمترین بخشهای انجام یک درمان درست است. حدود ۴ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در این استارتاپها ۲۴.۵ میلیون دلار است.
برخی استارتاپهای این دسته از قرار زیر هستند:
دنتیاِیآی (Denti.Ai):
«دنتیاِیآی» یک سرویس تحلیل تصاویر دندانپزشکی بر پایهی خدمات ابری و هوشمصنوعی است. با این سرویس دندانپزشکان میتوانند در کوتاهترین زمان ممکن تصاویر را تحلیل و بهترین راهکار برای درمان را انتخاب کنند. با استفاده از ابزارهای این پلتفرم، تصویر از نظر وجود ضایعات پاتولوژیک بررسی شده و با قراردهی نشانگر کامپیوتر بر روی هر کدام از دندانها، وضعیت پوسیدگی و پریودنتال دندان نمایش داده میشود.
کشور سازنده: ایالاتمتحدهامریکا
پرل (Pearl):
محصول شرکت «پرل»، نرمافزاری است که با استفاده از الگوریتمهای هوشمصنوعی و بررسی عکس رادیوگرافی از روش یادگیری عمیق، میتواند ضایعات موجود در کلیشهی رادیوگرافی را تا سه برابر نسبت به میانگین دندانپزشکان بیشتر تشخیص دهد.
کشور سازنده: ایالاتمتحدهامریکا
آموزش
تعداد استارتاپهای بررسی شده در این حوزه | ۳ |
مجموع سرمایهی جذب شده برای استارتاپهای این حوزه | ۸.۱۵ میلیون دلار |
استارتاپهای این دسته شامل محتواهای آموزشی بهصورت فیلم یا کلاسهای حضوری است. امروزه، با توجه به سرعت زیاد تولید علم و نیاز به بروزرسانی مطالبی که دندانپزشکان در دانشگاه آموختهاند، استارتاپها و مؤسسات گوناگونی اقدام به یاد دادن مطالب تئوری و کلینیکی دندانپزشکی کردهاند. افزونبراین، تعدادی از این دورهها شامل مباحثی است که به دندانپزشکان در دورهی دانشگاهی تدریس نمیشود و با فراگیری این مباحث دندانپزشکان میتوانند به گسترش کسبوکار خود بپردازند. نزدیک به ۳ درصد از استارتاپها در این دسته هستند و میانگین سرمایهگذاری در این استارتاپها ۲.۷ میلیون دلار است.
یکی از شاخصترین استارتاپهای این دسته از قرار زیر است:
استئوکوم (Osteocom):
این استارتاپ دارای پلتفرمی متشکل از تعداد زیادی از ویدیوهای آموزشی برای دندانپزشکان است. دندانپزشکان میتوانند با خرید دورههای آموزشی و گذراندن مراحل تدریس شده، گواهی یادگیری آن مبحث را نیز دریافت کنند.
کشور سازنده: اتحادیهی اروپا
نتیجهگیری
استارتاپهای قابلتوجهی در حوزهی دندانپزشکی در حال فعالیت هستند و در طی چند سال اخیر شاهد افزایش تعداد استارتاپهای دندانپزشکی و همچنین افزایش سرمایهگذاری در خارج از کشور بودهایم.
همانگونه که در مقاله بررسی شد، تعداد استارتاپهای دندانپزشکی تولیدکنندهی الاینرهای شفاف ارتودنسی، نرمافزارهای مدیریت مطب، نوبتدهی آنلاین دندانپزشکی و خدمات دندانپزشکی در محل در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است. در ایران عمدهی استارتاپهای فعال در این حوزه مربوط به تولید تجهیزات یا مواد مصرفی شایع (و نه تجهیزات نوآورانه) و نرمافزارهای مدیریت مطب هستند. همچنین، در سالهای اخیر شاهد گسترش استارتاپهای آموزشی (برای دندانپزشکان و دانشجویان) و همچنین مشاورههای آنلاین و خدمات از راه دور بودهایم.
افزونبر مواردی که در این مقاله به آنها اشاره شد، استارتاپهای متعدد دیگری در دندانپزشکی هستند که میتوان از آنها الگو گرفت؛ اما در همین دستهبندیهای گفتهشده فرصتهای بسیاری وجود دارد که نه تنها در بازار ایران نوظهور و بکر هستند، بلکه بسیاری از آنها هنوز در دنیا به اندازهی کافی توسعه نیافتهاند یا سهم بازار قابلتوجهی بهدست نیاوردهاند.
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%