در این قسمت از ویدیوکستهای مدلین، دکتر آیدین پرنیا در خصوص دانشگاههای نسل سوم توضیحاتی را ارائه نمودند. در این مطلب به نکاتی مانند اهمیت ترویج کارآفرینی در دانشگاهها و فرهنگ کارآفرینی اشاره شده است.
متن ویدیوی ترویج کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی
چند سالی است که بحث کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.
بخشی از آن مربوط به سیاستهای کلان کشور است که به طور مثال در آن به دانشگاه نسل سوم یا همان دانشگاه کارآفرین بها داده شده است. ما میخواهیم امروز درباره آن صحبت کنیم که دانشگاهها برای ترویج کارآفرینی چه کارهایی لازم است انجام دهند.
تا امروز بسیاری از دانشگاهها در کشور با هدف ترغیب افراد به ورود به حوزه کارآفرینی، رویدادهایی برگزار کردهاند. اینگونه رویدادها اغلب رویدادهای آموزشی – ترویجی هستند که در مدت کوتاهی برگزار میشوند، مانند استارتاپ ویکندها.
خروجی این رویدادها اغلب افرادی هستند که علاقهمند به انجام کاری در حوزه کارآفرینی شدهاند و حتی شاید درک آنها از این حوزه کامل نشده باشد (+) و تنها تهییج و ترغیب شدهاند که وارد این حوزه شوند و تجربه کنند. هیچوقت نمیتوان از این رویدادها انتظار داشت که یک تیم منسجم و یک ایده شکل گرفته کامل بیرون بیاید و اغلب همان افرادی هستند که علاقه مند شدهاند.
برای آنکه افراد علاقهمند بتوانند واقعا کاری انجام دهند و رویدادهای ما حاصل مفیدی داشته باشد ما نیاز به بستری برای فعالیت کارآفرینانه آنها داریم. منظور از بستر، فضای فیزیکی برای کار کردن آنها نیست. منظور از بستر این نیست که یک فضای کاری مثل فضاهای استارتاپی خیلی شیک و مدرن با رنگهای جذاب آماده شود تا افراد بنشیند و آنجا کار کنند.
منظور من از بستر برنامههایی است که در آن آموزش، منتورشیپ و مشاوره وجود دارد و کمک می کند افراد علاقهمند بتوانند ایده خود را از مرحله ایده به واقعیت تبدیل کنند. این برنامهها با استفاده از مشاورها، منتورها و مدرسهای متخصص و مناسب میتوانند به افراد کمک کنند تا ریسک راهاندازی کسب و کار خود را کاهش دهند. و در نهایت این برنامهها با ارتباط برقرار کردن بین تیمها، استارتاپها، سرمایهگذارها و شرکتهای فعال در این حوزه میتوانند امکان ورود سریعتر و بهتر تیمها به بازار را فراهم کنند.
ولی از همه اینها گذشته آن چیزی که منجر به تبدیل شدن یک دانشگاه به دانشگاه کارآفرین میشود فرهنگ کارآفرینی است. فرهنگ کارآفرینی باید در تمام لایهها و ساختارهای دانشگاه ایجاد شود و با هدف ترویج آن به همه آموزش داده شود. هدف ما این نیست که همه کارآفرین شوند اما میخواهیم تعداد اندک کارآفرینهای بالقوهای که در فضای دانشگاههای ما حضور دارند، پیدا شوند و بتوانند در بستر دانشگاه کارآفرینی کنند و این فرهنگ است که میتواند یک دانشگاه کارآفرین را به نقطه مناسب خود برساند.
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%