تجربهای از روند تحول در سیستمهای بهداشتی و لزوم تمرکز بر دگرگونی سیستم سلامت
همهگیری کووید-۱۹ موتور محرکی برای تغییر و دگرگون شدن کسبوکارها و سیستمهای مختلف بهویژه سیستمهای بهداشتی بوده است. این تغییرات در راستای دیجیتالی شدن مراقبتهای بهداشتی و استفاده از فناوریهای نوظهور در حوزهی سلامت بوده است. از جمله مزایای این تحول در سیستمهای سلامت استفاده از راهحلهای جدید و نوآورانه در برخورد با مشکلات گذشته، بهبود تجربهی کاربری بیماران، چشمانداز بهتر و عملکرد بهتر با توجه به دسترسی به دادههای بیشتر و شفافتر و شکلگیری همکاری موثرتر میان سازمانهای مختلف بوده است.
در قسمت ۶۳ از پادکست the big unlock، دکتر استفانی لار مدیر ارشد فناوری اطلاعات در monument health به بیان تجربیات خود در زمینهی ایجاد تغییر و تحول در سیستمهای سلامت از زمان وقوع همهگیری کووید-۱۹ میپردازد.
تجربهای از روند تحول در سیستمهای بهداشتی و لزوم تمرکز بر دگرگونی سیستم سلامت
پزشکی با علایق دیجیتال
دکتر استفانی لار (Stephanie Lahr)، فارغالتحصیل رشتهی پزشکی و تخصص داخلی از دانشگاه تگزاس است و تجربهی بسیار زیادی در زمینهی مدیریت سیستمهای سلامت، نوآوری و ایجاد ارتباط میان فناوری و سیستم پزشکی و کارکنان بخش سلامت دارد.
وی به مدت ۳ سال در meditech در زمینهی مشاوره به پزشکان فعالیت نموده و هماکنون بهعنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات در monument health مشغول به کار است.
تجربه Monument Health در اجرای سریع تحول در سیستم بهداشتی
Monument Health بخشی از شبکهی مراقبت کلینیک Mayo است که در داکوتای جنوبی مستقر است. این مرکز خدمات درمانی را در ۳۳ تخصص مختلف در غرب داکوتای جنوبی و شرق وایومینگ ارائه میدهد و دارای ۵ بیمارستان و ۴۰ کلینیک تخصصی در این منطقه است. بیش از ۵۰ درصد از جمعیت داکوتای جنوبی را مردم روستایی تشکیل میدهند.
پیش از وقوع همهگیری، سیستم بهداشتی از ابزارهای قدیمی مانند تلفن، پرسشنامه و غیره استفاده میکرد تا بتواند اطلاعات را از جمعیتی که کیلومترها با مراکز شهری فاصله دارند، جمعآوری نماید و به نیازهای آنها پاسخ دهد. با این حال Monument Health در مدت زمان تنها ۲ هفته به سرعت ابزارهای فناوری و دیجیتال خود را بهبود بخشید. آنها برای مدیریت بیماران خود از ابزارهایی مانند مراقبت از راه دور بیمار توسط پرستاران، تریاژ آنلاین برای بیماری کووید-۱۹، سیستمهای آزمایش آنلاین بهصورت دورهای و معاینهی بیماران بهصورت آنلاین استفاده میکنند.
در ابتدای این گفتوگو دکتر لار به اختصار به معرفی و شرح مسئولیت خود در monument health میپردازد. از جمله مسئولیتهای اصلی دکتر لار در این مجموعه دریافت اطلاعات از بخشهای مختلف مانند بخش مالی، سیستم پروندههای الکترونیک، بخش بایگانی اطلاعات بیماران و غیره در راستای بررسی عملکرد ابزارهای مورد استفاده و شناسایی مشکلات کادر درمان و بیماران برای یافتن و ارائه راهحلهای مناسب در بهترین زمان برای مشکلات موجود است.
شروع همهگیری، شروع یک تحول!
دکتر لار به این موضوع اشاره میکند که با شروع همهگیری کووید-۱۹ گروهی از متخصصان و مشاوران در حوزههای مختلف برای طراحی برنامه telemedicine در این سازمان تشکیل شد و برنامهای مانند مشاورههای آنلاین را که پیش از وقوع همهگیری پیشبینی میکردند بتوانند طی دوسال بهویژه در مناطق دورافتاده پیش ببرند، تنها در مدت ۲ هفته به نتیجه رسانده و بستر فعالیت را برای پزشکان و پرستاران فراهم کردهاند.
دکتر لار به این موضوع اشاره میکند که پیش از وقوع همهگیری کووید-۱۹، سیستمهای کار پارهوقت برای کادر درمان فعال شده بود. به دلیل اینکه برخی از بیماران در مناطق بسیار دور قرار داشته و دسترسی به آنها مشکل بود فضایی برای کار در منزل و مراقبتهای از راه دور و انواع نرمافزارهای مورد نیاز برای پزشکان و پرستاران فراهم شده بود.
یکی از عوامل مهم در پیشرفت سریع telemedicine در دوران همهگیری، داشتن زیرساختهای مناسب برای آنها بود. بدین صورت در دوران همهگیری در خانه نیز ارائهدهندگان خدمات سلامت را فعال نگه داشتهاند و به راحتی توانستهاند پزشکان و پرستاران را به کار در منزل و از راه دور ترغیب نمایند.
با این سیستم در دوران همهگیری و اشغال شدن فضای درمانی با بیماران مبتلا به کووید-۱۹، مراقبتهایی مانند مراقبت از کودکان و بیماران دیابتی از راه دور در محیطی ایمن هم برای پزشکان و هم برای بیماران فراهم شدهاست.
با استفاده از این بستر پزشکان میتوانند گروه بزرگتری از بیماران را مراقبت کرده و با آنها حتی در بیمارستانها در ارتباط باشند و به جای آنکه پزشک روزانه چندین بار به اتاق بیمارهای مختلف سر بزند تعداد دفعات کمتری مراجعه کرده و با بیمار خود در ارتباط باشد. او میگوید«با این طرح میتوانیم حمایت بیشتری از همکارانم انجام دهیم».
درک بهتر سختی کار پزشکان و پرستاران در دوران همهگیری
دکتر لار بیان میکند: «با شروع همهگیری به این مسئله که شغلهای مرتبط با مراقبت بهداشتی مانند پزشکان و پرستاران از نظر فشار کاری، احساسی و فکری بسیار سختی هستند، بیشتر درک شد. برای همین این افراد نیاز دارند تمام ابزارهای مورد نیاز برای کار آنها فراهم شود. سالهای زیادی صرف آموزش آنها شده، پس باید ابزارهای مناسب جهت بهترین بازدهی فعالیت در اختیار آنها قرار گیرد».
دکتر لار در مورد مراقبتهای بیماران مزمن از راه دور میگوید: «در اوایل همهگیری به این فکر کردیم که ممکن است این دسته از بیماران نیاز به مراقبتهای بیشتری بیش از آن چیزی که ما برای آنها در نظر گرفتهایم، داشته و به درستی ندانیم چه مواردی مانند آزمایش نیاز داشته باشند. برای همین سیستم تریاژ آنلاین و مشاورهی تلفنی توسط پرستاران را راهاندازی کردیم. بیماران با استفاده از دستگاههای مختلف مانند دماسنج اطلاعات خود را ثبت و در صورت نیاز ما با آنها تماس میگیریم».
در سیستم سلامت دادن اطلاعات شفاف بسیار اهمیت دارد. اینکه روند ارائهی خدمات توسط مجموعه به چه صورت انجام میشود باید برای بیمار شفاف باشد.
برای کنترل بیماران کووید-۱۹ در حال طراحی برنامهای هستیم که بیمار بتواند بدون نیاز با تعامل با فردی به مکانهایی که توسط مجموعه معرفی شده رفته و آزمایش دهد. در صورتی که جواب تست مثبت بود، برنامهای برای مراقبت در منزل برای شخص در نظر بگیریم. این رویکرد سبب شده است برای مدیریت بیماران دیابتی و قلبی نیز همین رویکرد را در پیش بگیریم.
برنامهای که دکتر لار در پیش دارد این است که خانوادهها بتوانند یک پروفایل داشته و اطلاعات خود را بهصورت مداوم در آن ثبت کنند.
سیستمهای مراقبتهای بهداشتی میتوانند کیفیت و کارایی خود را با داشتن بنیادی قوی در دادهها و تجزیه و تحلیلها بهبود بخشند. دادهها باید شفاف باشند. دسترسی به آن میتواند به بیماران کمک کند تا در مورد اطلاعات بهداشتی خود بیشتر بدانند. از نظر تعامل با بیمار دیجیتال، بکارگیری ترکیبی از ابزارهای خودکار، برای حفظ تجربه مراقبتهای شخصی سازیشده، کلید بهبود مراقبت است.
در پایان دکتر لار به مدیران سیستمهای بهداشتی توصیه میکند که «زمان آن فرا رسیده است که تمرکز خود را از بهینهکردن سیستمها و استفادهی حداکثری، روی تغییر دادن و دگرگون کردن سیستمها بگذاریم».
معرفی پادکست
the big unlock پادکستی دربارهی روند تحول دیجیتال در مراقبتهای بهداشتی است.
در هر بخش میزبان پادکست paddy padmanabhan با حضور مهمانی از مدیران بخشهای بهداشتی و فناوری، در مورد چگونگی بهوجود آوردن نوآوری و استفاده از فناوریهای نوظهور در مراقبتهای بهداشتی برای ایجاد تجربهای بهتر برای بیماران به گفتوگو میپردازد.
وبسایت: www.thebigunlock.com
لینک کستباکس: https://castbox.fm/channel/2753229?country=us
لینک اپلپادکست: https://podcasts.apple.com/us/podcast/the-big-unlock/
گوگل پادکست: https://podcasts.google.com/feed/thrbigunlock
معرفی میزبان پادکست
آقای پدی پادمانابان (Paddy padmanabhan) در زمینهی هدایت استراتژیهای تحول و رشد دیجیتال در بخش بهداشت و درمان و فناوری فعالیت کرده و مشاور سازمانها و استارتاپها در حوزهی سلامت دیجیتال است.
او در رشتههای مدیریت کسبوکار در موسسهی مدیریت هند، کارشناسی ارشد بازرگانی در دانشگاه شیکاگو و استراتژی تجزیه و تحلیل دادهها و آمار حوزهی سلامت در دانشکدهی پزشکی دانشگاه هاروارد تحصیل کردهاست.
وی در حال حاضر بهعنوان مدیرعامل شرکت damo consulting مشغول به فعالیت است. این شرکت در زمینهی توسعه و اجرای استراتژیهای تحول دیجیتال، استراتژیهای رشد بازار، تحول برند و هوشمندی در بازار بهداشت و درمان فعالیت میکند و به استارتاپها، سازمانها و شرکتها مشاوره میدهد.
او بهعنوان یک رهبر و مبتکر در استراتژی تحول دیجیتال و مشاوره رشد استراتژیک شناخته میشود.