در این ویدیو، مهندس محمدرضا سبحان، مدیر عامل باشگاه کارآفرینی تیوان، در این ویدیو سه جزء مهم اکوسیستم کارآفرینی یعنی کارخانه نوآوری، فضای کار اشتراکی و شتابدهنده را معرفی کردهاند.
متن ویدیوی شتابدهنده ، کارخانه نوآوری یا فضای کار اشتراکی
فضاهای کار اشتراکی، فضاهایی هستند که در اختیار استارتاپها یا کسبوکارهای کوچک قرار میگیرند تا بتوانند با هزینه خیلی کمتری محیط کسبوکاری خود را راه بیاندازند. معمولا مجموعههایی هستند که در یک فضای حدود 200-300 متری میزهای کاری قرار دارد. استارتاپها یا کسبوکارهای کوچک میتوانند بروند یک صندلی یا یک میز کار را برای خودشان بگیرند و با کمترین هزینه آنجا مشغول به کار شوند. گاهی اوقات دفاتر کوچکی هم کنارشان هست.
فضاهای کار اشتراکی کاری به ایده کسبوکاری کسی ندارند و خیلی فیلترهای سنگینی ندارند و ورود به آنها خیلی راحتتر است. مهمترین اتفاقی که در فضاهای کار اشتراکی میافتد کنار هم بودن است. تیمها میتوانند از هم یاد بگیرند، به هم یاد بدهند و به هم سینرژی بدهند برای اینکه رشد سریعتری داشته باشند.
فضاهای کار اشتراکی میتوانند اولین مرحله ورود یک استارتاپ به یک فضای کارآفرینی باشند. وقتی یک نفر ایدهای به ذهنش میرسد میتواند بیاید در یک فضای کار اشتراکی و آنجا یک میز کار بگیرد و عملا وارد اکوسیستم کارآفرینی شده بدون اینکه این ورود خیلی سخت باشد.
مرحله بعدی ورود، معمولا ورود به یک شتابدهنده میتواند باشد. استارتاپ حالا قویتر شده، یک MVP یا محصول اولیه برای خودش ساخته و میتواند به سرمایهگذار حرفهای که شتابدهنده است ارائه دهد. و بگوید من میخواهم این ایده را توسعه دهم.
شتابدهندهها میتوانند در این حوزه کمک کنند. معمولا شتابدهندهها یک سرمایهگذاری کوچک که اصطلاحا به آن میگوییم pre-seed یا پیشبذری را روی استارتاپ انجام میدهند. الان یک عدد بین 70 تا 100 میلیون تومان است و یک سهم کوچکی را بین 10 تا 15 درصد از استارتاپ میگیرند. و کمک میکنند استارتاپ در یک دوره 6ماهه یا 8 ماهه رشد کند تا بتواند به سرمایهگذاران مرحله بعدی ارائه دهد. این سرمایهگذاران angelها یا VCها هستند و استارتاپ سرمایه seed را دریافت میکند.
برای آشنایی با مراحل و روشهای جذب سرمایه استارتاپها مقاله «سه روش جذب سرمایه استارتاپها» را مطالعه نمایید.
کارخانههای نوآوری در واقع شکلگیریشان از کارخانه آزادی بود که یک کارخانه قدیمی را برداشتند و تبدیل کردند به مجموعهای که در حوزه کارآفرینی فعالیت میکند. این اسم بعدا به جاهای دیگر هم تسری پیدا کرد و کارخانههای نوآوری دیگر هم شکل گرفتند.
در واقع شاید نتوان گفت که اصول خاصی برایش نوشته شده اما تصور شخص من و تیم ما این است که کارخانه نوآوری باید یک مجموعهای از تمام فعالان کارآفرینی را کنار هم داشته باشد. یعنی همه کسانی که قرار است کمک کنند چرخ کارآفرینی بچرخد، میتوانند یک عضو باشند یا یک عنصرشان در کارخانه نوآوری حضور داشته باشد.
علاوه بر اینکه استارتاپها آنجا حضور دارند، فضاهایی برای VCها میتواند وجود داشته باشد، فضاهایی برای انجلها، سرویسدهندهها، شتابدهندهها. که اینها کنار هم کار کنند و حضورشان در یک فضای کارآفرینی باعث شود که دسترسی به آنها راحتتر باشد و سرعت عمل بالاتری را بتوانند پیدا کنند. حتی خود این مجموعهها میتوانند آنجا با هم کار کنند و سینرژی ایجاد کنند و عملا سرعت یا قدرت بیشتری پیدا کنند.
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%
- Criteria 0%