در این قسمت از ویدیوکستهای مدلین، دکتر علی گنجیزاده، همبنیانگذار و عضو هیات مدیرهی شرکت اَوِسِن، درباره اقتصاد سلامت و اهمیت درک مفاهیم اصلی آن در موفقیت کسب و کارها به طور خلاصه توضیح میدهند. در این ویدیو مفاهیم اصلی اقتصاد سلامت و لزوم توجه به آنها برای تیمهای استارتاپی سلامت شرح داده میشود.
متن ویدیوی نکاتی از اقتصاد سلامت برای استارتاپها
در بحث اقتصاد سلامت، تعریفی وجود دارد با نام Total Health Expenditure یا هزینهکرد کلی سلامت که شامل هزینههای یک سال یک فرد برای بهبود عملکرد و حفظ سلامت وی میشود. در کشورهایی که وضع سلامت خوبی دارند، Total Health Expenditure از ۸ تا ۱۰ درصد از GDP یا تولید ناخالص داخلی هر کشور را شامل میشود. نکتهی قابل توجه برای کسب و کارها تعریف Total Health Expenditure است، یعنی کسبوکارها زمانی که طراحی خدمات یا طراحی مداخله را انجام میدهند، بهتر است به گونهای این کار را انجام دهند که منجر به افزایش هزینهکرد کلی سلامت نشود چرا که دولت و مردم از افزایش این هزینه استقبال و حمایت نمیکنند و در نهایت در طولانیمدت منجر به شکست کسب و کار میشود زیرا خدماتش خریداری نخواهد داشت.
مفاهیم دیگری در اقتصاد سلامت که برای استارتاپها مفید است، مفهوم کالی یا Quality Adjusted Life Year و مفهوم دالی یا Disability Adjusted Life Year است. کالی به این معنی است که یک خدمت چگونه میتواند منجر به افزایش امید به زندگی شود یا اینکه کیفیت زندگی یک فرد را تا پیش از مرگ وی بهبود بخشد. بهطور مثال فرض کنید یک استارتاپ، خدمتی را طراحی میکند که منجر به افزایش طول عمر یک فرد دیابتی نمیشود اما میتواند کیفیت زندگی وی را بهبود بخشد و همین موضوع سبب میشود که کالی برای آن فرد بالاتر رود.
مفهوم دیگری که به آن اشاره شد، مفهوم دالی بود. دالی به این معنا است که ما چه کاری انجام دهیم که فرد در سالهای زندگی خود، بهتر زندگی کند و برخلاف مفهوم کالی هست. به این معنا که فرض کنیم که فردی مبتلا به سرطان است و ما کاری کنیم که این فرد بتواند عملکرد بهتری در شغل خود داشته باشد و راحتتر کار کند تا نفع بهتری برای جامعهی خود داشته باشد. پس میتوان نتیجهگیری کرد که مفاهیم کلی اقتصاد سلامت برای کسبوکارها مهم هستند زیرا با این مفاهیم کسبوکارها میتوانند بیزنسمدلهای بهتری طراحی کنند و در طولانیمدت موفق باشند.