در این ویدیو که بخشی از درس «طراحی مدل کسب و کار برای استارتاپهای سلامت» است، دکتر آیدین پرنیا از جریان درآمدی میگوید. وی با ارائهی تعریفی اولیه و مثالی روشن برای این تعریف، نشان میدهد که چگونه جریان درآمدی میتواند باعث توسعه یا شکست یک کسب و کار شود.
متن ویدیوی طراحی مدل کسبوکار برای استارتاپهای سلامت
پنجمین جزیی که باید در طراحی مدل کسبوکار به آن توجه کرد، جریان درآمدی است. این مبحث در عین اینکه ما را وارد بحثهای مالی میکند، بخش بسیار مهمی است. بخشی که امکان اِعمال خلاقیت در آن وجود دارد و در بسیاری از موارد، موفقیت یک کسبوکار وابسته به طراحی مناسب این جزء است. مفهوم جریان درآمدی بسیار ساده است. چگونه در ازای ارزشی که برای مشتری خلق کردهاید، کسب درآمد کنید. در اینجا منظور سود نیست، بلکه revenue یا درآمد است؛ روش دریافت پول از مشتری. در ازای چه چیزی؟ در چه مدت زمانی؟ با چه سازوکاری؟ این موضوع بسیار فراتر از مسائلی مانند اختصاص درگاه پرداخت و غیره است و گاهی اوقات بسیار پیچیده خواهد بود.
مثالهای زیادی در این زمینه وجود دارد که در اینجا به دلیل فرصت محدود از ورود به جزییات پرهیز کرده و در حد کوتاهی به آن اشاره میکنیم. جریان درآمدی باید در ذهن مشتری، با ارزش ایجاد شده همراستا باشد.
به عنوان مثال، شما یک سیستم نوبتدهی پزشکی طراحی کرده و میخواهید ایجاد درآمد کنید. میخواهید این درآمد را از سمت پزشک ایجاد کرده و از بیمار بابت هزینهها پولی دریافت نشود. در این سیستم بابت هر تراکنش پرداخت به پزشک، درصدی دریافت میشود. زمانی که این مدل کسبوکار و خدمت را ارائه میدهید، متوجه میشوید که علیرغم بسیار خوب بودن سامانه و محصول شما، پزشکان از آن استقبال نمیکنند.
پس از مصاحبه با مشتریها متوجه میشوید که پزشکان تمایلی ندارند از هزینهای که برای ویزیت دریافت کردهاند، درصدی به شما بدهند. شاید دوست نداشته باشند از سامانهی شما برای تراکنشها استفاده کنند. یعنی مدلی که برای جریان درآمدی طراحی کردهاید باعث شده علیرغم اینکه محصولتان یک سامانهی نوبتدهی بسیار خوب است، مورد استقبال قرار نگیرد. در حالی که تجربه نشان داده اکثر پزشکان تمایل دارند با سامانههای نوبتدهی مدل ثبتنامی کار کنند، بدون اینکه در آن سامانه تراکنش مالی بین پزشک و بیمار انجام شود.
پس جریان درآمدی به تنهایی میتواند باعث شکست و به نتیجه نرسیدن یک محصول خوب شود، و در عین حال میتواند باعث تمایز یک محصول نسبت به رقبا شود.
این ویدیو، بخشی از درس «طراحی مدل کسبوکار برای استارتاپهای سلامت» از دورههای آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین (مدلینلب) است. برای ثبتنام در این دوره و مشاهدهی کامل این ویدیو میتوانید به وبسایت medlean.ir مراجعه کنید.