بازاریابی دیجیتال امروزه جزء جداییناپذیر هر کسبوکار و استارتاپی است. هزینه کمتر، هدفمند بودن و مقیاسپذیری و امکان تحلیل دادهها، تنها برخی از مزیتهای بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی است. در این درس از ویدیوهای آموزشی مدلینلب، علیرضا عبادوز، همبنیانگذار کافه گلدون و مشاور بازاریابی دیجیتال، 9 جزء کلیدی بازاریابی دیجیتال را معرفی میکند.
متن ویدیوی 9 جزء کلیدی بازاریابی دیجیتال
برای اینکه بازاریابی دیجیتال در ذهنتان خیلی بهتر نقش ببندد، من آن را برایتان در یک مدل نه قسمتی تقسیم کردم. کل بازاریابی دیجیتال 9 بخش اصلی دارد. آن بخشها چی هستند؟ به ترتیب:
اول وبسایت شماست. بعد تبلیغات آنلاینی است که در فضای وب انجام میدهید. SEM یا Search Engine Marketing یعنی جذب مخاطب از موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ، یاهو و غیره است.
چهارمی، ایمیل مارکتینگ است که یکی از کانالهای خیلی خوب برای جذب کاربر برگشتی یا به اصلاح retargeting است. شبکههای اجتماعی (Social Media) که فراوانی خیلی زیادی دارد، مخاطبان خیلی زیادی دارد و نرخ رشد خیلی خوبی برای استارتاپها دارد. Content Marketing بازاریابی از طریق محتوا است. اینکه ما چطور با انتقال محتوای ارزشمند به کاربرهایمان آنها را درگیر کسبوکارمان کنیم و اعتماد بین آنها ایجاد کنیم.
دوتا نکته آخر: آنالتیکس، یعنی اینکه ما بتوانیم دادههای کاربرهایی را که حالا از کانالهای مختلف وارد سایتمان میشوند ثبت کنیم. رفتار آنها را در سایتمان، در اپلیکیشنمان دقیقا ثبت کنیم و در نهایت ببینیم چه اتفاقی دارد میافتد. و این فرایند فروش را اصلاح کنیم.
آخرین جزء هم آنلاین PR یا در واقع روابط عمومی آنلاین است. یعنی اینکه چکار کنیم که برندمان را در فضای آنلاین معرفی کنیم. جایگاهمان را در دنیای دیجیتال به مخاطبهایمان بشناساند. این 9 بخش پازل دیجیتال مارکتینگ را میسازد.
این ویدیو، بخشی از درس «مقدمات بازاریابی دیجیتال» از دورههای آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین (مدلینلب) است. برای ثبتنام در دورههای مدلینلب و دسترسی به این درس میتوانید به وبسایت medlean.ir مراجعه کنید.