مفهوم مدیریت، انجام کار از طریق دیگران (getting work done through others) است. کارآفرینان یرای هدایت کسبوکارشان به سمت موفقیت، نیاز دارند تا علاوه بر تقویت مهارتهای تخصصی و تکنیکال خود، مهارتهای مدیریتیشان را نیز تقویت کنند.
در این قسمت از ویدیوهای آموزشی مدلینلب، دکتر فرداد درودی، مدیر کشوری برنامهی مشترک سازمان ملل متحد در زمینهی ایدز جمهوری اسلامی ایران (UNAIDS)، دربارهی ردههای مدیریتی، وظایف و نقشهای هر کدام و مهارتهایی که باید بر آن مسلط باشند توضیح میدهد.
متن ویدیوی «وظایف و مسئولیتهای مدیران کسبوکار»
بهطور سنتی وظایف یک مدیر در ۴ حیطه تقسیمبندی میشود:
- برنامهریزی (planning): عبارت است از تعیین اهداف سازمانی و روش رسیدن به آن اهداف.
- سازماندهی (organizing): تعیین سمتها و وظایف کارکنان در سازمان، به منظور نیل به اهداف سازمانی.
- هدایت و رهبری (leading): عبارت است از انگیزه دادن و الهام بخشیدن به کارکنان در راستای نیل به اهداف سازمانی.
- کنترل (controlling): (که راجع به آن بیشتر صحبت خواهیم کرد) نظارت بر پیشرفت کار برای رسیدن به اهداف و انجام اقدامات اصلاحی چنانچه کارهایی که لازم است، انجام نشود یا دیر انجام شود.
در این چارچوب میشود مدیران را به ۴ دسته کلی تقسیم کرد:
مدیران رده بالا (top manager)
مدیرانی هستند که جهتگیری کلی سازمان و اهداف اصلی را تعیین میکنند، در جهت انتقال و حرکت منابع اقدام میکنند، ضمن اینکه بر نیل به رسیدن به اهداف اصلی نظارت میکنند.
مدیران میانی (middle managers)
مدیرانی هستند که اهداف اصلی را به اهداف میانی ترجمه میکنند. اینها حد واسط میان مدیران رده اول و مدیران رده بالا هستند. کارشان برنامهریزی و تخصیص بودجه برای اجرای فعالیتهای زیرواحدها است و تمام این کارها را برای دستیابی به آن اهداف میانی انجام میدهند.
مدیرهای رده اول (first line managers)
کسانی هستند که با کارکنانی که وظایف غیرمدیریتی دارند، در تماس هستند. آنها کارکنانی را که تازهوارد هستند، آموزش میدهند. وظیفهی استفادهی بهینه از منابع بر عهدهی اینهاست، همینطور وظیفهی کنترل و پایش در سطوح پایینتر.
این ویدیو، بخشی از درس «مدیریت و رهبری» دورههای آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین (مدلینلب) است. برای ثبتنام در دورههای مدلینلب و دسترسی به این درس میتوانید به وبسایت medlean.ir مراجعه کنید.