کاربردهای هوش مصنوعی در حوزههای مختلف گسترش بسیاری یافتهاست. سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای استفادهی هوشمندانهتر از این تکنولوژی در سلامت دیجیتال، لازم است که با کاربردهای آن دقیقتر آشنا شویم.
در این بخش از ویدیوهای آموزشی مدلینلب، دکتر اشکان یوسفی، همبنیانگذار و مدیر فناوری استارتاپ سلامت اسمارتدنت، برخی کاربردهای ابزارهای هوش مصنوعی در سلامت دیجیتال را توضیح میدهد.
برای آشنایی اولیه با تاریخچه، وضعیت کنونی، چالشها و آیندهی هوشمصنوعی ویدیوکست «هوش مصنوعی چیست؟» را مشاهده کنید.
متن ویدئو «برخی ابزارهای هوش مصنوعی در سلامت»
ابزارهایی که برای هوش مصنوعی develop شده یا توسعه داده شده، هر کدام دارد کار خاصی را انجام میدهد. کسی که میخواهد در این حوزه فعالیت بکند (مثلاً یک پزشک) باید ببیند این ابزارهایی که توسعه داده شده و مثل قطعات یک ماشین میمانند؛ کدامهایشان به دردش میخورد. آن قطعه را بگیرد و برای آن هدفی که دارد، آن اپلیکیشنی که دارد، استفاده بکند. خب، چندتایش را توضیح بدهیم.
API (Application Programming Interface)
اینها هرکدام یک ابزار هستند. به اصطلاح متخصصان کامپیوتر هرکدام یک API هستند. API یعنی چه؟ API یعنی یک جعبه سیاه (black box) که یک ورودی و یک خروجی دارد. شما ورودی را میدهی بهت خروجی را میدهد. به این میگویند API. که این را داخل نرمافزارها استفاده میکنند برای اینتگریشنی (inetgration) که با هم دارند. نرمافزارها با همدیگر از طریق API صحبت میکنند، مثل آدمها که با زبان با هم صحبت میکنند. هرکدام از این ابزارها یک API هست که شما میتوانی برای آن اپلیکیشن نهاییات استفاده بکنی.
اگر به یادگیری برنامهنویسی هوش مصنوعی علاقه دارید و نمیدانید از کجا شروع کنید، مقالهی «نقشه راه یادگیری برنامهنویسی هوش مصنوعی برای دانشجویان و دانشآموختگان علوم پزشکی» میتواند برایتان مفید باشد.
پیشبینی تقاضا (Demand Forecasting)
به فرض demand forecasting میآید چه کار میکند؟ بر اساس دیتاهای گذشته و بر اساس دادههایی که داریم، مثلاً میتواند بگوید این تعطیلات بیمارستان x میزان ورودی اورژانساش چقدر میشود. خب وقتی ما این را جلو جلو از ۴ روز قبل بدانیم، تعداد دکترهایی که آن شیفت میایستند، پرستارهایی که شیفت میایستند، و مثلاً ابزارها و داروها و اینطور چیزهایی که نیاز دارند را در زمانی که دارند آماده میکند که آن موقع تراکم جمعیت نشود. این یک کاربرد.
چتبات (Chat Bot)
چتبات (chat bot) چه کار میکند؟ این الان در قسمت خدمات مشتریان (customer service) یا درقسمت فروش (sales) خیلی کاربرد دارد. مشتری زنگ میزند؛ مشتری را هدایت میکند. یا فرض بکنیم یک اپلیکیشن برای بیمارستان باشد، بخصوص بیمارستانهای لوکستر شاید بتوانند از این استفاده بکنند؛ که مریض سوالش را بپرسد. آن چتبات و آن هوش مصنوعی تشخیص میدهد سوال چیست. مریض میخواهد آزمایش کرونا بدهد. الان هم در این فصلیم. میآید چه کار میکند؟ این چتبات راهنماییاش میکند که «خب آزمایش کرونا داری؟» طرف را به آزمایشگاه وصل میکند. چکلیست را برایش میفرستد؛ «قبل از اومدن اینها رو بیار». یا «این ساعت تا این ساعت بیا».
خب خیلی از آن افرادی که پای تلفن مینشینند و این سؤالات تکراری را هی جواب میدهند، خسته هم میشوند و حوصلهشان هم سر میرود. بعضی وقتها ممکن است مریض ناراضی بشود و بگوید «با من برخورد خوبی نداشتن» و اینها. این ابزار میتواند جایگزین آن قسمت بشود.
این ویدیو، بخشی از درس «هوش مصنوعی و کاربردهای آن در سلامت» از دورههای آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین (مدلینلب) است. برای ثبتنام در دورههای مدلینلب و دسترسی به این درس میتوانید به وبسایت medlean.ir مراجعه کنید.