قیمت‌گذاری استراتژیک چیست

0 137

قیمت‌گذاری محصول در دورانی که برای هر محصول، چندین جایگزین وجود دارد، اینترنت امکان بررسی و مقایسه قیمت‌ها را فراهم کرده و تغییر هوشمند قیمت‌ها به لطف تکنولوژی میسر شده، فرایند پیچیده‌ای است. دیگر هیچ نسخه واحدی برای انتخاب قیمت یا تخفیف مناسب وجود ندارد. قیمت‌گذاری، نیاز به پایش مداوم تغییرات محیط و رفتار مشتریان و رقبا دارد.

در این ویدیو، دکتر فرشته کاظمی‌پور، مدیر نوآوری آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین و سردبیر مدلین‌مگ، قیمت‌گذاری استراتژیک و ویژگی‌های کلیدی آن را معرفی می‌کند.

 

متن ویدیوی «قیمت‌گذاری استراتژیک چیست»

حال قیمت‌گذاری استراتژیک چیست؟ قیمت‌گذاری استراتژیک به این معناست که ما توازنی بین مقدار فروش و قیمت‌هایمان برقرار کنیم. قرار نیست همیشه روی یک قیمت ثابت باشد. قیمت‌گذاری استراتژیک به صورت پویا و مداوم شرایط بازار را چک می‌کند و تصمیم می‌گیرد که چطور قیمت‌گذاری انجام دهد.

قیمت‌گذاری استراتژیک چند ویژگی اصلی دارد: یک اینکه ارزش‌محور است. یعنی در هر مرحله و شرایطی به این مساله توجه می‌کند که هر محصول چه ارزشی برای مشتری ایجاد می‌کند و آن را مبنای اصلی قرار می‌دهد. زیرا به هرحال محصول برای اینکه فروش رود باید برای مشتری ارزشمند باشد و مشتری باید در فرآیند قیمت‌گذاری در نظر گرفته‌شود.

دو اینکه پیش‌فعال است یعنی صبر نمی‌کند تا تغییری در بازار رخ بدهد و بعد فکر بکند که چگونه قیمت را تغییر دهد. مثلا پیش‌بینی می‌کند که اگر من دارم می‌بینم که رقیبی در حال ورود به بازار است، من کاری کنم که مشتریان من را بیشتر و بهتر انتخاب کنند. مثلا فرض کنید اسنپ وقتی مشاهده کرد که تپسی در حال ورود به بازار است، کاری می‌کرد که وفاداری مشتریان خود را بیشتر کند، برنامه‌های وفاداری پیاده کند، کلوپ مشتریان تعریف کند یا اینکه تخفیف تعریف بکند تا این‌طوری بتواند مشتریان را سمت خود نگه دارد.

سه اینکه سودمحور است یعنی اینکه به سود شرکت توجه می‌کند ولی لزوما این سود را در رقابت در نظر نمی‌گیرد. لزوما به این مساله کاری ندارد که شرکت من نسبت به رقبا در چه وضعیتی است. از آنها جلوتر هستم یا عقب‌تر. مثل زمان‌هایی که در مسائل تربیتی گفته می‌شود خودت را با خودت مقایسه کن، این را در نظر می‌گیرد که من، در شرکت خودم با این سرمایه‌گذاری‌ای که انجام می‌دهم، چگونه می‌توانم بیشترین سود را بدست بیاورم و این را در قیمت‌گذاری‌هایش نیز در نظر می‌گیرد.

می‌شود گفت که قیمت‌گذاری استراتژیک مزیت‌های همه‌ی قیمت‌گذاری‌های قبلی را سعی می‌کند بدست بیاورد و این‌گونه برنامه (plan) قیمتی بهتری برای شرکت تعریف کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.