صنایع جایگزین در تحلیل رقبا
استراتژی اقیانوس آبی راهکاری است که در سال 2004 توسط چان کیم و رنه مابورنیا معرفی شد. این استراتژی که در مقابل راهکارهای کلاسیک تحلیل رقبا معرفی شده است، این ایده را مطرح میکند که تنها راه بدست آوردن بیشترین سهم از بازار و دستیابی به بیشترین سود، گذشتن از رقبا، ایجاد یک نیاز و بازار جدید و تسخیر آن بازار است. اقیانوس آبی، نامی است که کیم و مابورنیا به این فضا و بازار جدید اختصاص دادهاند. در مقابل مفهوم اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز قرار دارد که استعارهای از بازارهای فعلی و شکلیافته در صنعت است. این بازارها به علت تعداد بسیار بالای رقبا، درست مانند یک اقیانوس پر از کوسه شکارچی، قرمز و خونین هستند.
کیم و مابورنیا، راهکارهای مبسوط و دقیقی برای پیادهسازی استراتژی اقیانوس آبی در سازمانهایی با ابعاد و زمینه کاری مختلف ارائه دادهاند و یکی از این راهکارها، بررسی صنایع جایگزین و محصولاتی است که می توانند با محصول اصلی ما رقابت کنند.
این ویدیو بخشی از درس «تحلیل رقبا و ورود به اقیانوس آبی» در برنامه مدلینلب است که در آن، نسیم لحیمگرزاده مفاهیم مرتبط با استراتژی اقیانوس آبی و راهکارهای پیادهسازی این استراتژی در کسب و کارهای مختلف را توضیح میدهد.
متن ویدیوی «صنایع جایگزین در تحلیل رقبا»
چه محصولاتی میتوانند به عنوان جایگزین با محصول اصلی ما رقابت کنند؟
بیایید سه مدل محصول را در نظر بگیریم که در رقابت با محصول ما قرارمیگیرند. اولین نوع از این محصولات را با نام محصولات مشابه میشناسیم؛ اینها محصولاتی هستند که فرم و کارکردشان دقیقا مشابه با محصول ماست.
دسته دوم، محصولات جانشین هستند. اینها محصولاتی هستند که فرم متفاوتی دارند؛ ولی کارکردشان مشابه است. یک مثال خیلی خوب میتواند تمامی ابزارها و روشهایی باشد که به شما کمک میکند در بررسی وضعیت مالی و اقتصادی خودتان کمک کند. این کار را شما خودتان میتوانید با یک کاغذ و قلم انجام دهید یا میتوانید از یک دستیار کمک بگیرید یا از یک نرمافزار یا اپلیکیشن موبایل استفادهکنید. اینها فرمهای مختلفی از یک محصول هستند که کارکرد مشابه دارد.
دسته سوم، محصولات جایگزیناند. اینها فرم و کارکرد متفاوتی دارند، اما هدفشان با محصول ما یکسان است. برای این که بهتر درکشان بکنیم، شاید بهتر باشد مثالی بزنیم؛ فرض کنید هدف من این است که یک بعدازظهر را با دوستانم دور هم بگذرانیم. من انتخابهای متعددی دارم. میتوانم به سینما یا رستوران یا پارک یا شهربازی بروم. اینجا ما با چهار محصول مختلف روبرو هستیم که در واقع هیچ شباهتی به هم ندارند، نه از جهت فرم و نه از جهت کارکرد. تنها مورد مشترک میان آنها، هدف از ایجاد آنها است که فراهم آوردن سرگرمی برای افراد مختلف است.