استراتژی رقابت جودو چه زمانی کاربرد دارد؟

0 84

استراتژی جودو راهکاری است که با تکیه بر مهارت مدیران شرکت، کسب و کارها را در مقابله با رقبای قدرتمند خود یاری می‌نماید. این استراتژی بر اساس شباهت‌های بالقوه‌ای که ورزش جودو دارد، پایه‌ریزی شده است و هسته اصلی آن، تبدیل نقطه قوت رقیب به نقطه ضعف است.

در این استراتژی، به جای رقابت رو در رو با رقبای قدر، بر سرعت عمل و تفکر خلاق تاکید می‌گردد تا کسب و کار ضمن پایداری در مقابل رقبای قدرتمند، بتواند در شرایط حساس و سخت به اهداف خود دست یابد. استراتژی جودو در کسب و کار بر سه اصل حرکت، کنترل تعادل و استفاده از قدرت اهرمی استوار است که هر کدام به یک ابزار رقابتی برای کسب و کارهای کوچک تبدیل می‌گردند.

این ویدیو بخشی از درس «استراتژی رقابت» در برنامه مدلین‌لب است که در آن، محبت رضوانی مناسب‌ترین زمان‌ برای استفاده از استراتژی جودو را توضیح می‌دهد.

 

متن ویدیو «استراتژی رقابت»

چه مواقعی باید از استراتژی جودو استفاده کنیم؟

۱. در زمانی که در استراتژی‌های اصلی کسب و کار ما رویاروی شدن با رقبا مطرح باشد. در بسیاری از مواقع روبرو شدن با رقبا در برنامه اصلی شرکت ما و در برنامه کار‌های اساسی ما نیست.

۲. در مواقعی که رقبای ما از نظر قدرت و اندازه از ما بزرگتر هستند. به طور مثال شرکت «الف» ۱۰ برابر از ما درآمدش بیشتر است، شرکت «ب» ۱۰ برابر شرکت ما کارمند دارد.

۳. اگر به طور مستقیم با شرکت رقیب رو به رو شویم احتمال برد بالایی نخواهم داشت. در واقع در مواقعی که احتمال برد ما پایین بیاید بهتر است از استراتژی جودو استفاده کنیم.

۴. شرایطی که نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و شرایطی که خیلی آینده روشنی ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.