مفهوم دسترسی‌پذیری در طراحی رابط کاربری

0 900

طراحی رابط کاربری فرآیند طراحی رابط کاربری برای ماشین‌ها و نرم افزارهای کامپیوتری، تجهیزات خانگی و دستگاه‌های الکترونیکی با تاکید بر بیشینه نمودن قابلیت استفاده آسان و ایجاد یک تجربه کاربری خوشایند است. یک رابط کاربری مناسب، محیطی ساده و با بهره‌وری بالا برای کاربر فراهم می‌نماید که به او در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند.

طراحی رابط کاربری نیازمند درک صحیح و کاملی از نیازهای کاربر و ویژگی‌های پلتفرم موردنظر  است. طراح با پیش‌بینی نیازهای آتی کاربران تلاش می‌کند تا رابط کاربری ساده و قابل فهم طراحی نماید تا نیازهای پیش‌بینی شده را تامین نماید. طراح رابط کاربری مفاهیم مرتبط با طراحی نحوه تعامل انسان با ماشین، طراحی بصری و معماری داده را برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌نماید.

این ویدیو بخشی از درس «طراحی رابط کاربری» در برنامه مدلین‌لب است که در آن، علی حاجیلویی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ مجیکاردیو، به تعریف و تشریح دسترسی‌پذیری در اصول طراحی رابط کاربری می‌پردازد.

علی حاجیلویی، دانش‌آموخته هنر و معماری، مدرس دوره‌های آنلاین و حضوری طراحی رابط کاربری و موسس و ایده‌پرداز وب‌سایت آموزشی دیزایناسور است. او در حال حاضر هم‌بنیان‌گذار استارتاپ مجیکاردیو. با سابقه همکاری با استارتاپ‌های داخلی و خارجی برای خلق محصولات دیجیتال در حوزه‌های مختلف است.

 

متن ویدیوی «مفهوم دسترسی‌پذیری در طراحی رابط کاربری»

دسترسی‌پذیری(Accessibility) به این موضوع می‌پردازد که ما چه کار‌ها و اقداماتی را می‌بایست انجام دهیم تا سرویس ما برای تعداد افراد بیشتری قابل استفاده باشد. فرقی نمی‌کند که از سرویس‌های ما یک فرد عادی، یک توان‌یاب و یا روشن‌دل استفاده می‌کند تا افرادی که از اختلالات عصبی رنج می‌برند یا مشکلات شنوایی دارند. دسترسی‌پذیری به این موضوع می‌پردازد که شما سیستم‌های خود را بهینه کنید تا افراد بیشتری از سیستم شما استفاده کنند.

نمونه‌ای از مفهوم دسترسی‌پذیری

فرض کنید یک اپلیکیشن درخواست خودرو وجود دارد که (کاربر) سمت راننده ناشنواست و مسافر از این موضوع اطلاعی ندارد. اگر مسافر با راننده تماس بگیرد ممکن‌است راننده نشود، تماس از دست رفته و باعث نارضایتی و شکایت شود.

یکی از کار‌های خوبی که یکی از اپلیکیشن‌های این حوزه برای این افراد انجام داده‌است این است که برای کسانی که ناشنوایی دارند پروفایل مخصوص ایجاد می‌کند و مسافر زمانی که بخواهد تماسی را ایجاد کند، می‌بیند که فرد راننده ناشنوا است و از پیام‌های متنی استفاده می‌کند و تماس نمی‌گیرد.

در حقیقت ما در دسترسی‌پذیری، کار با سرویس‌های خود را برای اکثر افراد ممکن می‌کنیم. حال ممکن‌است فردی از ناشنوایی رنج ببرد، ممکن‌است فردی دارای محدودیت‌های بینایی و کور‌رنگی باشند.

پس رنگ‌هایی که در پروژه خود استفاده می‌کنیم، بسیار در دسترسی‌پذیری محصول ما دخیل و مهم هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.