۷ بخش مهم ارائه‌ی آسانسوری موفق

0 931

ارائه‌ی آسانسوری، ارائه‌ای کوتاه و اثرگذار است که کسب‌وکار را در مدت کوتاه 30 تا 90 ثانیه معرفی می‌کند. هر کارآفرینی ممکن است فرصتی بسیار کوتاه برای ارائه کسب‌وکارش به فردی اثرگذار پیدا کند و نحوه ارائه او در این موقعیت بسیار تعیین‌کننده است. بنابراین، ارائه‌ی آسانسوری، مهارتی است که همه بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها باید به آن مسلط باشند. 

در این قسمت از ویدیوهای آموزشی مدلین‌لب، دکتر فرهنگ باقری، مدیر کارخانه نوآوری های‌وی، 7 بخش مهم یک ارائه آسانسوری موفق را به ترتیب اولویت توضیح می‌دهد. 

متن ویدیوی 7 بخش مهم ارائه‌ی آسانسوری

داشتن تسلط کافی برای تمامی صاحبان مشاغلی که می‌خواهند یک ارائه‌ی خوب از کسب‌وکارشان داشته باشند امری لازم و حیاتی است. یکی از روش‌های ارائه، ارائه‌ی آسانسوری است که در این مطلب بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد و در مطالب آینده با انواع ارائه‌های دیگر آشنا خواهیم شد.

ایده‌ی کلی ارائه‌ی آسانسوری بیان می‌کند که شما باید در هر شرایطی، توانایی ارائه‌ی ایده‌ای از کسب‌وکارتان را در مدت زمان ۳۰ ثانیه داشته باشید. همانگونه که از اسم این روش مشخص است، ممکن است شما مدیران مهم شرکت‌هایی را که می‌توانند در کسب‌وکارتان تاثیر بسیاری داشته باشند، در یک محل ملاقات کنید و به‌دلیل اینکه فرصت کافی برای صحبت با آن اشخاص وجود ندارد، زمان شما به میزان حرکت یک آسانسور از طبقه یکم تا طبقه‌ی دهم یک مجموعه باشد که زمان بسیار کوتاهی است. در این زمان کوتاه برای ایجاد یک ارتباط خیلی خوب و موثر جهت معرفی کسب‌وکار خود به وی، باید توجه کنید که چه مواردی را ذکر نمایید. بسته به میزان زمان در دسترس موارد زیر به ترتیب برایتان کارساز خواهد بود که ۴ مورد اول بسیار مهم هستند و ۳ مورد بعدی در صورت داشتن زمان بیشتر برایتان مفید خواهد بود.

۱. خودتان را بسیار کوتاه معرفی کنید: چه کسی هستید، در چه جایگاه و موقعیتی قرار دارید و چه کاری انجام می‌دهید.

۲. مشکلی که شناسایی کرده‌اید در حوزه‌ای که می‌تواند تاثیر گذارباشد چیست؟ تنها و تنها در مدت کوتاه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی را که شناسایی کرده‌اید، بیان کنید. ممکن است سرویس یا محصول شما توانایی حل چندین مشکل را داشته باشد اما باید به اساسی‌ترین مشکلی که حل می‌کنید، اشاره کنید.

۳. راه حل مناسبی را که برای مشکل دارید، بیان کنید. شیوه‌ی راه حلتان را شرح دهید و بیان کنید که چگونه خلق ارزش می‌کنید.

۴. در آخر باید بیان کنید که چه کسانی مخاطب و مشتری شما هستند.

این ۴ مورد، مواردی هستند که می‌توانند یک ارتباط موثر در مدت زمان کوتاه میان شما و فرد مورد نظر ایجاد کنند.

در ادامه اگر وقت بیشتری در اختیار داشتید، موارد زیر را نیز به ارائه‌ی خود اضافه کنید.

۵. تفاوت خلق ارزش خود و رقبایتان را مختصر بیان کنید؛ به‌عنوان مثال، شما یک سیستم تبلیغاتی دارید که در گذشته به یک شکل انجام می‌شده اما اکنون با روش شما به شکل بهتری انجام می‌شود.

۶. از مدل مالی و چگونگی درآمدزایی خود بگویید که شاید برای فرد شنونده جذاب باشد.

۷. اعضای دیگر گروه را بسیار کوتاه معرفی نمایید. مثلا، شخصی از یک سازمان مهم در گروه شما فعالیت می‌کند که بیان حضور وی می‌تواند به عنوان لنگری برای عمیق‌تر کردن ارتباطتان با فرد مورد نظر عمل کند و آن را مستحکم‌تر کند. حتی اگر افراد گروه اشخاص سرشناسی نباشند نیز بیان نام آن‌ها خالی از لطف نیست زیرا ممکن است آن شخص از پیش برخی از افراد گروه را بشناسد.

این ویدیو، بخشی از درس «تأمین مالی استارتاپ‌ها و ارائه آسانسوری» از مرحله مقدماتی آزمایشگاه نوآوری دیجیتال سلامت مدلین (مدلین‌لب) است. برای ثبت‌نام در دوره‌های مدلین‌لب و دسترسی به این درس می‌توانید به وب‌سایت medlean.ir مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.