راهنمای راهاندازی استارتاپ برای متخصصان سلامت
کارآفرینی و راهاندازی یک کسب و کار موفق در حوزه سلامت، امروزه بیش از هر زمان دیگری به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. آینده سلامت نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در سرتاسر جهان در گرو فناوریهای نوین و کاربرد روزافزون آنها در حوزه سلامت است.
ما در مجموعه مدلین معتقدیم که متخصصین حوزه سلامت اعم متخصصین رشتههای مختلف علوم پزشکی ، کادر و پرسنل درمان، مدیران بیمارستانها و سازمانهای سلامتمحور و مهندسین فعال در حوزه سلامت، به علت شناخت عمیق و واقعی از نیازها، معضلات و فرصت های موجود در این صنعت، بهترین کاندید برای راهاندازی یک کسب وکار موفق هستند.
در بخش اول این مقاله در ابتدا مشخصات و ویژگی های اصلی یک ایده موفق در حوزه سلامت دیجیتال بررسی میگردد و در بخش دوم نقشهراه مدلین برای راهاندازی یک استارتاپ موفق سلامت دیجیتال به تفصیل بررسی میگردد.
یک ایده عالی چه ویژگیهایی دارد؟
یک ایده عالی، یکی از مهمترین ملزومات یک استارتاپ موفق است. با اینکه هیچ راهی برای تضمین موفقیت یک ایده وجود ندارد، اما مشخصات و ویژگیهایی هستند که وجود آنها شانس موفقیت ایده شما را به صورت قابل ملاحظهای افزایش میدهند. در ادامه این بخش، برخی از مهمترین شاخصهای موفقیت ایده را بررسی میکنیم.
نقشه استارتاپ های حوزه سلامت مدلین را دیدهاید؟ آخرین آپدیت این نقشه را با حضور 228 استارتاپ ایرانی پیشتاز در این حوزه در مدلین بخوانید.
ایده خوب باید مبتنی بر یک مشکل واقعی و عمیق باشد.
مهمترین ویژگی یک ایده عالی، این است که حول محور یک مشکل و نیاز واقعی طراحی شده باشد. هنر شما به عنوان کارآفرین یافتن مشکلی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند و ناامیدانه به دنبال یافتن یک راهحل برای این مشکل باشند.
ایده بهتر است مبتنی بر تجربه شخصی شما باشد.
کارآفرینی مسیری پرچالش و سخت دارد و شما به عنوان رهبر و مسئول هدایت کسب و کار، باید توانایی، علاقه و اشتیاق زیادی برای پیمودن این مسیر داشته باشید، به عبارتی شما باید عاشق این ایده و استارتاپ خود باشید. به همین دلیل، با تمرکز بر مشکلی که خود آنرا تجربه کردید و با دردها، ناراحتی، مشکلات پنهان و نادیده مرتبط با آن آشنا هستید، علاوه بر اینکه درک بهتری از نیازها و راهکارهای مناسب برای رفع آن دارید، احتمالا شوق و انگیزه درونی بیشتری برای غلبه بر چالشها و موفقیت محصول و استارتاپ خود خواهید داشت.
ایده شما بهتر است با نگاه به آینده طراحی شده باشد.
استارتاپ شما در صورت موفقیت احتمالا سه تا پنج سال دیگر به یک وضعیت پایدار و مناسب خواهد رسید. به همین دلیل برای تضمین و تداوم موفقیت کسب وکار خود، باید روندهای مختلف تکنولوژی و راهکارهای نوین تکنولوژیمحور را درنظر داشته باشید. به این ترتیب با پیشرفت تکنولوژی و گسترش کاربرد آنها در جنبههای مختلف زندگی، استارتاپ و راهکار شما همچنان قابل استفاده و تاثیرگذار خواهد بود.
برای ایدهپردازی، از نگاه یک متخصص نگاه کنید.
مهمترین مزیت رقابتی شما به عنوان یک متخصص در حوزه سلامت، دانش تخصصی، تجربه عملی و شناخت واقعی از مشکلات و معضلاتی است که سایر افراد قادر به تشخیص آنها نیستند. این شما هستید که می توانید نیازهای واقعی را بشناسید و راهکارهایی علمی، قابل اجرا و موثر برای غلبه بر آنها ارائه دهید. دقت کنید که راهکارهای کلی و عمومی برای همه قابل دسترس است و احتمالاً پیش از شما، افراد زیادی برای پیادهسازی آنها تلاش کردهاند. در این شرایط با تمرکز بر یک بیماری یا مشکل تخصصی و تکیه بر تجربه و دانش خود، شانس موفقیت ایده خود را افزایش میدهید.
ایده سلامت باید توجیه علمی داشته باشد.
راهاندازی یک کسب و کار در حوزه سلامت دیجیتال، با سایر حوزههای عمومی بسیار متفاوت است. در حوزه سلامت و به خصوص در حوزه سلامت دیجیتال، راهکارهای پیشنهاد شده باید از دید علم پزشکی و از دید دانش فنی، منطقی، قابل اجرا و پیادهسازی باشند. به همین دلیل حتما پیشینه علمی و مقالات و پژوهشهای مرتبط با موضوع و راهکار پیشنهادی خود را درنظر بگیرید.
ایده بهتر است تکنولوژی محور باشد.
استفاده از راهکارهای تکنولوژیمحور ، علاوه بر اینکه امکانات متعددی مانند فرصت جمعآوری و تحلیل داده را در اختیار شما قرار میدهد، امکان کپیبرداری و تقلید از راهکار شما را به صورت قابلملاحظهای کاهش میدهد. بدین ترتیب شما زمان بیشتری برای به دست آوردن سهم خود از بازار و تثبیت کسب و کار خود به عنوان یک رقیب قدرتمند، در اختیار خواهید داشت.
مشکلی را انتخاب کنید که بازار بزرگی داشته باشد.
راه اندازی کسب و کار هزینههای مادی و معنوی زیادی به دنبال دارد به همین خاطر شما باید شانس موفقیت و درآمدزایی خود را تا حد ممکن بالا ببرید. یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام دهید، توجه به اندازه بازار انتخابی است. شما باید ایده خود را حول مشکلی طراحی کنید که افراد زیادی به آن مبتلا باشد و درواقع بازار بزرگی برای ایده شما متصور باشد.
ایده خوب، ارزش پیشنهادی جدیدی ارائه میدهد.
زمانی که از نوآوری صحبت میکنیم، معمولا این تصور پیش میآید که هیچ کس پیش از شما روی این ایده کار نکرده است. اما واقعیت چیز دیگری است. علاوه بر ایده، مدل درآمدی، نحوه ارتباط با مشتری و در یک کلام ارزش پیشنهادی استارتاپ شما باید با سایر رقبایتان متفاوت باشد و نوآوری تنها محدود به ایده نیست.
کدام ایده استارتاپی شکست میخورد؟
در این بخش چهار مورد از مهمترین مشخصاتی که منجر به شکست یک ایده میشوند را معرفی میکنیم.
هرگز با یک ایده بد شروع نکنید.
همانطور که گفتیم موفقیت استارتاپ در گرو عوامل متعدد و زیادی است که باید به بهترین نحو طراحی و اجرا شوند. با این وجود ایده یک عامل مرکزی و مهم در موفقیت استارتاپ است. یک ایده بد را به هیچ وجه نمیتوان به خوبی اجرا کرد، بنابراین زمان خود را برای یک ایده بد تلف نکنید.
راهکاری برای همه مشکلات ارائه ندهید.
یکی از ویژگیهای یک ایده خوب، جامعیت آن است. اما منظور از یک ایده جامع، ایدهای است که تمامی جوانب مشکل انتخابی ما را دربرگرفته و نیازهای مرتبط به آنها را برطرف نماید. اگر راهکار شما قرار است همه مسائل سیستم سلامت را حل کند و نیازهای مختلف ولی بیربط مشتریان شما را برطرف نماید، شکست این ایده را حتمی خواهد بود.
تنها به تکنولوژی پیشرفته اکتفا نکنید.
استفاده از راهکارهای تکنولوژیمحور یکی از محورهای اصلی کارآفرینی سلامت دیجیتال است. اما تاریخچه کسب و کار پر از محصولاتی است که بر پایه پیشرفتهترین تکنولوژی روز طراحی شدهاند ولی از آنجاییکه ارزش پیشنهادی چندانی برای مشتریان خود نداشتند، شکست خورده اند. بنابراین همواره به این نکته دقت کنید که مهمترین چیزی که به مشتریان خود عرضه خواهید کرد ارزش پیشنهادی شما خواهد بود.
وارد یک بازار پررقیب نشوید.
رقابت با سایر کسب و کارها در هر بخشی از سیستم سلامت، اجتنابناپذیر است اما بازارهای پر رقیب معمولاً اشباع شدهاند و امکان نوآوری و ارائه یک ارزش منحصربفرد در آنها بسیار کمتر است. بنابراین تنها در صورتی وارد این بازارها شوید که مطمئن باشید، ارزش پیشنهادی شما نوآوری قابل توجهی نسبت به تمامی رقبای فعال دیگر در آن بازار دارد.
وبینار «چگونه ایده کسب وکاری خود را پیادهسازی کنم؟»
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد ایدهپردازی و مشخصات یک ایده موفق در حوزه سلامت نیاز دارید، می توانید در وبینار «چگونه ایده کسب و کاری خود را پیادهسازی کنم؟» که در روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشتماه برگزار میشود شرکت کنید. با شرکت در این وبینار شما این فرصت را خواهید داشت تا در یک جلسه مشاوره رایگان با منتورهای متخصص مدلین شرکت کرده و راهکارهای مناسب برای ورود به دنیای کارآفرینی را بررسی کنید.
نقشهراه مدلین برای موفقیت استارتاپهای سلامت دیجیتال
سَم التمن، بنیانگذار YCombinator در کتاب Startup Playbook فرمول کارآفرینی و راهاندازی یک استارتاپ موفق را بر اساس چهار محور اصلی یک ایده عالی، یک تیم فوقالعاده، یک محصول بینظیر و یک اجرای بینقص تعریف کرده است. به گفته سم التمن، هر تیمی که بتواند این چهار اصل را به طور همزمان اجرا و پیادهسازی کند، موفقیت کسب و کار نوپای خود را تضمین کرده است.
این فرمول در ظاهر ساده و قابل دسترسی به نظر میرسد ولی مانند تمام مفاهیم به ظاهر ساده در دنیا، پیادهسازی و اجرای این فرمول در عمل به این سادگی نیست. مسیر کارآفرینی و ایجاد یک استاتارپ جدید، پیچیده و مبهم است و پیمودن آن نیاز به اشتیاق، شجاعت، دانش، مهارت و مشاوره دقیق و تخصصی دارد.
راهاندازی استارتاپ دریچهای برای ورود شما به دنیای کسب و کار و تجارت است. این دنیای جدید، دانش، اطلاعات، مهارتها و تجربیات نو و منحصربفردی را میطلبد که شما احتمالا پیش از این با آنها آشنا نبودید یا آنها را به صورت عملی و کاربردی تجربه نکردید. همانطور که گفتیم این مسیر ناآشنا و مبهم است ولی نشانهها، شاخصها، نقشه راه و از همه مهمتر، راهنماهایی وجود دارند که پیمودن این مسیر و شناخت خطرها و هشدارهای موجود در آن را تسهیل خواهند کرد.
مجموعه مدلیت بر اساس شناخت و تجربه خود در راهاندازی کسب و کارهای سلامت دیجیتال، مسیری را طراحی کرده است که شما را در مسیر تبدیل ایده خام به یک کسب وکار مقیاسپذیر و قابل سرمایهگذاری راهنمایی کند. برای اینکه این نقشه راه را بهتر درک کنیم، این مسیر را به سه مرحله ایدهپردازی، جذب سرمایه بذری و شتابدهی تقسیمبندی میکنیم و هر کدام را به تفصیل معرفی میکنیم.
مرحله اول: ایدهپردازی
یافتن ایده
در بخش اول این مقاله در مورد ایدهها و نحوه ارزیابی آنها به تفصیل صحبت کردیم. همانطور که اشاره شد، اولین گام در ارائه یک ایده عالی، یافتن یک مشکل عمیق، واقعی و بزرگ است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم میکنند. شما به عنوان یک متخصص سلامت، فرصت بزرگی دارید که مشکلات مختلف موجود در سیستم سلامت را از نزدیک لمس کنید و بتوانید بر اساس تخصص، علاقه، تجربه شخصی و انگیزه خود مشکل موردنظر خود را بیابید.
شناخت مشتری
مانند هر کسب و کار دیگری، استارتاپها نیز بدون داشتن مشتری که حاضر به پرداخت هزینه در ازای خدمت/محصول ارائه شده باشد، نمیتوانند به کار خود ادامه دهند. به همین دلیل پس از شناخت مشکل، باید گروه مشتریان هدف کسب و کار خود را بشناسید. گروه مشتری هدف، مشکل انتخابی شما را با پوست، گوشت و استخوان درک میکنند و افرادی هستند که ناامیدانه به دنبال یافتن راهحلی برای حل این مشکل باشند.
دقت کنید، گروههای مختلفی از افراد ممکن است به عنوان مخاطب محصول / خدمت استارتاپ شما قرار بگیرند ولی انتخاب گروه مشتریان اصلی برای ادامه کار و ایدهپردازی موفق ضروری است.
اعتبارسنجی
بعد از شناخت مشتری مهمترین کاری که باید انجام دهید، اعتبارسنجی مشکل انتخاب شده است. فرآیند اعتبارسنجی معمولا بر اساس روش «تست مامان» انجام میشود. این روش که توسط راب فیتزپاتریک در کتابی به همین نام معرفی شده است، در واقع مجموعه راهکارهایی است که به شما کمک خواهد کرد از طریق مصاحبه و کفتکو با گروه مشتریان هدف، به میزان اهمیت، عمق و کستردگی مشکل منتخب خود پی ببرید.
روش تست مامان، اگر به درستی پیاده شود، به شما کمک خواهد کرد که میزان اهمیت و عمق مشکل موردنظر را از دیدگاه گروه مشتریان هدف بررسی کنید. همچنین، میتوانید نکات و جنبههای جدید مرتبط با مشکل یا گروه مشتریان هدف را کشف کنید و بینش عمیقتری نسبت به این گروه، نیازها و معضلات واقعی و عمیق آنها به دست آورید.
در نهایت، اگر این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید، آماده ورود به مرحله بعد یعنی انتخاب راهکار هستید.
انتخاب راهکار
زمانی که در مورد ایده استارتاپی صحبت میشود، معمولا منظور راهکار پیشنهاد شده برای حل یک مشکل مشخص است. در این مرحله و پس از تعیین مشکل اعتبارسنجیشده میتوانیم در مورد راهکار ایده آل خود را طراحی کنیم. نگاه تخصصی و شناخت عمیق از مسايل به شما به عنوان یک متخصص حوزه سلامت، این فرصت را میدهد که راهکارهای علمی، موثر و تخصصی ارائه نمایید. انتخاب راهکار و ایده در عین جذابیت، نکات متعددی دارد که رعایت آنها میتواند مسیر موفقیت استارتاپ شما را هموارتر نماید. این نکات در بخش اول این مقاله به تفصیل بررسی شدند.
پایان مرحله اول
در این مرحله شما یک مشکل اعتبارسنجی شده، گروه مشتریان هدف و یک راهکار تکنولوژیمحور برای حل این مشکل دارید. در این مرحله شما آماده راهاندازی استارتاپ و ورود به مرحله پیششتابدهی هستید.
در برنامه مدلین، در این مرحله شما باید در رویداد روز ورودی شرکت نمایید. در این رویداد، مشکل و راهکار پیشنهادی از جنبههای مختلف توسط داوران مدلین بررسی میشود و به آن امتیاز داده میشود. اگر بتوانید در این رویداد امتیاز کافی به دست آورید، این مجوز را به دست می آورید که به مرحله پیششتابدهی وارد شوید.
مرحله دوم: پیششتابدهی
پس از مرحله ایدهپردازی، استارتاپ شما وارد مرحله پیششتابدهی میشود. در این مرحله هر استارتاپ پنج هدف اصلی را دنبال میکند:
- تناسب راهکار – مشکل
- تیمسازی
- تدوین طرح کسب و کار
- محاسبات و پیشبینی مالی
- جذب سرمایه بذری
تناسب راهکار – مشکل
استارتاپ شما در مرحله قبل، مشکل را اعتبارسنجی کرده و بر اساس آن راهکار خود را پیشنهاد دادهاید. در این مرحله و پیش از هر اقدام دیگری باید میزان استقبال مشتریان گروه هدف از راهکار پیشنهادی خود را بسنجید. برای این کار باید به نحوه ایده و راهکار خود را به مشتریان عرضه کنید و یک پاسخ مناسب از آنها دریافت کنید. منظور از پاسخ مناسب هر عملی است که به معنای تمایل واقعی مشتری برای خرید محصول شما تلقی شود. این پاسخ به محصول، گروه هدف و در نهایت به انتخاب شما بستگی دارد و برای هر استارتاپ به صورت اختصاصی تعریف و اجرا میشود. پیشنهاد ما این است که تا زمانی که تناسب راهکار – مشکل را تایید نکردهاید، مراحل بعدی را آغاز نکنید.
تیمسازی
شما میتوانید به تنهایی و بر اساس تجربه، تخصص و ارتباطات خود مرحله ایدهپردازی را با موفقیت طی کنید، اما توسعه کسب و کار، ساخت و طراحی محصول و ورود به بازار بدون همراهی و همافزایی تیمها ممکن نخواهد بود. این موضوع به خصوص در استارتاپهای تکنولوژیمحور در حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت است. در انتخاب همبنیانگذار و تشکیل تیم، درنظر گرفتن تخصصهای موردنیاز و ایجاد یک تیم با تنوع در دانش، تخصص و مهارت یک نکته اساسی برای موفقیت استارتاپ است. شما با درنظر گرفتن نیاز ویژه و ترکیب فعلی همبنیانگذاران، ممکن است یک متخصص فنی، متخصص مارکتینگ، متخصص توسعه کسب و کار و یا هر تخصص موردنیاز دیگر را جذب نمایید.
در این مرحله علاوه بر تکمیل تیم استارتاپی خود، باید توافقنامه همبنیانگذار را تنظیم کنید و میزان سهم هر فرد در استارتاپ را مشخص نمایید. این کار شاید چندان خوشایند نباشد، اما انجام آن از بروز اختلاف و مشکلات در آینده جلوگیری خواهد کرد.
تدوین طرح کسب و کار
طرح کسب و کار یک مستند مفصل، دقیق و مکتوب است که اهداف و شاخصهای موفقیت و راهکار استارتاپ برای رسیدن به این اهداف را با جزئیات کامل بیان میکند. طرح کسب و کار به همراه مستندات پیشبینی مالی، مهمترین مستنداتی هستند که به سرمایهگذار ارائه میشوند و در موفقیت استارتاپ در جذب سرمایه نقش تعیینکننده دارند.
تدوین یک طرح کسب و کار عالی در گرو طراحی کسب و کار و استارتاپ شما است. برای رسیدن به این هدف، شما به عنوان بنیانگذاران استارتاپ باید هفت گام زیر را با موفقیت بپیمایید:
گام اول: طراحی مدل کسب وکار
یک راهکار بینقص و عالی، نقش مهمی در موفقیت استارتاپ بازی میکند ولی مانند هر کسب و کار دیگری، موفقیت استارتاپ در گرو طراحی یک مدل کسب و کار عالی است. مدل کسب و کار منطق استارتاپ شما را در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش توصیف میکند. در این مرحله ما به شما کمک میکنیم تا ۹ جزء اصلی بوم مدل کسب و کار استروالدر را تکمیل نمایید. بوم مدل کسب و کار یک روش عالی برای طراحی مدل کسب و کار است و به شما کمک میکند تا تمامی جوانب مختلف مرتبط با کسب و کار خود را بررسی و آنها را به بهترین نحو طراحی کنید. ۹ جزء اصلی مدل کسب و کار شامل بخش مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانالهای ارتباطی، ارتباط با مشتری، جریان درآمدی، منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی، مشارکت کلیدی و ساختار هزینهها است.
طراحی مدل کسب و کار بخش مهمی از فرآیند راهاندازی استارتاپ است و چارچوب عملکردی استارتاپ شما را تعیین خواهد کرد.
گام دوم: تحقیق و تقسیمبندی بازار
تحقیقات بازار، به شما کمک خواهد کرد محیط کسب و کار، حجم بازار هدف، روندهای موجود در بازار و مهمترین و تاثیرگذارترین بازیگران بازار را بهتر بشناسید. این اطلاعات در وهله اول دیدی واقعی از وضعیت بازار به شما ارائه خواهند داد و مرحله بعدی به تعیین یک جشم انداز دستیافتنی کمک خواهند نمود.
این اطلاعات، برای شرکای تجاری و سرمایهگذاران استارتاپ شما نیز اهمیت به سزایی دارد و یکی از فاکتورهای تعیینکننده در جذابیت یک استارتاپ برای سرمایهگذاران است. با وجود اهمیت این موضوع، فرمول مشخصی برای پیادهسازی تحقیق و تقسیمبندی بازار وجود ندارد و تسلط شما بر بازار هدف، نیازهای مشتریان شما و وجود یک مشاور آگاه میتواند در انجام درست تحقیق بازار تعیینکننده باشد.
اگر بهر دلیل تحقیق بازار براساس دادههای قابل اعتماد انجام نشود، علاوه بر آنکه منابع استارتاپ هدر میرود، نتایج اشتباهی به دست میدهد که میتواند به سقوط استارتاپ شما بیانجامد.
گام سوم: طراحی، ساخت کمینه محصول پذیرفتنی
استارتاپها با وجود عدم قطعیت و ریسک بالا، در ابتدای کار منابع کمی دارند. به همین خاطر بهترین استراتژی برای کنترل منابع، ساخت تدریجی محصول، ورود محدود به بازار و دریافت فیدبک واقعی از مشتری است، استراتژیای که به نام روش ناب شناخته میشود. در این مرحله ما به شما کمک خواهیم کرد که کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) خود را طراحی نمایید. این محصول حداقل ویژگیها و مشخصات موردنیاز برای رفع نیاز پذیرندگان اولیه محصول دارد. در طراحی MVP، باید به یک تناسب خوب مابین هزینهی مالی و زمانی ساخت محصول و ارزش ارائه شده به مشتری رسید.
در ادامه و پس از طراحی MVP، ما به شما کمک خواهیم کرد تا با دریافت مشاورههای لازم و مذاکره و ایجاد ارتباط با افراد با تخصص مرتبط، کمینه محصول پذیرفتنی خود را در زمان معین و با هزینه مناسب بسازید.
گام چهارم: تحلیل رقبا
تحلیل رقبا یکی از مهمترین اقدامات برای تعیین استراتژی کلی استارتاپ شما است. پس از شناخت بازار هدف، شما به عنوان بنیانگذار یک کسب و کار باید جایگاه خود را در فضای رقابتی فعلی و میان مهمترین و اصلیترین رقبای خود تعیین کنید. همانطور که گفتیم، هر کسب وکار با محوریت برطرف کردن نیازهای مشخصی از مشتریان خود تشکیل میگردد. شما در فرآیند تحلیل رقبا باید به این پرسش پاسخ دهید که مشتریان هدف شما در حال حاضر نیاز و مشکل خود را چگونه برطرف میکنند. این راهکارهای جایگزین چه مزایایی و معایبی دارند و شما به عنوان یک رقیب جدید و نوآور چه خدمت نوینی را برای رفع نیاز مشتریان ارائه میدهید. دقیت کنید کلید موفقیت استارتاپ شما نوآوری در ارزش پیشنهادی به مشتری است و این امر جز از طریق شناخت و تحلیل رقبای اصلی خود امکانپذیر نخواهد بود.
گام پنجم: آزمون MVP
پس از ساخت MVP، باید این محصول را در اختیار مشتریان گروه هدف قرار دهید و از آنها بازخورد دریافت کنید. بدون دریافت بازخورد واقعی کسب و کار شما تقریبا هیچ ارزشی برای ارائه به سرمایهگذار ندارد. با آزمون MVP و ارائه نتایج واقعی، شما نشان خواهید داد که مشکل را به درستی شناختهاید و مشتریانی را یافتهاید که حاضر به استفاده از محصول اولیه شما شدهاند.
ما به شما کمک میکنیم تا این مرحله را با موفقیت طی کنید و بر اساس بازخورد دریافت شده، کمینه محصول پذیرفتنی خود را اصلاح و شانس موفقیت در ورود به بازار را بیشتر کنید.
گام ششم: برنامه بازاریابی
هر کسب وکاری برای موفقیت و درآمدزایی باید در مرحله ورود به بازار موفق عمل کند. موفقیت در بازار یک تعریف واحد ندارد و برای هر کسب و کار به صورت متفاوتی تعریف میشود. در این گام ما به شما کمک خواهیم کرد که مهمترین شاخصهای موفقیت استارتاپ خود در مرحله ورود به بازار را تعیین کنید و یک برنامه بازاریابی عملیاتی و دقیق برای رسیدن به این اهداف تدوین نمایید. در این برنامه شما مهمترین استراتژیهای بازاریابی محصول / خدمت خود را تدوین میکنید و اهداف و زمانبندی مناسب برای هر استراتژی را به صورت دقیق مدون خواهید کرد. این مستند به سرمایه کذاران و شرکای تجاری شما این اطمینان را میدهد که شما موانع و مشکلات ورود به بازار را به خوبی درک کردهاید و برای گذر از این موانع و ارتباط موفق با مشتریان گروه هدف خود برنامهریزی دقیق و کاربردی درنظر گرفتهاید.
گام هفتم : مستندات پیشبینی مالی
پیشبینی مالی فرآیندی است که طی آن شما به عنوان بنیانگذاران یک کسب و کار نوپا، به تخمین و پیشبینی عملکرد مالی کسب و کار خود در آینده میپردازد. در این فرآیند، میزان درآمد و هزینههای آتی کسب و کار با تکیه بر مفروضات و پیشفرضهای اولیه و دادههای موجود تخمین زده میشود. نتایج تحلیلهای مرتبط با پیشبینی مالی به صاحبان کسب و کار کمک میکند تا استراتژیهای خود را اصلاح نمایند و جریان درآمدی مطلوب برای رشد و بهبود عملکرد خود ایجاد کنند.
شما به عنوان بنیانگذار یک استارتاپ و رهبر و تصمیمگیرنده اصلی این کسب و کار باید به دانش مالی و راهکارهای پیشبینی مالی مسلط باشید. این مهارت به شما این توانایی را میدهد که اهداف واقعی و بودجه منطقی برای کسب و کار خود تعیین نمایند و با تکیه بر دانش مالی و اطلاعات بدست آمده در مذاکره با سرمایهگذاران موفقتر عمل نمایید. ما در مدلین، علاوه بر آموزش این مهارت ضروری، در امر جذب سرمایه و مذاکره با سرمایهگذار مشاوره و منتورینگ تخصصی و حرفهای ارائه خواهیم داد.
جذب سرمایه
جذب سرمایه به طور همزمان یک شاخص مناسب و یک محرک قوی در مسیر رشد و موفقیت استارتاپ به حساب میآید. پس از تدوین طرح کسب و کار و پیشبینی مالی برای استارتاپ خود، شما برای مذاکره با سرمایهگذار و جذب سرمایه بذری آماده هستید. مهمترین وظیفه شما در این مرحله آمادگی برای ارائه کسب وکار خود و مذاکره مستقیم با سرمایهگذاران مختلفی است که ممکن است به کسب و کار شما علاقمند باشند.
مجموعه مدلین، برای تسهیل فرآیند سرمایهگذاری علاوه بر بررسی و ارائه منتورینگ در مرحله آمادهسازی مستندات ارائه، طرح کسب وکار و پیشبینی مالی، چه از طریق برگزاری رویداد روز دمو و چه از طریق معرفی استارتاپ شما به سرمایهگذاران مختلف وعلاقمند به حوزه سلامت، شانس استارتاپ شما برای حذب سرمایه موفق را افزایش می دهد.
مرحله سوم: شتابدهی
استارتاپ شما پس از جذب سرمایه بذری از شتابدهندهها یا فرشتگان کسب و کار، به مرحله شتابدهی وارد خواهد شد. سرمایه بذری در این مرحله بر اساس برنامه عملیاتی استارتاپ می تواند برای ادامه تحقیق بازار، توسعه محصول یا ساخت پروتوتایپ مصرف گردد. مجموعه مدلین با همکاری گسترده با شتابدهندههای فعال در حوزه های مرتبط با سلامت دیجیتال، خدمات مشاوره، منتورینگ و ارزشگذاری استارتاپها را به شما ارائه خواهد داد.
در صورت موفقیت در این مرحله، استارتاپ شما برای جذب سرمایه در Series A و بالاتر آماده خواهد بود و این فرصت را خواهد داشت تا با توسعه بازار، توسعه محصول و جذب شرکای تجاری استراتژیک نفوذ و موفقیت خود در بازار را افزایش دهد.