در این قسمت از ویدیوکستهای مدلین، مهندس مهدی مومیوند در مورد اجرای برنامههای پیششتابدهی و مزایای برگزاری این دوره بهصورت مجازی توضیحات مهمی ارائه نمودهاند.
متن ویدیوی پیششتابدهی مجازی
در تعاریف مختلفی که از شتابدهنده وجود دارد، آن را یک سازمان میدانند. یعنی برای اجرای برنامههای شتابدهی و پیششتابدهی در اختیار داشتن زیرساخت فیزیکی در همهی موارد ضروری نیست. شتابدهنده الزاما یک فضای فیزیکی زیبا و مدرن که در آنِ واحد تعداد زیادی گروه در آنجا روی ایدهی کسبوکار خود کار میکنند، نیست. شتابدهنده یک سازمان است که میتواند مجازی یا فیزیکی باشد. برنامهی شتابدهی مجازی برنامهای است که براساس یک نیاز واقعی در اکوسیستم استارتاپی کشور توسعه داده شده است. برگزاری بخشهایی از برنامه مانند برگزاری کارگاهها و برخی جلسات با استفاده از زیرساخت اینترنت در شتابدهندههای مرسوم و فیزیکی، یک برنامهی شتابدهی مجازی تلقی نمیشود.
در دورهی پیششتابدهی آموزشها و مشاورههای لازم به گروه داده میشود تا ابعاد کلی ایدهی خود را اعتبارسنجی و ارزیابی کنند و با استفاده از مشاورههای متخصصان به آنها کمک میشود تا جزئیات و فرضیاتی را که راجع به ایدهی خود مطرح کردهاند، اعتبارسنجی و آن را در برابر مشتریان واقعی امتحان کنند. در این مرحله احتمالا هنوز گروه استارتاپ نیز به درستی شکل نگرفته است و یا در مرحلهی شکلگیری است؛ پس میتوان گفت برای انجام این فعالیتها دسترسی به زیرساخت فیزیکی و استقرار در فضای فیزیکی یک شتابدهنده الزامی نیست.
پس از دورهی پیششتابدهی، یعنی زمانی که گروه پاسخهای قانعکنندهای برای پرسشهای اساسی دربارهی کسبوکار خود پیدا کرد، میتواند دربارهی استقرار در یک فضای فیزیکی فکر کند. پرسشهایی مانند اینکه بخشهای مشتریان چه کسانی هستند، jobs to be done آنها چیست، در مسیر انجام jobs to be done با چه مشکلاتی مواجهند، رقبا چه کسانیاند، راجعبه چه حجم بازاری صحبت میکنیم و محاسبات مالی این کسب و کار چگونه است. زمانی که به این پرسشها پاسخ داده شد و اعضای گروه توانستند بهطور قانعکنندهای از پاسخهای خود دفاع کنند، میتوانیم روی آنها سرمایهگذاری بیشتری کنیم و زیرساخت فیزیکی در اختیارشان قرار دهیم. یکی از دلایلی که سبب شده نتایج عملکرد بسیاری از شتابدهندهها قابل دفاع و عرضه نباشد، این است که سعی میکنند برای پاسخ به این پرسشهای اساسی و پایهای نیز زیرساخت فیزیکی و سرمایه اختصاص دهند، در حالیکه برای انجام ارزیابیهای اولیهی اعتبارسنجی کلیات یک ایده نیازی به استقرار و فضای فیزیکی نیست.
تجربه نشان میدهد که تمام فرایند پیششتابدهی را [یعنی جایی که گروهها سعی میکنند ابعاد کلی ایدهی کسبوکار خود را ارزیابی و اعتبارسنجی کنند و آموزشهای پایهای لازم برای راهاندازی کسب و کار را دریافت کنند] میتوان با استفاده از زیرساختهای موجود فضای مجازی و استفادهی کارآمد از آن به انجام رساند.
شتابدهندهها با استفاده از برنامههای پیششتابدهی مجازی میتوانند عملکرد خود را در استفاده از زیرساختها و سرمایههای موجود بهبود بخشند. آنها میتوانند ظرفیتهای موجود خود را آزاد بگذارند و در مواردی که ضرورت دارد، گروهها مستقر شوند و زیرساخت فیزیکی به آنها اختصاص داده شود تا از آن استفاده نمایند. برنامهی پیششتابدهی مجازی این امکان را برای پیششتابدهندهها و سرمایهگذاران فراهم میکند که با هر گروهی در هر نقطه از کشور بدون درنظر گرفتن محدودیتهای جغرافیایی همکاری و تعامل خود را شروع کنند، بررسیهای اولیه را انجام دهند و اگر جذابیت لازم برای ادامهی همکاری از دید دو طرف وجود داشت، روی آنها سرمایهگذاری بیشتری انجام دهند.
توصیه میشود برای آشنایی بیشتر با برنامههای شتابدهی و پیششتابدهی، ویدیوکست «برنامههای پیششتابدهی و شتابدهی استارتاپها» را مشاهده نمایید.