پیش‌شتابدهی مجازی با مهندس مهدی مومیوند

0 1,102

در این قسمت از ویدیوکست­‌های مدلین، مهندس مهدی مومیوند در مورد اجرای برنامه‌های پیش‌شتابدهی و مزایای برگزاری این دوره به‌صورت مجازی توضیحات مهمی ارائه نموده‌اند.

متن ویدیوی پیش‌شتابدهی مجازی

در تعاریف مختلفی که از شتاب­دهنده وجود دارد، آن را یک سازمان می‌دانند. یعنی برای اجرای برنامه‌های شتابدهی و پیش‌شتابدهی در اختیار داشتن زیرساخت فیزیکی در همه‌ی موارد ضروری نیست. شتاب­دهنده الزاما یک فضای فیزیکی زیبا و مدرن که در آنِ واحد تعداد زیادی گروه در آنجا روی ایده­‌ی کسب‌وکار خود کار می­‌کنند، نیست. شتاب­دهنده یک سازمان است که می‌­تواند مجازی یا فیزیکی باشد. برنامه‌­ی شتاب­دهی مجازی برنامه‌­ای است که براساس یک نیاز واقعی در اکوسیستم استارتاپی کشور توسعه داده شده است. برگزاری بخش­‌هایی از برنامه مانند برگزاری کارگاه­ها و برخی جلسات با استفاده از زیرساخت اینترنت در شتابدهنده‌های مرسوم و فیزیکی، یک برنامه­‌ی شتاب­دهی مجازی تلقی نمی‌شود.

در دوره‌ی پیش‌شتابدهی آموزش‌­ها و مشاوره‌های لازم به گروه داده می‌­شود تا ابعاد کلی ایده­‌ی خود را اعتبارسنجی و ارزیابی کنند و با استفاده از مشاوره‌های متخصصان به آن­‌ها کمک می‌­شود تا جزئیات و فرضیاتی را که راجع به ایده‌­ی خود مطرح کرده­‌اند، اعتبارسنجی و آن را در برابر مشتریان واقعی امتحان کنند. در این مرحله احتمالا هنوز گروه استارتاپ نیز به درستی شکل نگرفته است و یا در مرحله‌ی شکل‌گیری است؛ پس می‌­توان گفت برای انجام این فعالیت‌­ها دسترسی به زیرساخت فیزیکی و استقرار در فضای فیزیکی یک شتابدهنده الزامی نیست.

پس از دوره‌ی پیش‌شتابدهی، یعنی زمانی که گروه پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای پرسش‌­های اساسی درباره­‌ی کسب‌وکار خود پیدا کرد، می‌­تواند درباره‌ی استقرار در یک فضای فیزیکی فکر کند. پرسش‌هایی مانند اینکه بخش‌­های مشتریان چه کسانی هستند، jobs to be done آن‌­ها چیست، در مسیر انجام jobs to be done با چه مشکلاتی مواجهند، رقبا چه کسانی‌اند، راجع‌به چه حجم بازاری صحبت می­‌کنیم و محاسبات مالی این کسب و کار چگونه است. زمانی که به این پرسش‌­ها پاسخ داده شد و اعضای گروه توانستند به‌طور قانع‌کننده‌ای از پاسخ‌های خود دفاع کنند، می‌توانیم روی آن­‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم و زیرساخت فیزیکی در اختیارشان قرار دهیم. یکی از دلایلی که سبب شده نتایج عملکرد بسیاری از شتابدهنده‌ها قابل دفاع و عرضه نباشد، این است که سعی می­‌کنند برای پاسخ به این پرسش‌های اساسی و پایه‌ای نیز زیرساخت فیزیکی و سرمایه اختصاص دهند، در حالیکه برای انجام ارزیابی‌های اولیه‌ی اعتبارسنجی کلیات یک ایده نیازی به استقرار و فضای فیزیکی نیست.

تجربه نشان می‌­دهد که تمام فرایند پیش‌شتابدهی را [یعنی جایی که گروه‌­ها سعی می­‌کنند ابعاد کلی ایده‌­ی کسب‌وکار خود را ارزیابی و اعتبارسنجی کنند و آموزش­‌های پایه‌­ای لازم برای راه‌اندازی کسب و کار را دریافت کنند] می‌­توان با استفاده از زیرساخت‌­های موجود فضای مجازی و استفاده‌ی کارآمد از آن به انجام رساند.

شتابدهنده‌ها با استفاده از برنامه‌های پیش‌شتابدهی مجازی می‌توانند عملکرد خود را در استفاده از زیرساخت‌ها و سرمایه‌های موجود بهبود بخشند. آن­‌ها می­‌توانند ظرفیت‌­های موجود خود را آزاد بگذارند و در مواردی که ضرورت دارد، گروه‌­ها مستقر شوند و زیرساخت فیزیکی به آن­‌ها اختصاص داده شود تا از آن­‌ استفاده نمایند. برنامه‌­ی پیش‌شتابدهی مجازی این امکان را برای پیش‌شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران فراهم می­‌کند که با هر گروهی در هر نقطه از کشور بدون درنظر گرفتن محدودیت‌­های جغرافیایی همکاری و تعامل خود را شروع کنند، بررسی‌های اولیه را انجام دهند و اگر جذابیت لازم برای ادامه­‌ی همکاری از دید دو طرف وجود داشت، روی آن‌­ها سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.

توصیه می‌شود برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های شتابدهی و پیش‌شتابدهی، ویدیوکست «برنامه‌های پیش‌شتابدهی و شتابدهی استارتاپ‌ها» را مشاهده نمایید.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.