گروه هدف اعتبار‌سنجی براساس نمودار پذیرش تکنولوژی

0 713

اعتبارسنجی ایده و مشکل یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در مراحل اولیه‌ی ایجاد کسب‌وکار باید به آن توجه شود. کسب‌و‌کارهای بزرگ معمولاً پیش از  تولید محصول، هیچ ارتباطی با مشتریان ندارند و تنها پس از عرضه‌ی محصول به بازار می‌توانند میزان اقبال مشتریان به محصول خود را بسنجند. استارتاپ‌ها برخلاف کسب‌وکارهای بزرگ، منابع مالی و نیروی انسانی کافی برای اجرای این روش را ندارند؛ لذا با استفاده از اعتبار‌سنجی ایده و مشکل می‌کوشند تا خطر عدم استقبال مشتری از محصولات خود را کاهش دهند.

در این قسمت از مجموعه ویدیو‌های آموزشی مرحله مقدماتی مدلین لب، دکتر فرشته کاظمی‌پور، دانش‌آموخته‌ی پزشکی، دانشجوی MBA دانشگاه صنعتی شریف و سردبیر مدلین‌مگ، به بررسی نمودار پذیرش تکنولوژی، تفاوت میان نوآوران و پذیرندگان اولیه و اهمیت پیدا کردن ‌این افراد برای استارتاپ‌ها می‌پردازند.

 

متن ویدیو «گروه هدف اعتبار‌سنجی براساس نمودار پذیرش تکنولوژی»

نمودار پذیرش تکنولوژی، یک نمودار زنگوله‌ای است که نشان می‌دهد افراد چه رفتاری نسبت به تکنولوژی نشان می‌دهند. در هر زمان که کسب‌و‌کار نو‌پا و‌ یا محصول نو وارد بازار می‌شود همه‌ی افراد جامعه از آن به یک شکل استقبال نمی‌کنند.

اولین افرادی که از محصول استقبال می‌کنند، نوآوران (innovators) و پذیرندگان اولیه (early adopters)  هستند. این افراد دوست دارند تکنولوژی‌های نو را امتحان نمایند و اولین کسانی باشند که از آن را استفاده می‌کنند. البته این ویژگی بیشتر برای پذیرندگان اولیه صدق می‌کند.

پس از این که ۱۵ تا ۱۷ درصد از افراد جامعه محصول را امتحان کردند و سند و گواهی مبنی بر کارکرد محصول وجود داشت، با تاخیر پذیرندگان ثانویه تکنولوژی جدید را می‌پذیرند. این افراد به راحتی نوآوری را نپذیرفته و حاضر به خطر کردن برای محصولی که دیگران به آن‌ها توصیه نکرده‌اند، نیستند.

پس در همان اول که در مورد مشکل می‌خواهیم صحبت کنیم، باید دنبال کسانی باشیم که آن را پذیرفته و از آن استقبال می‌کنند.

نکته‌ی مهم در‌خصوص جذب مشتری برای استارتاپ‌ها

نکته‌ی مهم این است که میان این گروه‌ها تفاوت وجود دارد؛ در واقع هیچ کسب‌و‌کاری نمی‌تواند با روشی که پذیرندگان اولیه را جذب کرده‌است به دنبال جذب بقیه‌ی بازار که اکثریت آن هستند، باشد. آن‌ها دغدغه‌های دیگری داشته و به دنبال چیز‌های دیگری هستند.

یک استارتاپ حتی در یک سال اول فعالیت خود و گاهی بیش از یک سال، با نوآوران و پذیرندگان اولیه سروکار دارد. اگر بتوانیم از میان تمام افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم، نوآوران را پیدا کنیم و با آن‌ها صحبت کنیم برای ما مزیت است.

تفاوت نوآوران و پذیرندگان اولیه

پذیرندگان اولیه (early adopters)، کسانی هستند که هر چیز نو و جدید را می‌پذیرند. این افراد دوست دارند تکنولوژی‌های نو را شناخته و اولین کسانی باشند که محصول جدیدی را امتحان کنند.

نوآوران (innovators)  که استیو بلنک به آن‌ها earlyvangelists می‌گوید، کسانی هستند که صرفا به خاطر نو بودن به دنبال چیزی نمی‌روند؛ در واقع آن‌ها مشکلی را که شما قصد حل کردن آن را دارید به صورت عمیق احساس کرده و چندین راه‌حل دیگر را امتحان کرده‌اند و به همین دلیل حاضر هستند برای محصول ناقص شما هزینه کرده، آن را امتحان و به شما بازخورد بدهند. نوآوران همان کسانی هستند که زمانی که محصول شما بهتر شد برای شما تبلیغ کرده و شما را به همه توصیه می‌کنند.

پیدا کردن این افراد یک موهبت است. اینجا جایی است که شما باید کسانی را پیدا کنید که عاشق محصول شما باشند.

این ویدیو، بخشی از درس «برای اعتبارسنجی با چه کسانی مصاحبه کنیم؟» از مرحله مقدماتی آزمایشگاه نوآوری دیجیتال سلامت مدلین (مدلین‌لب) است. برای ثبت‌نام در این دوره و مشاهده‌ی کامل این ویدیو می‌توانید به وب‌سایت medlean.ir مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله‌ی «روش‌ها و مراحل اعتبار‌سنجی ایده سلامت» مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.